Jump to content

Demontere VP 270 drev, noen kjappe spørsmål

Blom'en

Recommended Posts

Hei - har fått båten i garasjen og må demontere VP 270 drev for å bytte motor. Drevet er fra ca. 1978.

Prøvde å søke, men fikk ikke opp noe relevant.

Har løsnet 2 belger og en inntaksslange til kjølevann.

Demontert låseskruene til de 2 store boltene som jeg tror hele drevet henger på.

Men lurer litt på hvor jeg skal demontere girskift wire. Ser ut som den henger i forkant av drevet med 2 skruer på en låseplate. Demontere her.

Trenger jeg å demontere de 2 skruene som holde svingmekanismen ? Er 2 skruer på siden og 1 i topp, ser det ut for. Alle disse 3 skal demonteres ??

Så - når alt det er demontert, så kan jeg ta ut de 2 store "hovedboltene" og trekke drevet bakover ?

På forhånd takk !!

Eg kjenner best 280 dreva, men dette er vel ikkje så ulikt.

Girskift wire må løses to plasser, der du beskriver ved å fjerne låsebrikka og på selve girskift armen som sitter bak på drevet under deksel, her er også justeringa på wire.

Bolter på svingmekanismen tror eg ikkje du treng demontere.

Trekk så ut hovedbolter på hver side og drevet er løst.

Disse boltene er det vanskelig å skru på. De skal bankes inn og ikke skrus med skrujern siden er ikke gjenger på boltene. Grunnen til at det er spor i bolten er for å kontroll på at de komme riktig vei når de slås inn ved montering av drevet igjen. For å få inn låseskruen.

Det du gjør er å snu drevet til den ene siden og slå ut bolten på motsatt side. Etterpå tar du å dreier drevet til motsatt side og slår inn den siste bolten.

Har en 20 fots Flåtsund med samme motor som skal inn, AQD32 med da 270 drev.

Kjøpte båten våren 2007, brukte den aktivt til en 3 ukers tur til Island, da lånte far den og fungerte helt som den skulle, når jeg kom tilbake, så var det ikke snakk om å få liv i den.

Fikk i sommer tak i en lik motor, så nå blir det å bytte om på manifold og noe småtteri før den nye skal i båten...

Kunne godt tenke med en bedre motor, men det blir vel heller til at jeg handler en Halco 29 og selger denne når den er oppe og går skikkelig. Er liten å sove i :-)

Ligger faktisk et bilde av båten min her et sted, søk etter Flåtsund og båt på google.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...