Ingper Startet 4.August.2009 Link til dette innlegget Startet 4.August.2009 (redigert) Jag har en Yanmar 4LHA-STP som nu nått c:a 250h gångtid. 1. Denna sommaren har jag lagt märke till tunn, gråvit rök när motorn belastas mycket (2500-3300rpm). Inget på låga varv. Röken skingras/löses upp direkt, och jag tror därför mest det är vattenånga. Oljan är fin och det förbrukas inget vatten. Temperaturen är exakt som den alltid varit. Något att bry sig om ? 2. Det är dags att kontrollera/justera ventilspelet. Hade gärna överlåtit detta till en Yanmarmek, men det finns ingen i närheten där jag bor. Jag har ställt ventiler på motorer förr, så frågan är om man skall göra det själv. Min största fundering är dock hur jag enklast drar runt motorn till rätta positionerna - en diesel är ju rätt tung att dra runt för hand..... Tips ? Spridarna/injektorerna skall ju också kontrolleras, men dessa kan jag ta loss och lämna in till en motorfirma. (Jag har verkstadsmanual till motorn med alla sprängskisser, data och beskrivningar). En annan fundering: Kan felaktigt ventilspel ge röken jag beskriver ? Varför det nu skulle bli SÅ mycket fel på 250h. Jag har inte märkt några problem med motorn annars, den fungerar ungefär som den alltid har gjort och med samma toppfart, inget oljud o.s.v. Redigert 4.August.2009 av Ingper (see edit history) Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
index Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Jeg ville først ha sjekket eksosbendet, dvs at det ikke er delvis tett av forurensinger som hindrer kjølevannet i å komme ut. Dette kan ofte gi litt hvit røyk. Hvis ikke dette hjelper er en test av dysene et greit neste trinn, selv om de burde holder mer enn 250 timer. Det tredje og siste jeg kommer på er å få sjekket innsprøytningstidspunktet. Om dette er litt feil vil man ofte få litt røyk. Men dette siste er vel en verkstedjobb, skulle man tro... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ingper Svart 4.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Eksosbendet är som nytt. Jag har dessutom filter på kylvattenintaget, så det borde inte kunna komma in något. Enda ingreppet som gjorts är en liten avledning av vattnet (6 mm slang) till axeltätningen som byttes för två år sedan. Men den har ju gått en sommar utan att jag sett någon rök efter det. Jag tror i alla fall inte den rök förra sommaren.... Det är inte mycket rök vi talar om, och den löses som sagt upp direkt. Men det är irriterande.... Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
arkmarin Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Jeg vil tro at den hvite røyken skyldes temperaturen på vannet som kommer ut i lag med eksosen. Vannet blir varmet opp av meget varm eksos etter å ha avkjølt motoren, slik at vanntemperaturen stiger og det danner vanndamp (hvit eksos) når den kommer ut. Jeg ville ikke ha brydd meg om dette, da det er helt normalt når motoren går på hard belastning. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
strawberry Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Hei! Jeg har "oppdaget" det samme med min Volvo nå i sommer. Jeg har forespurt mange, og de sier at det ikke er noe å bry seg om, "slik skal det være"! Jeg har altså ikke lagt merke til dette før i sommer. Motoren er 5 år, og har gått 660 timer. Noen sier at jeg bare ikke har lagt merke til det før! Da får jeg vel tro dem? Hvis dette kan være til noen trøst! Mvh. Strawberry Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
Gullfisk Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Har en kollega som får hvitrøk når sjøvannsfilteret får litt møkk i seg. Slik røk må vel enten være mindre gjennomstrømning i sjøvannskrets, eller varmere eksos. Får man dette etterhvert, er det vel et tegn på at noe har forandret seg? Ville sjekket gjenom sjøvannskrets evt kjørt en runde med systemrens først. Når det gjelder ventiljustering/sjekk, er den vel grei å dreie på når du likevel har ut dysene. Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Jeg har stor tro på at årsaken til den hvite røyken, er saltvannkjølinga som går ut sammen med eksosen. Hadde selv noe hvit røyk når jeg kjørte på høyt turtall, men ikke på lavt turtall. Jeg byttet eksosbendet, som ikke var helt gjenngrodd, men litt. Jeg kjørte samtidig gjennom en liten runde med systemrens. Etter at jeg hadde gjort dette, var det slutt på den hvite røyken. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 På vår Volvo D2-55 gror det innvendig i vannintaket. Demonterer slangen fra sjøvannsfilteret og bruker ballpumpe og blåser rent. Hvit røyk tyder på varme uten kjøling. Men nok kjøling til at alarmen ikke går. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Ingper Svart 4.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 På vår Volvo D2-55 gror det innvendig i vannintaket. Demonterer slangen fra sjøvannsfilteret og bruker ballpumpe og blåser rent. Hvit røyk tyder på varme uten kjøling. Men nok kjøling til at alarmen ikke går. Båten ligger i sjön Vättern, dvs sötvatten, som är så rent att det i princip inte växer något alls (ja, faktiskt !). Jag har också ett temperaturmätare/larm på själva eksosbenden, och det håller normal temperatur. Men jag skall kolla om en slang före impellerpumpen möjligen blir lite "platt" vid max pumpning (= max undertryck i slangen). Annars vet jag inte vad det kan vara. Men det behöver ju inte vara något fel alls, som sagt. Tack för svaren så långt. Skall ner till båten nu ikväll och ta bort dyserna/insprutarna samt ställa ventilerna. Håll tummarna Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Ingper Svart 7.