Jump to content

Erfaringer rundt akterpåle i mudderbunn?

Frissy

Recommended Posts

Har ikke all verdens erfaring, men jeg kan jo dele det lille jeg har fått med meg ifm min stefars lignende løsning.

Er det i saltvann må trevirket impregneres for å unngå at pælemark spiser opp stolpen. Tror eik kan brukes uten impregnering mens de fleste andre treslag må impregneres. Hvilken impregnering som er best kan sikkert andre fortelle.

Prøv å unngå stolper med (mye) kvist. I uværet forrige uke brakk min stefars akterpåle tvert av på grunn av en kvist.

Fortøyningssystemet han bruker akter er et tau som er festet til brygga og som går langs båten inn i en trinse på akterpålen og så tilbake til båten. Det gjør at han kan bruke tauet til å dra båten inn mot, og ut fra, brygga. Litt ugunstige forhold for å bruke påhengeren akkurat inne ved brygga, så derfor er det brukt en slik løsning. :)

Go ahead, make my kernel!

Besøk båtsiden min på http://baat.taske.no/

Jeg har i alle år brukt furutrær som er rette og lange nok, tatt av kvist og bark, og gjort stokken spiss i enden. Så har jeg satt den i gjørma, bundet en taustump til en løkke, satt foten i denne og "jumpet" stokken ned i gjørma. Jeg må flytte tauløkken oppover ettersom stokken går ned. Jeg antar ca 2 - 3 meter ned er hva jeg får til slik, der jeg har gjort dette. Lengden blir da 3 m + vanndybde + det du vil ha over vannet for å fortøye i.

Jeg har alltid brukt en trinse, festet baugen i tau via trinsen til brygga på land. Slik strammer jeg tauet og drar båten passe langt ut.

Har jobba mange år i Energiverk og har god erfaring med kreosotstolper. Setter du ned en slik har du god fortøyning i mange år fremover :wink:

De er jo ikke å få kjøpt overalt men kjenner du noen elektrikere/energimontører eller lignende bør de kunne skaffe en for deg...lenge på påle er jo avhengig av hvor stor båt du skal fortøye,dybde osv osv... :wink:

Mvh

Skogens Konge :)

Har satt ned sånne påler i mange år i en fjord hvor isen tar påla hver vinter. En hyggelig tradisjon å sette ut på våren. Pleier å sage ned et tre på tre-fire meter og drive det nedi så langt jeg klarer (et par meter). Mulig man kan unngå at isen tar påla hvis den er tykkere, men da blir det vanskeligere å sette den nedi med håndkraft. De virker ofte litt vinglete og løse etter at de er satt nedi, men min erfaring er at de holder både sterk vind og bølger (Blir sjelden veldig voldsomt inne i fjorden). Sett ned et par-tre stk i kryss så er du helt sikker hvis du er redd for vind.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...