bib_ak Startet 4.August.2009 Link til dette innlegget Startet 4.August.2009 Jeg har en nydelig turkis skibsplast Sportmaster 15' VS Desverre er den over 30 år gammel, og har selvsagt noen skrammer hist og her. Tenkte og gi den ny glød i løpet av vinteren. Har lest meg litt opp på hvordan man kan reparere de dypeste ripene, men hva med de hundrevis av bagatellmessige småripene? Kan jeg slipe hele skroget med våtslipepapir, for så å rubbe grundig etterpå, og til slutt polere for å få en "som ny" finish? På denne måten får jeg jo slipt vekk noen av de minste skadene... Jeg er relativt tålmodig, har tenkt å svi av noen timer :) Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Du kan jo rubbe opp hele skroget med Nordpol R10 førsr så får du se hva som må fylles opp av riper. Sitér dette innlegget Link to post
MagnarA Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Jeg har brukt Mirka sliperondeller med kornighet på 2000 og 4000 på min 25 år gamle Nauticat. Resutatet ble meget bra synes jeg selv. Jeg våtslipte først med 2000, skylte med rikelig med vann og gikk på ny runde med 4000. Husk å bruke rikelig med vann hele tiden. Jeg brukte slipemaskin med regulerbar hastighet og lå på ca 600 omdr/min. Deretter vasket jeg båten igjen med store mengder vann. Så la jeg på voks som jeg polerte med lammeullshette etter at den var tørket. Jeg har bilder tatt med mitt mobilkamera. Sende meg gjerne en IM med mob nr., så sender jeg deg et bilde. Det står forresten en del på BP om dette om du søker på Mirka. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
bib_ak Svart 4.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 (redigert) Draco20: Kjenner ikke Norpol R10, men antar da at dette gir like god slipeeffekt som våtslipepapir? Spørsmålet mitt var vel egentlig - hvor hardt kan jeg gå til verks på skroget, og fortsatt få det blankt etter polering og voksing? Redigert 4.August.2009 av bib_ak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 R10 er levert av polyester fabrikanten og det beste som jeg har brukt for og rubbe bort skader. Bruker det sammen med blå polerput på maskin og lav hastighet. du kan jo litt lese her : http://www.maritimstart.no/reparasjon%20av%20gelcoat.shtml http://maritimstart.com/testresultat.shtml http://www.maritimstart.no/vaarpuss.shtml Sitér dette innlegget Link to post
Brizo Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Vannslipe og så rubbe og polere, bør flere gjøre. Gelgoaten på båtene er som appelsin skall. Men man skal være forsiktig og ikke ta for mye. Spesielt mange nye båter i dag har altfor tynn gelgoat mange plasser. Fort gjort å slipe igennom. Etter denne behandlingen får dere en meget blank båt. Og ikke minst, lettere å holde ren. Begynn med 1200 papir, og deretter 1500 til 2000 korning. Denne metoden blir mye brukt på custom biler for utstillinger. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.