Jump to content

Noen som kjenner til merket Leto?

AQAD31

Recommended Posts

Har kjøpt en båt som ble annonsert som Leto 19, Noen som kjenner til dette merket og hvor de ble laget? Båten er en daycruiser som vi så langt er godt fornøyde med til vårt bruk. De ble laget som halvfabrikata uten innredning og forhandleren mente de ble solgt mest på vestlandet. Den vi har kjøpt har en 130 hesters Volo Panta aqad 31 turbodiesel innebygget.

bakfra_2.jpg

fra_siden.jpg

• 9 måneder senere...

Hei,

Jeg har en Leto Daycruiser 18 fot. Den er fra 1974, og er produsert i Norge, nærmere bestemt på Ørstad.

Er ikke så mye info å finne om båtmerket i dag.

Vår båt har påhengsmotor og ikke innenbords slik som den her på bildet.

Ser på selve båten, skrog og vinduer at den er helt lik i fasong. Flott å se :o)

Men vår ser selvsagt litt annerledes ut i hekken grunnet påhengsmotor og ikke innebords.

Båten er veldig tung, tror den er rundt 900 kg, men utrolig stødig og fin, selv med mange personer ombord. Det er 5 sitteplasser.

Vi kjøpte den brukt i 1987, og satte på en ny 70 HK Tohatsu, men motoren skal byttes nå, til noe større, muligenes en 90 HK.

Båten trenger litt oppussing, da den har lagt på land noen år og fått litt preg av det, pluss den er fra 1974, så ingen "ungkalv" lengre.

Skal se om jeg kan få lagt ut bilder osv, når den er klar for sjøsetting.

God sommer :o)

Geir

• 1 måned senere...

Endelig har jeg klart å finne ut litt om dette båtmerket! Har søkt nettet rundt og så var det jammen ta meg en tråd her på BP om den.. Jeg har også en Leto 18, med påhengsmotor. Skal se om ikke jeg også får lagt ut noen bilder av min snart. Hadde vært kjekt å få sett din Geir:)

• 2 måneder senere...

Leto er laget på Sunnmøre, nærmere bestemt både Ørsta og Ulsteinvik.

En kompis av meg har 2 stk.

Den ene med AQ115 (B20) og saltvannskjøling, den andre med en Rover V8 begge med 280 drev.

Ingen av de har vært på sjøen i hans eie dessverre. Den med B20 motor er klar for sjøsetting, verre med den andre som fikk blåst et tre over seg i en storm og fikk ødelagt "innerlineren"

Vi var engang hos en bonde inne i en fjord her (Vartdal) å kikket på en annen Leto som var til salgs.

Den sto inne i møkkakjelleren på låven. Det var ikke det verste.. Den var omvendt..

Altså topcoat på innsiden i båten og ru grov glassfiler på utsiden... en prototype til form eller selve forma ??

Sunnmøringer hehe, fikk den sikkert billig..

Det satt ett eldgammelt drev på den, den kjøpte vi ikke...

Spesiell kjøl på disse båtene, trappeformet og hva skal jeg si mini hydrofoil? Greier ikke forklare det (sender bilder senere)

Noen som vet om dette har noe for seg ?

Sender noen bilder av begge 2 senere når jeg finner ut av hvordan man gjør dette.

Ligger forresten en på finn nå:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22402395

Redigert av Leto_Sunnmøre (see edit history)
  • 9 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Hei. Dette syntes jeg var artig å lese. Gode gamle Leto 18. For en båt. Min onkel hadde en sånn, med påhenger. Dette var på slutten av 70 tallet. Sto en 125 hester Mercury, rekkesekser. Mener den gikk rundt 36 knop.

Hvis ikke jeg husker helt feil, var denne brønnen også brei nok til dobbel installasjon. Meget bra i sjøen. Hadde vel en svakhet, og det var ved røff kjøring sprakk den på dekk, begge sider, omtrent rett ved forkant av sideruter. Disse båtene var vel også produsert på midten av 80 tallet. Er et nydelig utseende på disse. Kan nesten være moderne den dag i dag. Oioioi, nå kom langtidsminne i sitt ess her hos meg. Disse båtene var vel også første jeg vet om, som hadde stepskrog. Lurer på om de ikke var meget ru under også, pga. at det skulle flyte litt på luft også.

For ett par år siden, gikk jeg å siklet på et prosjekt av Leto. På Os i hordaland. Lå på Kolskogen. Dansken som hadde denne, drev litt med båtrace. Han visste ikke hvilken type båt det var, men syntes det var ett rått skrog på den. Han ville forlenge den, og mente den kunne hevde seg godt i race. Vet ikke om dette ble gjort. Ga han et bud på denne, men det ble for lite. Tipper dette ville vært en grom båt med i overkant av 200 hester.

• 2 uker senere...

Jeg har også hørt at det gikk Leto båter med 2 påhengser. Ble vist også eksportert noen over til USA også.

Skroget er utrolig flott, og til tross for at båten bare er 18 fot kan en voksen mann stå på ripa på båten og det er så vidt den krenger.

Legger ved noen biler av min Leto som fikk en "oppshining" i sommer.

leto1.jpg

leto2.jpg

leto3.jpg

Dette skroget tegnet Otto L. Scheen allerede på slutten av -60 tallet.

I en litt lengere versjoner brukte Norcem dette skroget som sin 20 Fun (og muligens også 21 DC).

Denne 20 foteren ble det aldri egentlig noe av så da karene fra Leto kom til Drøbak og skulle ha en nytt skrog var det fort gjort å korte inn 2 fot og kalle den Leto 18...

Et medlem her på forumet (Hawken) har en Norcem 20 Fun med 225 hk.

Ps. Det ligger to Leto 18 på Finn nå.

• 3 uker senere...
  • 3 år senere...

disse båtene ble vel bygd lenge før disse CE kategoriene ble påtenkt.    Men kan vel regne at den fint oppfyller kravene til kategori C 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 5 år senere...
  • 4 år senere...

Hei, jeg driver å pusser opp en Leto 18 DC, veldig fin og linjelekker båt. Tror jeg skal sette en 150 hk suzuki 2010 på den. Er litt tung, men håper det går. Men jeg har et problem og det er kalesjen. Den ser ikke ut, ikke umulig den er fra byggeår. Så derfor lurte jeg på om noen har eller kjenner noen som har en kalesje de vil selge. Trenger ikke være ny, men helst tett.Screenshot_20240602_192724.jpg.2f907dedd103b3f8bd745e59389d6636.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...