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Inställning av ventilspelet gick bra. Spridarna var heller inget att anmärka på. Drog dock av en skruv med bränslehål på returledningen på insprutare nr 4 men nya skruvar är på väg. Löste det provisoriskt med en hemmagjord så länge. Läste servicemeddelandet från Yanmar i en annan tråd om röd glykol (G30) i motorer med aluminiumdetaljer, som min 4LHA-STP. Den är originallevererad med blå "vanlig", så jag passade på att tömma, köra en omgång med vatten+kylarrens och sedan byta till G30. Det fanns lite slam/dritt i ena värmeväxlaren, men det var inte mycket. Motorn går precis som innan, och ryker fortfarande lite gråvitt. Men det verkar definitivt vara vattenånga. Frågan är bara varför den inte rykt så från början. Skall checka impellern och lite annat så småningom också. Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Ingper Svart 13.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 (redigert) Det finns nu en liten videofilm på hur röken ser ut här. Motorn går med full last och c:a 20 knop. 15°C i vattnet. Som sagt - är det "normalt" med denna rök, eller skall jag fortsätta leta efter fel ? Redigert 13.August.2009 av Ingper (see edit history) Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
index Svart 13.August.2009 Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Jeg synes det ryker litt vel mye, med tanke på at motoren kun har gått 250 timer. Men hva det skyldes, er ikke lett å si. Høyst sannsynlig vanndamp da, som du sier... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gullfisk Svart 13.August.2009 Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 (redigert) Synes det virker snodig, og har ikke sett samme båt og motor med slik røyk tidligere. Har vanninntak full åpning hele veien uten noen form for tillstopping? Kan den suge luft i sjøvannsfilter(lokk)? Skade på impeller? Hadde det vært en eldre VP som røyk slik, så hadde det vært normalt, men ikke på Yanmar. Kan det vær sink som har løsnet og tetter kanskje? Redigert 13.August.2009 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 13.August.2009 Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 (redigert) Er kjølevannet blitt varmt etter å ha gått gjennom varmeveksleren? Du kan kjenne utpå rørert om det er kaldt. Den kunne vært interessant å få vite temperaturen på kjølevannet som kommer ut eksosrøret. Forskjellen på disse to temperaturene skyldes oppvarming fra eksosen. Er det stor forskjell, så ville jeg ikke brydd meg om det. Er det veldig varmt før det går sammen med eksosen, ville jeg trodd at du har for liten vanngjennomstrømning av kjølevann. Redigert 13.August.2009 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Ingper Svart 15.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 (redigert) Problemet i princip löst ! Kontrollerade impellern och den såg fin ut, MEN ett av bladen pekade framåt istället för bakåt ! Samma impeller satt monterad redan förra sommaren, och då rök den inte (vi har bilder på båten under färd som bevisar det). Förstår inte hur det kan ha skett, men så var det. Körde runt motorn på starten några varv, men det "felvända" bladet rättade inte till sig av sig självt. Monterade därför en ny impeller och rökmängden minskade till kanske 25% av det jag hade innan. På lite avstånd syns det knappt längre. Alltså var huvudorsaken att något hände i våras så impellern "vände" ett blad. Den har ändå pumpat tillräckligt för att kyla motorn hela sommaren, men ändå alltså inte så mycket som den borde. Jag monterade också en vattensmord axeltätning för två år sedan. Lite av kylvattnet leds av till denna innan det når eksosbenden. Men nu tror jag det blev mer än "lite", för nu när jag kollade och lät slangen gå ner i en hink så sprutar det rejält. Skall därför modifiera nippeln så att det blir mindre hål och mer av vattnet går till eksosbenden. Att en felvänd vinge på impellern kan betyda så mycket . Tack för goda idéer och bollplank. Redigert 15.August.2009 av Ingper (see edit history) Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
index Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Tviler på om den ene vingen har så mye å si, men en litt hard og slitt impeller kan ha problemer med å bygge opp nok trykk og da kan kjølingen bli dårlig. Det er ganske normalt at en vinge bøyer seg motsatt når motoren stopper, men dette pleier å rette seg så snart man starter... Ellers så er det nok lurt å strupe ned vannmengden til hylsa ja, for lite kjøling av eksosen er ikke bra... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ingper Svart 15.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 (redigert) Jag håller med, tycker inte det borde spela så stor roll. Men impellern var mjuk och jättefin, precis som ny. Provade också så att den inte hade lossnat från hylsan i centrum, men det var ok. Vet också att det borde rätta till sig när motorn går, så jag körde som sagt runt motorn på starten innan jag tog ut impellern. Men den felvända vingen "föstes" framför och fortsatte runt åt fel håll i alla fall. Hursomhelst så gjorde det nytta att byta impellern och montera den med alla vingarna åt samma håll ! Redigert 15.August.2009 av Ingper (see edit history) Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.