enter4u Startet 3.August.2009 Link til dette innlegget Startet 3.August.2009 Hjelp!!! De fremre motorfestene mine tok kvelden dessverre. Det er festene i blokka som sprakk Er det mulig å sveise støpegods, eller hva må jeg gjøre??? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Det er fullt mulig, men du bør helst finne en som har gjort det før. Visstnok ikke like enkelt å sveise som vanlig stål... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tb55 Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Greit å sveise støpejern, pinnene tenner lett og slagget flyter greit. For mange år siden tok jeg min læretid som skipsbygger på Mjellem&Karlsen. Sveiste endel støpegods den gang, og det som gjaldt var at det skulle sveises KALDT. Sveis litt og så banker du sveisen lett med en pigghammer til godset kjøles ned, og gjenta til du er fornøyd. Hele tiden skal du kunne legge hånden på sveisen før du går videre . Som ved all sveising på metall av nogen tykkelse sliper du fine fuger En annen ting er jo å finne ut hvorfor festet knakk........ Biltema selger små, søte poser med pinner for støpejern Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Sikkert noen som har motorlabber til MD21A - B her inne. Er ikke disse skrudd med 2 - 3 bolter da? Hvordan gikk det med aksel? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
enter4u Svart 4.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Sikkert noen som har motorlabber til MD21A - B her inne. Er ikke disse skrudd med 2 - 3 bolter da? Hvordan gikk det med aksel? Det er ikke selve labbene som er ødelagte, men festene som boltene går til i blokka som har sprukket. Jeg vet årsaken. Det var jeg som var klønete da jeg skulle jekke opp motoren og en stropp glapp så motoren datt ned på den ene labben Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 5.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Huff å huff!! Da er sesongen over for min del Må ut med motoren. Gidder ikke stresse for å reparere dette. Men når motoren først er ute så blir det bytte av toppakning og diverse vedlikehold på motoren. Sånn er livet. Og jeg som bare har kjørt 95 timer så langt i år Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Huff å huff!! Da er sesongen over for min del Må ut med motoren. Gidder ikke stresse for å reparere dette. Men når motoren først er ute så blir det bytte av toppakning og diverse vedlikehold på motoren. Sånn er livet. Og jeg som bare har kjørt 95 timer så langt i år I bunn og grunn "heldig" du da,jeg har kun kjørt 9.5 timer i sommer sammen med sur kjærring og sutrete unger........... Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
båtføreren Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 I bunn og grunn "heldig" du da,jeg har kun kjørt 9.5 timer i sommer sammen med sur kjærring og sutrete unger........... Hehe. En kompis slet oxo med sur kjerring og unger- Men den dagen han oppdaget at flere var med ham på tur så gikk det jaggu over :P "joke" Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 6.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 Dette røret har sprekt i mitt uhell . Er det både vann og oljerør som er inni hverandre, eller er det bare olje? Det kommer fra oljekjøleren, og det lekker olje fra det..... Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 6.August.2009 Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 Dette er et sjøvannsrør! Har du olje inni dette røret så har du lekkasje i oljekjøleren din! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
enter4u Svart 21.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Da er blokka sveiset på verksted, og det ble bra I dag skal jeg demontere toppen på motoren Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Da er blokka sveiset på verksted, og det ble bra I dag skal jeg demontere toppen på motoren Hei! Motoren din ser jo uforskammet flott ut Har makan i båten min, men har ikke så mye kjenskap til forhistorien til den. Har du funnet ut noe mere om hvorfor du har fått olje inn på sjøvannssiden? Du må jo ha hatt flaks hvis røret sprakk, og at du på den måten finner ut at det er lekasje på oljekjøleren. Fint hvis du legger ut litt opplysninger når du har fått undersøkt mer. Forresten, hva slags dynamo har du ? Har tenkt å bytte ut min marchal på 35 A med en litt kraftigere. Tips mottas med takk Mvh. Spilli. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 21.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Hei Spilli!! Det var eksos i kjølevannet. Demonterte toppen i dag, og det var lekkasje i sylinder 4. Så da er det bare å bytte. Jeg bytt dynamo i forfjor. Har en 65 Ah nå. Men lader sjelden over 30 Ah uansett. På bildet var motoren ny-sprøytet Plukka fra varmeveksleren i dag også, og den så meget fin ut innvendig Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Hei Spilli!! Det var eksos i kjølevannet. Demonterte toppen i dag, og det var lekkasje i sylinder 4. Hei enter4u. Dumt spørsmål kansje Men hvordan får du olje inn på sjøvannssiden ? Hvor kjøper du pakninger og deler til denne "gamle radden" Vet du om noen her? Jeg har ikke målt strømmen ut av dynamoen min, men skal montere baugpropell, og da ønsker jeg meg et batteri til. Tror nok den orginale generetoren fra marchal blir for liten. Har lyst til å ta ut varmevekseleren, men ser ut som en H....s jobb, og så er det dette med pakninger som kansje ikke er å få tak i? Ok da, men motoren ser jo flott ut Lykke til videre med skruingen Mvh Spilli Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 22.