Jump to content

Hvordan virker flytstrøm mellom 2 batterier?


2xDiesel

Recommended Posts

Hei!

 

Her er forutsetningene at motorene er koblet til forbruksbanken og startbatteriet er i backup.

 

Leste noe veldig interessant i en tråd her om noe man kalte flytstrøm. Det jeg lurer på er:

Har jeg forstått det riktig at f.eks.: Ved å koble en nesten tom forbruksbank på 345A parallelt

med et fullt startbatteri på 115A vil man uproblematisk få startet motorene siden forbruksbanken

ikke klarer å tappe ned startbatteriet?

 

Hvordan vil situasjonen til startbatteriet være si etter 2 timers gange, når man legger til og igjenn

kobler bort startbatteriet fra forbruksbanken?

 

På forhånd takk!

Link to post

2xdiesel,

 

Jeg tror du har missforstått noe. Uten å ville påberope meg den helt store kjennskapen til strøm og batterier føler jeg meg ganske sikker på at om du paralellkopler et tomt 345Ah men et fullt på 115Ah vil strømmen fra dette i raskt tempo "renne" over i det tomme til likevekt (spenningsmessig) er etablert. Og da har du fint lite strøm igjen på startbatteriet ditt. Hvor fort det vil gå vet jeg ikke, men med de kabeltykkelser man vanligvis har vil det gå svært mye strøm når du kopler slik.

En slags remedie for batterivalg som Trikker er inne på er tror jeg er en viktig detalj.

 

mvh

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...