2xDiesel Startet 3.August.2009 Link til dette innlegget Startet 3.August.2009 Hei! Her er forutsetningene at motorene er koblet til forbruksbanken og startbatteriet er i backup. Leste noe veldig interessant i en tråd her om noe man kalte flytstrøm. Det jeg lurer på er: Har jeg forstått det riktig at f.eks.: Ved å koble en nesten tom forbruksbank på 345A parallelt med et fullt startbatteri på 115A vil man uproblematisk få startet motorene siden forbruksbanken ikke klarer å tappe ned startbatteriet? Hvordan vil situasjonen til startbatteriet være si etter 2 timers gange, når man legger til og igjenn kobler bort startbatteriet fra forbruksbanken? På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Du vil sannsynligvis få startet, men problemstillingen blir litt søkt da batteribankene normalt kobles sammen etter at motoren har startet. Etter 2 timer vil startbatteriet fortsatt være fullt og forbruk mer eller mindre fullt, avhengig av ladekapasitet og spenning. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 De som har batterivelger har gjerne valg mellom bank 1 - bank 2 - begg banker. Går fint det. Så spørs det hva slags remedier du har for å regulere ladingen til de to bankene. Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 2xdiesel, Jeg tror du har missforstått noe. Uten å ville påberope meg den helt store kjennskapen til strøm og batterier føler jeg meg ganske sikker på at om du paralellkopler et tomt 345Ah men et fullt på 115Ah vil strømmen fra dette i raskt tempo "renne" over i det tomme til likevekt (spenningsmessig) er etablert. Og da har du fint lite strøm igjen på startbatteriet ditt. Hvor fort det vil gå vet jeg ikke, men med de kabeltykkelser man vanligvis har vil det gå svært mye strøm når du kopler slik. En slags remedie for batterivalg som Trikker er inne på er tror jeg er en viktig detalj. mvh FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.