AQAD31 Startet 4.August.2009 Link til dette innlegget Startet 4.August.2009 Har kjøpt en båt som ble annonsert som Leto 19, Noen som kjenner til dette merket og hvor de ble laget? Båten er en daycruiser som vi så langt er godt fornøyde med til vårt bruk. De ble laget som halvfabrikata uten innredning og forhandleren mente de ble solgt mest på vestlandet. Den vi har kjøpt har en 130 hesters Volo Panta aqad 31 turbodiesel innebygget. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Har vært oppe tidligere, søk på Leto. Ikke stort å finne dessverre. Som du vil se er den antagelig 18ft. Sitér dette innlegget Link to post
skippy Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Kjenner båten. Har selv hatt en lik. Var en 18 Leto med 170 vp 280 agregat. Kan dess. ikke si noe om hvor den er laget, men "min" ligger i dag ved Hafrsfjord bru på Sola. Denne har de då revet av fordekk og bruker, tror det er, krabbefiske. Sitér dette innlegget Link to post
båtgeiren Svart 30.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2010 Hei, Jeg har en Leto Daycruiser 18 fot. Den er fra 1974, og er produsert i Norge, nærmere bestemt på Ørstad. Er ikke så mye info å finne om båtmerket i dag. Vår båt har påhengsmotor og ikke innenbords slik som den her på bildet. Ser på selve båten, skrog og vinduer at den er helt lik i fasong. Flott å se :o) Men vår ser selvsagt litt annerledes ut i hekken grunnet påhengsmotor og ikke innebords. Båten er veldig tung, tror den er rundt 900 kg, men utrolig stødig og fin, selv med mange personer ombord. Det er 5 sitteplasser. Vi kjøpte den brukt i 1987, og satte på en ny 70 HK Tohatsu, men motoren skal byttes nå, til noe større, muligenes en 90 HK. Båten trenger litt oppussing, da den har lagt på land noen år og fått litt preg av det, pluss den er fra 1974, så ingen "ungkalv" lengre. Skal se om jeg kan få lagt ut bilder osv, når den er klar for sjøsetting. God sommer :o) Geir Sitér dette innlegget Link to post
banjogutt Svart 17.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 Endelig har jeg klart å finne ut litt om dette båtmerket! Har søkt nettet rundt og så var det jammen ta meg en tråd her på BP om den.. Jeg har også en Leto 18, med påhengsmotor. Skal se om ikke jeg også får lagt ut noen bilder av min snart. Hadde vært kjekt å få sett din Geir:) Sitér dette innlegget Link to post
Leto_Sunnmøre Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 (redigert) Leto er laget på Sunnmøre, nærmere bestemt både Ørsta og Ulsteinvik. En kompis av meg har 2 stk. Den ene med AQ115 (B20) og saltvannskjøling, den andre med en Rover V8 begge med 280 drev. Ingen av de har vært på sjøen i hans eie dessverre. Den med B20 motor er klar for sjøsetting, verre med den andre som fikk blåst et tre over seg i en storm og fikk ødelagt "innerlineren" Vi var engang hos en bonde inne i en fjord her (Vartdal) å kikket på en annen Leto som var til salgs. Den sto inne i møkkakjelleren på låven. Det var ikke det verste.. Den var omvendt.. Altså topcoat på innsiden i båten og ru grov glassfiler på utsiden... en prototype til form eller selve forma ?? Sunnmøringer hehe, fikk den sikkert billig.. Det satt ett eldgammelt drev på den, den kjøpte vi ikke... Spesiell kjøl på disse båtene, trappeformet og hva skal jeg si mini hydrofoil? Greier ikke forklare det (sender bilder senere) Noen som vet om dette har noe for seg ? Sender noen bilder av begge 2 senere når jeg finner ut av hvordan man gjør dette. Ligger forresten en på finn nå: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22402395 Redigert 25.September.2010 av Leto_Sunnmøre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Eg driv og går gjennom arkivet til Møre-Nytt i Ørsta. I februar 1970 kom eg over desse sakene: Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
