Jump to content

Vibrasjoner i mast, seilbåt

seil69

Recommended Posts

Når det blåser lite, fra laber til frisk bris, oppstår det ganske store vibrasjoner i masta på seilbåten min (26 fot). Ved økende vind avtar vibreringen. Pga vibrasjonene slår fallene inne i masta, noe som er svært sjenerende, særlig når en skal sove. Har forsøkt å stramme riggen så mye jeg tør, men vibrasjonen er der fortsatt. Båten er 7/8 dels rigget med enkle bakoversvepte salingshorn. Noen som vet hvordan jeg skal eliminere dette problemet ???

Hvis du har strammet vant og stag "så mye du tør" uten å sjekke spenningene i wirene (med wirespenningsmåler eller ved å måle prosentivs forlengelse i wirene) så vil jeg tro det er stor sannsynlighet for at du ennå ikke er i halvveis på vei til korrekt spenning i wirene.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Du må bryte den laminære luftstrømmen rundt masteprofilen. Det gjør du enklest ved å bruke en selklebende vindu-tetningslist. Lim den ca 45 grader fra rett forut på masta, på begge sider. La den gå fra mastetopp og et stykke nedenfor der forstaget er innfestet. Det bryter den laminære luftstrømmen rundt masteprofilen, og den slutter å pumpe.

Jeg har opplevd en voldsom vibrasjon ved for stramt bomløft. Bittelitt slakkere og vibrasjonen forsvant...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Du må bryte den laminære luftstrømmen rundt masteprofilen.

Men når man seiler vil man jo ha så laminær strøming som mulig, regner med at du ikke tar tetningslisten av og på for hver kveld?

Til trådstarter: Strekk i bomløfter er et godt tips, prøv å slakke den ved å la bomen hvile på noe annet, forsvinner da problemet vet du hva du må ha: en rodkick....

Som mange sier, bomløftet er ofte synderen. Legg bommen rett og slett ned på den siden du ikke pleier å gå iland på.

-Har du "bomtelt" så spenn et tau fra masten til akterstaget, bedre å stange hodet i, og storskjøtet er heller ikke i veien, heller ikke bomløft-hindring.

-Ville også strammet masten korrekt, kortversjon på din mast:

Håndstram masten med litt mastelogg(masten litt akterover), og rett sideveis (mål med storfallet).[Forenklet]

Over/toppvant skal strammes med en forlengelse på 4mm på 2m tommestokk (hvis du har 5mm).

Undervant strammes til forbøy av masten på 3-5cm (mål med storfallet langs masten).

Max akterstramming/mastebøy 1.5 x mastens tykkelse langskips. (merk akterstramme-tauet ditt her)

-Kan også være lanterne-ledninger etc som skrangler.

For å kunne angripe problemet, må en forstå hva som skjer.

Det som skjer når masten pumper er at profilen på masten virker som en flyvinge, når vinden kommer i en bestemt vinkel. Det gør at masten "suges" ut av stilling, men mastens stivhet vil motsette seg denne bevegelse og etter hvert så blir disse kreftene størst og masten "faller" tilbake i opprinnelig stilling, for så å bli "sugd" fram igjen.

Det er derfor viktig å hindre den laminære luftstrømmen rundt masten. Det kan skje ved, som en skriver, henge opp fendere, bruke tykkere fall. Fall langs masteprofilem ødlegger den laminære luftstrømmen.

Har du brøkdelsrigg, så har du normalt ingen fall på framsiden av masten over feste av forstaget. Da er den geniale løsningen med en tetningslist eller en streng Sikaflex e.l., som bygger kanskje 5-6 mm ut fra masten nok til å ødelegge denne laminære luftstrømmen, men den er helt uten betydning for storseilets effekt.

Redigert av arkmarin (see edit history)

Vibrasjoner oppstår fordi det blir "stående bølger". Det vil si at lengden på den frie delen av masten/bomløftet eller hva det nå er som vibrerer er nøyaktig lik x ganger en halv bølgelengde av dens "egenfrekvens". Det var det som ofte skjedde med gamle busser som stod på tomgang. Jeg observerte i helgen at bomløftet vibrerte, men at det 3 steder oppover mot mastetoppen sto helt stille. Løsningen ble å knyte et oppvaskhåndkle rundt bomløftet nede ved bommen. Vekten av dette gjorde at egenfrekvensen endres, og vibrasjonen opphørte. Når jeg tenker meg om, tror jeg nok det får samme effekt å bare heve eller senke bommen litt, slik at bomløftet endrer lengde.

Det finnes mange gode grunner til å ønske seg rodkick, men her finnes det altså andre og billigere alternativer...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Vibrasjoner oppstår fordi det blir "stående bølger". Det vil si at lengden på den frie delen av masten/bomløftet eller hva det nå er som vibrerer er nøyaktig lik x ganger en halv bølgelengde av dens "egenfrekvens". Det var det som ofte skjedde med gamle busser som stod på tomgang. Jeg observerte i helgen at bomløftet vibrerte, men at det 3 steder oppover mot mastetoppen sto helt stille. Løsningen ble å knyte et oppvaskhåndkle rundt bomløftet nede ved bommen. Vekten av dette gjorde at egenfrekvensen endres, og vibrasjonen opphørte. Når jeg tenker meg om, tror jeg nok det får samme effekt å bare heve eller senke bommen litt, slik at bomløftet endrer lengde.

Det finnes mange gode grunner til å ønske seg rodkick, men her finnes det altså andre og billigere alternativer...

Du blander sammen vibrasjoner i rigg (stående/løpende) og masten "pumper". Det er to forskellige fenomen. Din forklaring på vibrasjoner og resonans er riktige, men det forteller intet om hvorfor masten pumper.

Tusen takk for alle tips. Når det gjelder bomløft er det ikke dette. Bomløftet er helt slakt, da bommen henger i en liten wire fra akterstag til bom-ende når båten ikke seiles. (skal prøve å løsne denne for å se om det hjelper). Storseil skjøte er også fjernet. Når det gjelder stramming av stående rigg får jeg gå litt mere systematisk til verks. Har en folder som forklarer alt om dette. Denne har ikke vært brukt tidligere, stramming er bare tatt på "gefülen" . Ang. kabler/ledninger i masten skal disse ligge i spor (kabelgater) inne i masten (Selden). Dette får jeg ikke sjekket uten å av-maste båten. Å bryte luftstrømmen har jeg forsøkt ved å surre storseilfallet rundt masta, men det har bare blitt under salingshorn, og har ikke hjulpet noe. Skal forsøke å få den brutt lengre opp også for å se om det hjelper.

Båten ligger pt langt hjemmefra, så får ikke sett på dette før om et par uker. Kommer tilbake med resultat da.

Å bryte luftstrømmen har jeg forsøkt ved å surre storseilfallet rundt masta, men det har bare blitt under salingshorn, og har ikke hjulpet noe. Skal forsøke å få den brutt lengre opp også for å se om det hjelper.

Båten ligger pt langt hjemmefra, så får ikke sett på dette før om et par uker. Kommer tilbake med resultat da.

Jeg går ut fra at du har brøkdelsrigg, og det er i øvre del av masta problemet ligger. Fra toppen og ned til ca halve avstanden mellom salingshorn og forstagfeste. Jeg brukte mye tid og krefter for å løse problemet på en Albin Cirrus, som jeg eide i sin tid.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...