Herman Startet 4.August.2009 Link til dette innlegget Startet 4.August.2009 (redigert) Båten stod på land i vinter, og og fram til den ble sjøsatt for ca en uke siden. Den 1. mai måtte den flyttes fra asfalt til en grusplass fordi den opptok parkeringsplasser i havna. Grusplassen har vært brukt til opplag i årtier, men en dag ga den allikevel etter slik at båten på en eller annen måte flyttet seg i forhold til krybba. Opplagsplassen er langt unna der vi bor, så vi er ikke der så ofte. Men når vi oppdaget dette, ble det satt opp et ekstra sett med løse støtter i samarbeid med marinaen. Siden det hadde blitt noe skader på båten, skulle en annen, mer erfaren, i marinaen kikke på den etter at vi hadde reist hjem (dette var en søndag for ca en måned siden) Det viste seg at det ikke hadde blitt noen skader å snakke om, så den saken er grei. Når vi sjøsatte noen uker senere, nevnte truckfører at de tidligere hadde flyttet båten så den stod rett i krybba igjen (dette hadde de ikke nevnt for meg før) Så kommer problemet: For å komme til med trucken er det greit å demontere babystaget, ikke nødvendig, men enklere for truckfører. For å løse staget må strekkfisken skrus opp. Dette er en type som låses med skruer. Den som gjorde jobben skrudde ikke disse ut med det resultat at skruene knakk delvis og gjengene i strekkfisken ble ødelagt. Selvfølgelig er det enklere å bare løse litt på den, og så fjerne en riggbolt, men det tenkte han ikke på, den ble skrudd helt ut. Selvfølgelig var det LINKS-gjengene som gikk. Det er ikke akkurat enkelt å få gjengetapp til en LINKS gjenge. Feriedager er dyre, så jeg gikk og kjøpte en ny strekkfisk hos en seilmaker etter å ha forsikret meg om at de ikke hadde noen på marinaen eller kunne skaffe en links gjengetapp. Kan jeg sende regning for dette videre til marinaen? Redigert 4.August.2009 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Lotus Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 (redigert) Du ønsker å bruke marinaen i fremtiden og ha et godt forhold til dem? Strekkfisken koster vel ikke all verden? Ja, du kan sende dem regningen og kanskje betaler de uten å blunke, men det lureste er kanskje å ta de hundrelappene på egen kappe, smile og glemme hele saken? Heller nevne det ved en passende anledning neste gang du diskuterer pris for ete eller annet og synes de kan strekke seg litt lenger? Da er kanskje tiden inne til å fortelle at selv om de tabbet seg ut med krybba og strekkfisken ble ødelagt, så var du like hyggelig og grei. Da får du kanskje igjen mer og beholder goodwillen som en hyggelig kunde? Redigert 4.August.2009 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 4.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Uavhengig av denne saken, jeg har ingen planer om å benytte dem i fremtiden. De er for langt unna. Og de hundrelappene du snakker om er ganske mange. Dessuten er de betaling for at de har rota og surra. Jeg var irritert i utgangspunktet, selv uten denne saken. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
VannTro Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Vel i regi at jeg fungerer som "opplagssjef" i hjemmehavnen vil jeg bare nevne egen praksis. For det første skal alle båter på vannet innen 17. Mai hos oss. De som ønsker "sommer-opplag" må søke styret om dette. Når det gjelder flytting av båter blir eieren kontaktet for å bistå flytting. Om han ikke har anledning må han sørge for at en annen representant er til stede. Hvis eier ikke får til noen av disse løsningene flyttes båten på eiers risiko. Foreningen fraskriver seg da alt ansvar i forbindelse med flyttingen. Dette var bare et eksempel fra vår praksis. Jeg synes personlig du skulle ta deg bryet med å være til stede når eventuell flytting utføres, spesielt siden du står på land midt på sommeren og derav sto i veien for øvrig utnyttelse av området. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mouche Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Kan jeg sende regning for dette videre til marinaen? Hvis det er en profesjonell aktør som har påtatt seg et konkret oppdrag mot betaling og skaden er påført båten under utførelse av dette så mener jeg definitivt at du kan sende dem regning på skadene, skulle bare mangle! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ABokn Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 (redigert) Når vi sjøsatte noen uker senere, nevnte truckfører at de tidligere hadde flyttet båten så den stod rett i krybba igjen (dette hadde de ikke nevnt for meg før) Til 'opplagssjefen' Det kan virke som om det er gjort noe flytting her som båteier ikke er blitt informert om. Redigert 4.August.2009 av DC6500 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Hvis eier ikke får til noen av disse løsningene flyttes båten på eiers risiko. Foreningen fraskriver seg da alt ansvar i forbindelse med flyttingen. Jeg tviler litt på om den der holder rent juridisk. Den som flytter på båten vil alltid ha et visst ansvar for skader som måtte oppstå... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
VannTro Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 (redigert) Under flyttingen er jo foreningen forsikkret gjennom forsikkring på (godkjent)truck, men etter flytting kan ting også skje slik som har kommet frem i denne tråden. (det kom vel ikke så godt frem, men det er altså ikke i forbindelse med selve løftet man fraskriver seg noe ansvar) Dog er det en uting å flytte båter uten at eier er tilstede. Dette unngåes aller helst. Redigert 5.August.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Med vind Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Å demontere en rigg uten å sette seg inn i hvordan det gjøres er uaktsomt. Det må være klart ansvarsbetingede, og regningen bør sendes til Marinaen. Ansvarsfraskrivelser kan jo eksistere i denne saken, så kontraktene må sjekkes. Det må vel likevel være sånn at slik demonteringen er beskrevet er den grovt uaktsom utført, så Marinaen er nok ansvarlig okkesom. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 5.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Jeg synes personlig du skulle ta deg bryet med å være til stede når eventuell flytting utføres, spesielt siden du står på land midt på sommeren og derav sto i veien for øvrig utnyttelse av området. Bare for å gjøre det klart: Når båten ble flyttet fra asfalt til grus var jeg tilstede og bistod. Dette var avklart på forhånd og det var ingen problemer. Babystaget ble da forøvrig IKKE demontert. Jeg hadde ingen aning om at båten ble flyttet en gang til (for å sette den rettere i krybba) Så at jeg skulle "Ta meg bryet med å være tilstede" var ikke så enkelt. Personlig synes jeg båten stod grett før den ble løftet siste gang. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
VannTro Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Det er nok meg som ikke har lest grundig nok Herman. Når det gjelder vår (en Båtforening) praksis så er det båteier som skal gå god for når båten står korrekt i krybba, setter aldri fra oss en båt før eier er fornøyd med plasseringen. Dette har også med faren for velt i vintersesongen å gjøre slik at det ikke oppstår missforståelser vedrørende ansvarsforholdet. Har de flyttet på båten etter at du var til stedet og forvoldt skade så er vel saken klinkende klar, de står ansvarlige for skader. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.