Jump to content

Knekt motorfeste i blokka på MD21a, kan det sveises?

enter4u

Recommended Posts

Greit å sveise støpejern, pinnene tenner lett og slagget flyter greit. For mange år siden tok jeg min læretid som skipsbygger på Mjellem&Karlsen. Sveiste endel støpegods den gang, og det som gjaldt var at det skulle sveises KALDT. Sveis litt og så banker du sveisen lett med en pigghammer til godset kjøles ned, og gjenta til du er fornøyd. Hele tiden skal du kunne legge hånden på sveisen før du går videre . Som ved all sveising på metall av nogen tykkelse sliper du fine fuger :yesnod:

En annen ting er jo å finne ut hvorfor festet knakk........ :crazy:

Biltema selger små, søte poser med pinner for støpejern :smiley:

Sikkert noen som har motorlabber til MD21A - B her inne. Er ikke disse skrudd med 2 - 3 bolter da? Hvordan gikk det med aksel?

Det er ikke selve labbene som er ødelagte, men festene som boltene går til i blokka som har sprukket. :sad: Jeg vet årsaken. Det var jeg som var klønete da jeg skulle jekke opp motoren og en stropp glapp så motoren datt ned på den ene labben :headbang:

Huff å huff!! Da er sesongen over for min del :sad: Må ut med motoren. Gidder ikke stresse for å reparere dette. Men når motoren først er ute så blir det bytte av toppakning og diverse vedlikehold på motoren. Sånn er livet. Og jeg som bare har kjørt 95 timer så langt i år :sad:

I bunn og grunn "heldig" du da,jeg har kun kjørt 9.5 timer i sommer sammen med sur kjærring og sutrete unger...........

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

• 3 måneder senere...
Da er blokka sveiset på verksted, og det ble bra :wink: I dag skal jeg demontere toppen på motoren

Hei! Motoren din ser jo uforskammet flott ut :seeya: Har makan i båten min, men har ikke så mye kjenskap til forhistorien til den. Har du funnet ut noe mere om hvorfor du har fått olje inn på sjøvannssiden? Du må jo ha hatt flaks hvis røret sprakk, og at du på den måten finner ut at det er lekasje på oljekjøleren. Fint hvis du legger ut litt opplysninger når du har fått undersøkt mer. Forresten, hva slags dynamo har du ? Har tenkt å bytte ut min marchal på 35 A med en litt kraftigere. Tips mottas med takk :yesnod:

Mvh.

Spilli.

:flag_sw:

Hei Spilli!!

Det var eksos i kjølevannet. Demonterte toppen i dag, og det var lekkasje i sylinder 4. :wink:

Hei enter4u. Dumt spørsmål kansje :blush: Men hvordan får du olje inn på sjøvannssiden ?

Hvor kjøper du pakninger og deler til denne "gamle radden" Vet du om noen her? :flag_sw:

Jeg har ikke målt strømmen ut av dynamoen min, men skal montere baugpropell, og da ønsker jeg meg et batteri til. Tror nok den orginale generetoren fra marchal blir for liten.

Har lyst til å ta ut varmevekseleren, men ser ut som en H....s jobb, og så er det dette med pakninger som kansje ikke er å få tak i? Ok da, men motoren ser jo flott ut :wink:

Lykke til videre med skruingen

Mvh

Spilli

Altså. Jeg har ikke vann i oljen eller omvendt. Er eksosen og vannet som er lekk. Og da gikk den for varm. Men åssen man får olje i vannet og omvendt kan også forekomme ved defekt toppakning.

Deler får man kjøpt hos Ringstad i Fredrikstad. (Volvo penta) Komplett slipesett koster 4800,- Skal du bytte toppakning, så er det flere pakninger som må byttes i samme slengen. Dyrt men nødvendig.

Har du vann i oljen? Jeg skrev at det lakk olje fra det røret som var defekt, men det er ikke tilfelle. Var noe klin der fra før, så da er ikke oljekjøleren ødelagt likevel :-)

Har du vann i oljen? Jeg skrev at det lakk olje fra det røret som var defekt, men det er ikke tilfelle. Var noe klin der fra før, så da er ikke oljekjøleren ødelagt likevel :-)

Var nu enda godt at det ikke var lekk i oljekjøleren. Det er jo ille nok at du har lekk på en sylinder. Greit å vite det om pakningssett,og hvor man evnt kan få tak i. Skal notere meg det. Skal du avrette toppen?

Mvh

Spilli

• 4 uker senere...

Hei enter4u Flott info. har fulgt spent med på om du ville legge inn noe. Dette er "Gull" for meg, og kansje også for andre i dette området hvis vi skulle trenge hjelp.Har du hørt med reko på ski når det gjelder pakninger? Har hørt at de er ganske billig. Vet du om det er noen som tar heloverhaling på disse motorene våre? Og vil det være regningssvarende. (Tenker meg ca 30 båtlapper, og da må det være skikkelig gjort) Ha en riktig god jul både du og alle andre på BP.

Mvh.

Spilli

Hei Spilli. Reko på Ski har jeg ikke hørt om. Men de pakningene jeg trenger koster ca 2500,- har jeg funnet ut. Men....en total overhaling av en sånn motor vet jeg ikke om lønner seg. Om motoren er bra, så er det vel ingen som kjøper den for mer enn 25000,- komplett med girkasse tenker jeg. Så da hadde jeg nok satset på en annen motor. Men jeg registrerte at det ikke var noen slitemerker i sylindrene mine eller på toppen, så dette lover godt :yesnod:

Blir nok å montere sammen motoren i løpet av januar/februar tenker jeg. Har montert på en nyoverhalt RB-kasse også :yesnod: Kjøpte jo to rb-kasser til en skammelig lav pris i fjor. Tror jeg ga 1500,- for begge :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...