Jump to content

Behandling av bennet rustrfrie flaps

SF

Recommended Posts

Hva gjør dere med bennet sine rustfrie flaps.

*anoder

*bunnstoff evt hvilket (samme som på resten av båte?)

jeg gjør itt'no annet enn å spyle og vaske.  Men, så ligger båten til daglig i (ferskt) Glomma-munningsvann og av sesongens totale antall timer blir det naturligvis få timer i saltvann.

Vekstedet i Fredrikstad - som solgte/monterte dette for meg -  mente å ha masse erfaring for at "ingenting" var like greit som all slags annet.

Problemet er vel uansett at selve platene evt ruster/gror?  Nye plater kan du antakelig kjøpe for prisen av tre-fire års anode-investeringerr???  Konklusjonen i denne drodlingen blir

ingenting hvsi du ikke ligger nest i saltvann

stoffing på vanlig vis hvis di ligger mest i saltvann

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Min erfaring :

Monterte Bennet Trimflapps for noen år siden. Forespurte både her og der om behandling. Svarene varierte fra ingen behandling nødvendig fordi de ikke sto i elektrisk kontakt med drev etc, til full behandling anbefalt.  

Siden ingen behandling var mye enklere en alternativet, valgte jeg pga tidsknapphet og latskap det.  :eek:

Monterte flappsene sent på året (senere enn vanlig vårpuss ihvertfall), og var tidlig på land neste år.  Resultatet av ingen behandling : tære merke midt på hvert flaps på størrelse med en 10 øre,  hvorav det ene hadde hull helt igjennom i knappenåls størrelse. Dette var altså resultatet av Ca 1/2 år uten behandling. I tilegg var de nedgrodde. :headbang:

Borret da hull, og monterte Zink på hvert av flappsene, rett over tæremerkene. Hadde båten noen år etter dette (solgt i forrige uke :eek:), og tære merkene ble aldri verre.

I tilegg ble altså flappsene fort nedgrodde, noe som ga merkbar farts/turtalls reduksjon utover sesongen (min båt hadde ikke badeplattform, så flappsene fikk mye lys).

Hvert år etter det første sprayet jeg derfor med drev spray.  Har hørt at du ikke skal bruke bunnstoff på drevet :nono:, og turde derfor ikke bruke det på flappsene heller, selv om drevet og flappsene ikke var av samme metall.  Drev spray rett på flappsene var ingen stor suksess, da denne slapp fort, og dermed grodde det like mye.  Siste vårpuss påførte jeg derfor 2 komp primer før jeg stoffet, men nå er som sagt båten nettopp solgt, så resultatet får jeg aldri vite :eek:

Men min klare erfaring : BRUK ZINK PÅ FLAPPSENE!!!!

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

OK, da blir det sink og primer.

Min erfaring :

Monterte Bennet Trimflapps for noen år siden. Forespurte både her og der om behandling. Svarene varierte fra ingen behandling nødvendig fordi de ikke sto i elektrisk kontakt med drev etc, til full behandling anbefalt.  

Siden ingen behandling var mye enklere en alternativet, valgte jeg pga tidsknapphet og latskap det.  :smiley:

Monterte flappsene sent på året (senere enn vanlig vårpuss ihvertfall), og var tidlig på land neste år.  Resultatet av ingen behandling : tære merke midt på hvert flaps på størrelse med en 10 øre,  hvorav det ene hadde hull helt igjennom i knappenåls størrelse. Dette var altså resultatet av Ca 1/2 år uten behandling. I tilegg var de nedgrodde. :cheers:

Borret da hull, og monterte Zink på hvert av flappsene, rett over tæremerkene. Hadde båten noen år etter dette (solgt i forrige uke :sad:), og tære merkene ble aldri verre.

I tilegg ble altså flappsene fort nedgrodde, noe som ga merkbar farts/turtalls reduksjon utover sesongen (min båt hadde ikke badeplattform, så flappsene fikk mye lys).

Hvert år etter det første sprayet jeg derfor med drev spray.  Har hørt at du ikke skal bruke bunnstoff på drevet :nono:, og turde derfor ikke bruke det på flappsene heller, selv om drevet og flappsene ikke var av samme metall.  Drev spray rett på flappsene var ingen stor suksess, da denne slapp fort, og dermed grodde det like mye.  Siste vårpuss påførte jeg derfor 2 komp primer før jeg stoffet, men nå er som sagt båten nettopp solgt, så resultatet får jeg aldri vite :nonod:

Men min klare erfaring : BRUK ZINK PÅ FLAPPSENE!!!!

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Har hørt at du ikke skal bruke bunnstoff på drevet :nono:, og turde derfor ikke bruke det på flappsene heller, selv om drevet og flappsene ikke var av samme metall.

Bare en side-kommentar: "vanlig" bunnstoff inneholder kobber, og skal ikke brukes på deler av aluminium. (Al. vil bli anode for kobberet.) Det finnes bunnstoff som er beregnet på aluminiumsbåter, det kan sikkert brukes på drevet.

/MS

Takker for tilbakemelding, det var en tilsvarende behandling jeg hadde tenkt på.   Da blir det til det :lol:

De fleste slike flaps er av syrefast matiale. Rengjør, påfør gjerne syregele, skyll tørk og påfør et to komponent primer, med påfølgende lag av bunnstoff som bunnen forøvrig. Anoder gir sikker beskyttelse. Dette varer... :smiley:

• 1 måned senere...

For de som er interessert så leste jeg enda bedre i bruksanvisningen til Bennet, det viser seg at flapsene er av rustfri kvalitet 304, dette er en rustfrikvalitet som ikke er av de beste.

316 er en mye bedre kvalitet og mye brukt i Nordsjøen (304 er av mange operatørselskap bannlyst)

Det går videre frem av Bennet sin anvisning at dersom flapsene skal brukes i salt vann skal disse i tillegg til 2-komp primer + bunnstoff utrustes med anoder.

Rustfritt 304, med anoder vil vare lenge!!

Har selv Bennet sine rustfrie flaps og har i dag skiftet anoder på disse.. Dei er heile og fine. Gror litt på dem men der gjør ikkeno for det skrapes lett av.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...