Blom'en Startet 3.August.2009 Link til dette innlegget Startet 3.August.2009 Hei - har fått båten i garasjen og må demontere VP 270 drev for å bytte motor. Drevet er fra ca. 1978. Prøvde å søke, men fikk ikke opp noe relevant. Har løsnet 2 belger og en inntaksslange til kjølevann. Demontert låseskruene til de 2 store boltene som jeg tror hele drevet henger på. Men lurer litt på hvor jeg skal demontere girskift wire. Ser ut som den henger i forkant av drevet med 2 skruer på en låseplate. Demontere her. Trenger jeg å demontere de 2 skruene som holde svingmekanismen ? Er 2 skruer på siden og 1 i topp, ser det ut for. Alle disse 3 skal demonteres ?? Så - når alt det er demontert, så kan jeg ta ut de 2 store "hovedboltene" og trekke drevet bakover ? På forhånd takk !! Sitér dette innlegget Link to post
Bømlafjord Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Eg kjenner best 280 dreva, men dette er vel ikkje så ulikt. Girskift wire må løses to plasser, der du beskriver ved å fjerne låsebrikka og på selve girskift armen som sitter bak på drevet under deksel, her er også justeringa på wire. Bolter på svingmekanismen tror eg ikkje du treng demontere. Trekk så ut hovedbolter på hver side og drevet er løst. Sitér dette innlegget Link to post
Blom'en Svart 3.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Takk for svar !! Har prøvd å løsne de 2 store boltene, som har vanlig spor, men de sitter godt. Er det en uke med rustløser/5-56 som skal til får å løsne opp gammel irr etc ? Noen tips om de sitter godt ? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Du må skru av den midtre bolten på styrehjelmen, da kan du legge drevet i full sving og slå hovedboltene inn med dor og hammer, Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
ansgar Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Disse boltene er det vanskelig å skru på. De skal bankes inn og ikke skrus med skrujern siden er ikke gjenger på boltene. Grunnen til at det er spor i bolten er for å kontroll på at de komme riktig vei når de slås inn ved montering av drevet igjen. For å få inn låseskruen. Det du gjør er å snu drevet til den ene siden og slå ut bolten på motsatt side. Etterpå tar du å dreier drevet til motsatt side og slår inn den siste bolten. Sitér dette innlegget Link to post
Blom'en Svart 3.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Tusen takk for svar - da blir det vel å få det av ila morgendagen og få inn en annen maskin AQD32 på 106 hest... den gamle ville bare ikke mer... Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Hva slags båt har du da og hva slags motor sitter det i dag? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Blom'en Svart 3.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Har en 20 fots Flåtsund med samme motor som skal inn, AQD32 med da 270 drev. Kjøpte båten våren 2007, brukte den aktivt til en 3 ukers tur til Island, da lånte far den og fungerte helt som den skulle, når jeg kom tilbake, så var det ikke snakk om å få liv i den. Fikk i sommer tak i en lik motor, så nå blir det å bytte om på manifold og noe småtteri før den nye skal i båten... Kunne godt tenke med en bedre motor, men det blir vel heller til at jeg handler en Halco 29 og selger denne når den er oppe og går skikkelig. Er liten å sove i :-) Ligger faktisk et bilde av båten min her et sted, søk etter Flåtsund og båt på google. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.