c-w203 Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 (redigert) Her er litt mer info om Leto 18 DC (bilde av siste side i brosjyre fra 1970-71: Har mer info og DNV sertifikat på båten om ønskelig Redigert 10.August.2011 av c-w203 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jo--and Svart 12.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2011 Hei. Dette syntes jeg var artig å lese. Gode gamle Leto 18. For en båt. Min onkel hadde en sånn, med påhenger. Dette var på slutten av 70 tallet. Sto en 125 hester Mercury, rekkesekser. Mener den gikk rundt 36 knop. Hvis ikke jeg husker helt feil, var denne brønnen også brei nok til dobbel installasjon. Meget bra i sjøen. Hadde vel en svakhet, og det var ved røff kjøring sprakk den på dekk, begge sider, omtrent rett ved forkant av sideruter. Disse båtene var vel også produsert på midten av 80 tallet. Er et nydelig utseende på disse. Kan nesten være moderne den dag i dag. Oioioi, nå kom langtidsminne i sitt ess her hos meg. Disse båtene var vel også første jeg vet om, som hadde stepskrog. Lurer på om de ikke var meget ru under også, pga. at det skulle flyte litt på luft også. For ett par år siden, gikk jeg å siklet på et prosjekt av Leto. På Os i hordaland. Lå på Kolskogen. Dansken som hadde denne, drev litt med båtrace. Han visste ikke hvilken type båt det var, men syntes det var ett rått skrog på den. Han ville forlenge den, og mente den kunne hevde seg godt i race. Vet ikke om dette ble gjort. Ga han et bud på denne, men det ble for lite. Tipper dette ville vært en grom båt med i overkant av 200 hester. Sitér dette innlegget Link to post
c-w203 Svart 24.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2011 Jeg har også hørt at det gikk Leto båter med 2 påhengser. Ble vist også eksportert noen over til USA også. Skroget er utrolig flott, og til tross for at båten bare er 18 fot kan en voksen mann stå på ripa på båten og det er så vidt den krenger. Legger ved noen biler av min Leto som fikk en "oppshining" i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Porsche Svart 25.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2011 Dette skroget tegnet Otto L. Scheen allerede på slutten av -60 tallet. I en litt lengere versjoner brukte Norcem dette skroget som sin 20 Fun (og muligens også 21 DC). Denne 20 foteren ble det aldri egentlig noe av så da karene fra Leto kom til Drøbak og skulle ha en nytt skrog var det fort gjort å korte inn 2 fot og kalle den Leto 18... Et medlem her på forumet (Hawken) har en Norcem 20 Fun med 225 hk. Ps. Det ligger to Leto 18 på Finn nå. Sitér dette innlegget Link to post
Porsche Svart 10.November.2011 Link til dette innlegget Svart 10.November.2011 c-w203 skrev On 10.8.2011 at 7.35: Har mer info og DNV sertifikat på båten om ønskelig Hadde vært fint om denne infoen kunne legges i "dokumentarkivet" Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.November.2011 Link til dette innlegget Svart 10.November.2011 Porsche skrev On 10.11.2011 at 16.51: Hadde vært fint om denne infoen kunne legges i "dokumentarkivet" Ja, samme med den artikkelen som Steinsvik postet. I det hele tatt, brosjyrer etc. på eldre norske båter er av stor interesse. Sitér dette innlegget Link to post
18fotogenpils Svart 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Hei, har en Leto 18 Daycruiser. Dette var en fin tråd. Kult å ha en Norsklaget båt :D Regner med at den har CE-kategori C. Noen som vet om det stemmer sånn ca? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 disse båtene ble vel bygd lenge før disse CE kategoriene ble påtenkt. Men kan vel regne at den fint oppfyller kravene til kategori C Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
andersb Svart 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Med tanke på alder, ser de overaskende fine ut i linjer/design. Sitér dette innlegget Link to post
Vikingcito Svart 31.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2021 Jeg hadde en Leto 18 med Volvo 130hk som ble stjålet fra meg i 1999. Hadde kjøleskap og rattet var på babord side. Var butt i bauen husker jeg. Var enn meget fin båt. Var fra 1974 og Norsk Sitér dette innlegget Link to post
Erling1978 Svart 15.Mars Link til dette innlegget Svart 15.Mars Hei, jeg driver å pusser opp en Leto 18 DC, veldig fin og linjelekker båt. Tror jeg skal sette en 150 hk suzuki 2010 på den. Er litt tung, men håper det går. Men jeg har et problem og det er kalesjen. Den ser ikke ut, ikke umulig den er fra byggeår. Så derfor lurte jeg på om noen har eller kjenner noen som har en kalesje de vil selge. Trenger ikke være ny, men helst tett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.