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Altså. Jeg har ikke vann i oljen eller omvendt. Er eksosen og vannet som er lekk. Og da gikk den for varm. Men åssen man får olje i vannet og omvendt kan også forekomme ved defekt toppakning. Deler får man kjøpt hos Ringstad i Fredrikstad. (Volvo penta) Komplett slipesett koster 4800,- Skal du bytte toppakning, så er det flere pakninger som må byttes i samme slengen. Dyrt men nødvendig. Har du vann i oljen? Jeg skrev at det lakk olje fra det røret som var defekt, men det er ikke tilfelle. Var noe klin der fra før, så da er ikke oljekjøleren ødelagt likevel :-) Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Har du vann i oljen? Jeg skrev at det lakk olje fra det røret som var defekt, men det er ikke tilfelle. Var noe klin der fra før, så da er ikke oljekjøleren ødelagt likevel :-) Var nu enda godt at det ikke var lekk i oljekjøleren. Det er jo ille nok at du har lekk på en sylinder. Greit å vite det om pakningssett,og hvor man evnt kan få tak i. Skal notere meg det. Skal du avrette toppen? Mvh Spilli Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 28.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2009 Ja toppen må planes. Husk det er store prisforskjeller på planing av topp..... Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 28.November.2009 Link til dette innlegget Svart 28.November.2009 Husk det er store prisforskjeller på planing av topp..... Ja, har hørt om det ja. Har du noen aktuelle som gjør dette for en akseptabel pris her i vårt område? Ser ut som du har profosjonell tilgang der du har skuta de når jeg ser på bildene. Mvh. Spilli. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 29.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 (redigert) Ja jeg skal gjøre det hos Moss dreieverksted. Han som driver det har båt i samme havn som meg Og dem er mye billigere enn Sarpsborg motorverksted Redigert 29.November.2009 av enter4u (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 23.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Nå viste det seg at Moss dreieverksted ikke kunne plane toppen min pga det er herdet stål i innfestningene til dysene. Men Brynildsrud i Moss fikser det for 450,- Toppen var ca 0,2mm skjev. Noen som har formening om det er mye eller lite??? Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 23.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2009 Hei enter4u Flott info. har fulgt spent med på om du ville legge inn noe. Dette er "Gull" for meg, og kansje også for andre i dette området hvis vi skulle trenge hjelp.Har du hørt med reko på ski når det gjelder pakninger? Har hørt at de er ganske billig. Vet du om det er noen som tar heloverhaling på disse motorene våre? Og vil det være regningssvarende. (Tenker meg ca 30 båtlapper, og da må det være skikkelig gjort) Ha en riktig god jul både du og alle andre på BP. Mvh. Spilli Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 26.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 Hei Spilli. Reko på Ski har jeg ikke hørt om. Men de pakningene jeg trenger koster ca 2500,- har jeg funnet ut. Men....en total overhaling av en sånn motor vet jeg ikke om lønner seg. Om motoren er bra, så er det vel ingen som kjøper den for mer enn 25000,- komplett med girkasse tenker jeg. Så da hadde jeg nok satset på en annen motor. Men jeg registrerte at det ikke var noen slitemerker i sylindrene mine eller på toppen, så dette lover godt Blir nok å montere sammen motoren i løpet av januar/februar tenker jeg. Har montert på en nyoverhalt RB-kasse også Kjøpte jo to rb-kasser til en skammelig lav pris i fjor. Tror jeg ga 1500,- for begge Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 26.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2009 (redigert) Her er innmaten på varmeveksleren. Ser fint ut Her var det litt grums, men det fjerner jeg lett med noe heftig stoff Redigert 26.Desember.2009 av enter4u (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MartinThomassen Svart 28.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2009 Oj,oj, den varmeveksler- innsatsen må bæres på fløyelspute og tas på med silkehansker, den koster masse dollars! Fikk heldigvis tak i en brukt en til forrige båten, nypris var da 12800....+mums! Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 28.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2009 (redigert) Hei, dette siste bildet er vel fra eksosmanifolden som er sjøvannskjølt. Har selv hatt en MD21B der jeg måtte skifte denne manifolden. Den blir tæret med årene og porøs, sælig på midten. Du bør sjekke det før du skrur sammen. Redigert 28.Desember.2009 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.