Jump to content

Hvor lange årer til robåt? Hvilken lakk/olje er best?


Kongeskipet

Recommended Posts

Har fått et par årer som jeg vil tro er alt for lange til min båt, og må kuttes kortere.

 

Bredden mellom åregaflene i båten min er ca 155 cm. Årene er nå 3,90 meter, og med 17 cm omkrets blir de ganske tunge å løfte når jeg ror.

 

Båten brukes i sjøen, men jeg har et par årer på 8 fot som jeg tenker å bruke i sterk vind og trange farvann. Derfor ønsker jeg å ha de nye årene en god del lengre, slik at jeg kan ro fortest mulig.

 

Hvor lange årer burde jeg ha?

 

 

Årene trenger også lakk/olje, og jeg lurer på hva som er best å bruke til årer som er ment for å bli brukt, ikke bare være til pynt. Tenker da å knytte gulvbelegg rundt årene ved åregaflene.

Hvorfor bruke motoren og ha årene i reserve, når man kan bruke årene og ha motoren i reserve?

Link to post
  • 2 måneder senere...

Jeg har først nå sett disse spørsmålene. Svarene er kanskje aktuelle ennå?

 

3,90 er alt for langt , ja! Den gamle regelen på Vestlandet var det dobbelte av båtens bredde der årene skulle brukes, + åretollene. Jeg foretrekker det dobbelte av båtens bredde, med åretoller, og så minus 10 cm. I praksis blir det ca 3 m lange årer for båter om lag så bred som din.

 

I stedet for gulvbelegg, bruker jeg en takling av 3 mm line (grønn, sånn som brukes til fiskeline) og smører det godt inn med tjære og dekksolje; det blir hardt som bein, og nærmest uoppslitelig. Det kan gå ca 30 m line til hver åre, men dette varierer med åretykkelsen

Link to post
  • 7 måneder senere...

Jeg har ikke vært så mye på dette forumet i det siste så det tok litt til før jeg så svaret.

 

Nå har jeg kappet årene til 3,3 meter og spikket håndtak. Det er sikkert litt for langt, men jeg forsøker. Så kan jeg se om jeg bør kappe de kortere av årebladet eller ved håndtaket.

 

Så nå gjenstår behandling av årene og ekstra beskyttelse der de ligger i åregaflene. Er egentlig det første jeg lurer mest på da gulvbelegg har fungert fint hos meg tidligere. Men det kan jo hende at fukten under gulvbelegget var det som tok knekken på en av åre i fjor. Har også tenkt på å bruke Formbar plast til å lage et plastbelegg lignende noe som var på noen gamle årer jeg fikk.

 

Har fått Owatrol D1 og D2 til bursdagen, er det bra til årene eller bør jeg bytte det i noe annet?

Hvorfor bruke motoren og ha årene i reserve, når man kan bruke årene og ha motoren i reserve?

Link to post

Nå har jeg kappet årene til 3,3 meter og spikket håndtak. Det er sikkert litt for langt, men jeg forsøker. Så kan jeg se om jeg bør kappe de kortere av årebladet eller ved håndtaket.

 

Bra at du kapper forsiktig, for det er godt mulig du bør lage håndtakene om igjen; de skal egentlig være "liggende" ovale, og tykkere ytterst enn inne ved årene. Jeg tror stadig 3,3 m er for langt, men dette er jo delvis en smaksak - så prøv!

 

Er egentlig det første jeg lurer mest på da gulvbelegg har fungert fint hos meg tidligere. Men det kan jo hende at fukten under gulvbelegget var det som tok knekken på en av åre i fjor.

 

Ja, fukten er ett av problemene, og min erfaring er at gulvbelegg og lignende relativt fort slites i stykker.

 

Har også tenkt på å bruke Formbar plast til å lage et plastbelegg lignende noe som var på noen gamle årer jeg fikk.

 

Det høres spennende ut! Har gode erfaringer med epoxy på tre, men vet ikke hvordan det vil funke som slitebeskyttelse. Selv bruker jeg altså tjæret snor-takling.

 

Har fått Owatrol D1 og D2 til bursdagen, er det bra til årene eller bør jeg bytte det i noe annet?

 

Har ingen erfaringer med Owatrol, men mange skryter veldig av det. Selv bruker jeg Dekksolje, og er vel fornøyd med dét. Men siden du har Owatrol, er det antakelig bare å smøre ivei.

 

Lykke til!

Link to post

Utenom fukt har jeg ikke hatt problemer med gulvbelegg til beskyttelse. Ror rundt 50 sjømil per år med en skrue som stikker litt opp midt i åregaffelen, men likevel er det bare små riper i gulvbelegget som har ingen betydning for annet en det estetiske.

