SF Startet 25.Juni.2004 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2004 Hva gjør dere med bennet sine rustfrie flaps. *anoder *bunnstoff evt hvilket (samme som på resten av båte?) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
880 Svart 25.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2004 I manualen står det: To lag med epoxy primer(2 komp.) før bunnsmøring. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
evenR4u Svart 26.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2004 Hva gjør dere med bennet sine rustfrie flaps. *anoder *bunnstoff evt hvilket (samme som på resten av båte?) jeg gjør itt'no annet enn å spyle og vaske. Men, så ligger båten til daglig i (ferskt) Glomma-munningsvann og av sesongens totale antall timer blir det naturligvis få timer i saltvann. Vekstedet i Fredrikstad - som solgte/monterte dette for meg - mente å ha masse erfaring for at "ingenting" var like greit som all slags annet. Problemet er vel uansett at selve platene evt ruster/gror? Nye plater kan du antakelig kjøpe for prisen av tre-fire års anode-investeringerr??? Konklusjonen i denne drodlingen blir ingenting hvsi du ikke ligger nest i saltvann stoffing på vanlig vis hvis di ligger mest i saltvann Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Erik Svart 26.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2004 Min erfaring : Monterte Bennet Trimflapps for noen år siden. Forespurte både her og der om behandling. Svarene varierte fra ingen behandling nødvendig fordi de ikke sto i elektrisk kontakt med drev etc, til full behandling anbefalt. Siden ingen behandling var mye enklere en alternativet, valgte jeg pga tidsknapphet og latskap det. Monterte flappsene sent på året (senere enn vanlig vårpuss ihvertfall), og var tidlig på land neste år. Resultatet av ingen behandling : tære merke midt på hvert flaps på størrelse med en 10 øre, hvorav det ene hadde hull helt igjennom i knappenåls størrelse. Dette var altså resultatet av Ca 1/2 år uten behandling. I tilegg var de nedgrodde. Borret da hull, og monterte Zink på hvert av flappsene, rett over tæremerkene. Hadde båten noen år etter dette (solgt i forrige uke ), og tære merkene ble aldri verre. I tilegg ble altså flappsene fort nedgrodde, noe som ga merkbar farts/turtalls reduksjon utover sesongen (min båt hadde ikke badeplattform, så flappsene fikk mye lys). Hvert år etter det første sprayet jeg derfor med drev spray. Har hørt at du ikke skal bruke bunnstoff på drevet :nono:, og turde derfor ikke bruke det på flappsene heller, selv om drevet og flappsene ikke var av samme metall. Drev spray rett på flappsene var ingen stor suksess, da denne slapp fort, og dermed grodde det like mye. Siste vårpuss påførte jeg derfor 2 komp primer før jeg stoffet, men nå er som sagt båten nettopp solgt, så resultatet får jeg aldri vite Men min klare erfaring : BRUK ZINK PÅ FLAPPSENE!!!! Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
SF Svart 28.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2004 OK, da blir det sink og primer. Min erfaring : Monterte Bennet Trimflapps for noen år siden. Forespurte både her og der om behandling. Svarene varierte fra ingen behandling nødvendig fordi de ikke sto i elektrisk kontakt med drev etc, til full behandling anbefalt. Siden ingen behandling var mye enklere en alternativet, valgte jeg pga tidsknapphet og latskap det. Monterte flappsene sent på året (senere enn vanlig vårpuss ihvertfall), og var tidlig på land neste år. Resultatet av ingen behandling : tære merke midt på hvert flaps på størrelse med en 10 øre, hvorav det ene hadde hull helt igjennom i knappenåls størrelse. Dette var altså resultatet av Ca 1/2 år uten behandling. I tilegg var de nedgrodde. Borret da hull, og monterte Zink på hvert av flappsene, rett over tæremerkene. Hadde båten noen år etter dette (solgt i forrige uke ), og tære merkene ble aldri verre. I tilegg ble altså flappsene fort nedgrodde, noe som ga merkbar farts/turtalls reduksjon utover sesongen (min båt hadde ikke badeplattform, så flappsene fikk mye lys). Hvert år etter det første sprayet jeg derfor med drev spray. Har hørt at du ikke skal bruke bunnstoff på drevet :nono:, og turde derfor ikke bruke det på flappsene heller, selv om drevet og flappsene ikke var av samme metall. Drev spray rett på flappsene var ingen stor suksess, da denne slapp fort, og dermed grodde det like mye. Siste vårpuss påførte jeg derfor 2 komp primer før jeg stoffet, men nå er som sagt båten nettopp solgt, så resultatet får jeg aldri vite Men min klare erfaring : BRUK ZINK PÅ FLAPPSENE!!!! Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Jonette Svart 28.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2004 Har hørt at du ikke skal bruke bunnstoff på drevet :nono:, og turde derfor ikke bruke det på flappsene heller, selv om drevet og flappsene ikke var av samme metall.Bare en side-kommentar: "vanlig" bunnstoff inneholder kobber, og skal ikke brukes på deler av aluminium. (Al. vil bli anode for kobberet.) Det finnes bunnstoff som er beregnet på aluminiumsbåter, det kan sikkert brukes på drevet. Sitér dette innlegget /MS Link to post
MS Victoria Svart 28.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2004 De fleste slike flaps er av syrefast matiale. Rengjør, påfør gjerne syregele, skyll tørk og påfør et to komponent primer, med påfølgende lag av bunnstoff som bunnen forøvrig. Anoder gir sikker beskyttelse. Dette varer... Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 1.Juli.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2004 Takker for tilbakemelding, det var en tilsvarende behandling jeg hadde tenkt på. Da blir det til det De fleste slike flaps er av syrefast matiale. Rengjør, påfør gjerne syregele, skyll tørk og påfør et to komponent primer, med påfølgende lag av bunnstoff som bunnen forøvrig. Anoder gir sikker beskyttelse. Dette varer... Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 1.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2004 For de som er interessert så leste jeg enda bedre i bruksanvisningen til Bennet, det viser seg at flapsene er av rustfri kvalitet 304, dette er en rustfrikvalitet som ikke er av de beste. 316 er en mye bedre kvalitet og mye brukt i Nordsjøen (304 er av mange operatørselskap bannlyst) Det går videre frem av Bennet sin anvisning at dersom flapsene skal brukes i salt vann skal disse i tillegg til 2-komp primer + bunnstoff utrustes med anoder. Rustfritt 304, med anoder vil vare lenge!! Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Birchwood 320 Svart 1.August.2004 Link til dette innlegget Svart 1.August.2004 Har selv Bennet sine rustfrie flaps og har i dag skiftet anoder på disse.. Dei er heile og fine. Gror litt på dem men der gjør ikkeno for det skrapes lett av. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.