 

Hadde vært flott om du kunne poste bilde av din løsning

 

Blir nok Owatrol. Må få klar noen solide årer nå som reserveløsningen (motoren) har tatt kvelden. For tiden er er også reserveparet med årer inne for beising, så turene nå er med rester fra årepar der en av årene allerede har knekt.

 

Jeg brukte kraftig krympestrømpe med lim, på mine årer en gang.Disse ble brukt i mange år uten synlig slitasje.Dette får du hos din elektriker.

Morsom løsning, men hvor får jeg tak på så stor krympestrømpe at den passer rundt årer med 17 cm omkrets? Og hvordan er slitestyrken ved mye bruk? Om jeg går for den løsningen tror jeg skruen midt i åregaffelen må bores lenger ned. Redigert av Kongeskipet (see edit history)

Hvorfor bruke motoren og ha årene i reserve, når man kan bruke årene og ha motoren i reserve?

Link to post

Ahsell og alle andre elektro grossister har slikt.

Du får dem i alle mulige størrelser.

Slitestyrken er utrolig.

Det er enkelt og montere, og holder i mange år. :smiley:

Det eneste du trenger for montering, er varmluftpistol, eller propanvarmer.

Varm fra midten og gå utover til hver side.

Owatrol er også ett kjempeprodukt.

Du klarer nesten å mette hele årene tvers i gjennom.

Ikke slutt med D1, før årene ikke trekker mer.

Link to post

Tusen takk for gode svar fra dere.

 

Årene er ubehandlet. Er det noe jeg bør gjøre før jeg begynner. Er ikke så lenge siden de ble gjort ferdige med høvel etter de ble funnet på en gård. Så jeg bør vell pusse godt med det fineste pussepapiret jeg finner?

Hvorfor bruke motoren og ha årene i reserve, når man kan bruke årene og ha motoren i reserve?

Link to post

Noen som har en god idé om hvordan jeg kan "risse" inn navnet mitt på årene? Det være noe som ikke ødelegger for holbarhet til årene, og som helst er så vanskelig som mulig å få vekk uten å ødeleggge de. Det blir litt rart nå som årene blir (nesten) mer verdt enn resten av båten.

Hvorfor bruke motoren og ha årene i reserve, når man kan bruke årene og ha motoren i reserve?

Link to post
  • 3 måneder senere...

"Lånar" denne tråden litt då eg sjølv lurar på mykje av det som vert spurt om her.

 

Har lagt meg eit par nye årer i gran, og lurar på kva som er beste måten å behandle desse på? Vil ha dei trekvite.

 

Har vurdert to alternativ.


  •  
  • Owatrol D1, med benar som toppstrøk (same behandlig som skroget har fått)
  • Epoxy

 

Ulempa med owatrol (sånn som eg ser det) må vere at gran trekker veldig lite, og årene derfor vert dårleg impregnert(?). Benar (og evt. andre lakkar) er jo heller ikkje spesielt slitesterkt.

 

Epoxymetoden har eg eigentleg ikkje peiling på om vil fungere i det heiletatt, men dersom det vert heilt tett så vil jo epoxyen hindre vassintrenging og danna eit slitesterkt belegg på utsida.

 

Nokon som veit korleis epoxy eignar seg til dette?

 

Lurar også på det som vert spurt om i innlegget over her, om ein god metode å risse inn namn.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post

Noen som har en god idé om hvordan jeg kan "risse" inn navnet mitt på årene? Det være noe som ikke ødelegger for holbarhet til årene, og som helst er så vanskelig som mulig å få vekk uten å ødeleggge de. Det blir litt rart nå som årene blir (nesten) mer verdt enn resten av båten.

 

 

Selges sett med bokstaver og tall i stål.

Disse er beregnet for stempling i treverk, men kan varmes opp og brukes til å brenne ditt navn inn i treårene.

 

Det letteste er en vanlig "svipenn" som vi brukte på sløyden som barn.

Ser ut som en loddebolt, men har en bøyd tråd foran som varmes opp.

 

Er bare å brenne/svi inn navn og adresse, dette holder meget lenge.

Link to post

Ser dei sel bokstav-stansesett på Clas Ohlson, trur eg skal gjere eit forsøk med dei. Takk for tipset.

 

For å spare litt pengar har eg bestemt meg for å gå for eit biltema produkt for behandling av årene, så no står det anten mellom kinesik treolje (mykje det same som owatrol har eg funne ut) med toppstrøk av olje eller lakk, eller epoxy.

 

Ingen som har nok formeining om epoxy vil funke? Vil det trekke inn eller vil det kun legge seg på utsida?

 

Grunnen til at eg vurderar epoxy i det heiletatt er nettopp fordi at enden på årebladet pleier å få ein del "juling" når ein skyv i frå land og liknande, og at epoxyen vil bidra til å forsterke/beskytte litt her.

 

Tenkte meg på BT i morgo, så viss eg ikkje får svar her så "safer" eg nok med oljeprodukt :smiley: .

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...