pondoro Startet 4.August.2009 Link til dette innlegget Startet 4.August.2009 Gjør meg noen tanker når jeg ser hvordan mange bruker båtene sine..........de fleste store planende båter (type Princess med fler...) ligger stort sett å kjører i deplasementfart.... Dette må da gi seg utslag i lav levetid på dieselmotorene pga sylinderpolering....?? Noen som vet om dette er et problem generelt på store planende båter med timetall på motorene som indikerer plenty levetid igjen...men som i realiteten er utslitte....? Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Er ikke noe reelt problem i dag ... med mindre du har en to-takt detroit diesel som ikke liker å bli kjørt med under 25 % belastning for lengre perioder... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
pondoro Svart 4.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Hmmmm....er du sikker på det.....? Er det gjort endringer på dieselmotorer de siste årene som skal hindre dette fenomenet..? Så nettopp 2stk. Steyr diesler ( ett år gamle...) som ble byttet på garantien pga stort oljeforbruk.....dette er en kommersiell båt som kjøres mye i sakte fart.. Steyr insisterer på at motorene skal kjøres på helynt. olje.......kanskje noe av forklaringen ligger der.. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Har man misstanke om et slikt problem så finnes det medisin. Samme tilsettning som VP anbefaler til D-Serien (Statoil Marine brennstofforbedrer) forhindrer sylinderpolering. Den påståes også å kunne hjelpe for motorer som har problemer. Da skal Statoil kontaktes for å kunne anbefale mengde innblandet i dieselen Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hydrox Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Så nettopp 2stk. Steyr diesler ( ett år gamle...) som ble byttet på garantien pga stort oljeforbruk Yder volvo like god service? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 de fleste store planende båter (type Princess med fler...) ligger stort sett å kjører i deplasementfart.... Dette tror eg du er aleine om å observere. Daglig raser hekkbølgedebatten her og nevnte er vel en av de store på syndefronten. Ingen slik å sjå her iallefall, her går det med baugen til værs i sjøl de trangeste sund Sitér dette innlegget Link to post
pondoro Svart 4.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Ikke slik i Oslofjorden......kanskje sammenheng med høyere dieselpriser...? Sitér dette innlegget Link to post
-stig- Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 i slike tilfeller vil vel en god mineral olje være en fordel? og blåse på litt belastning en gang pr tur for å svi vekk oljen og få rensa opp litt? Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 (redigert) Jeg tenkte også litt på dette da jeg leste en annen tråd her i går... Vi liker oss veldig godt mellom 1000 og 1500 rpm, og har inntil nå ikke kjørt hardt over lang tid pga. vibrasjoner i båten (som nå er helbredet :-). Motoren bruker litt olje, spesiellt når jeg kjører på omkring 2500-3000 rpm. Må fylle på en liten dram eller to etter lengre turer på ca. 5-8 timer. Jeg mistenker vel at sylinderveggene kanskje da kan ha blitt polert ? Kan man få orden på dette uten å ta av toppen med påfølgende honing av sylindre og bytte av stempelringer ? Motoren er forøvrig fra -82, og noe oljeforbruk må en vel forvente. For oss er det på ingen måte noe problem, men om vi kan gjøre noe med det så er jo det fint. Redigert 5.August.2009 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Jeg røykla fjorden når jeg etter noen timers gange på lavt turtal ga gass for å "blåse motoren ren". Jeg trodde dette kom av at turbo sotet ned, men er ikke lengre så sikker på det. I sommer har jeg kjørt med litt sterk blanding av drivstofforbedreren til Statoil og nå kommer det ikke lendre noen røyksky når jeg gir gass etter flere timer på lavt turtall. Jeg har følgende forklaring på dette: Enten har jeg hatt tendenser til sylinderpolering som nå er bedret eller det skyldes at denne drivstofforbedreren høyner cetan-tallet i i dieselen slik at den tenner lettere og forbrenningen blir bedre generelt og spesielt på lave turtall. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
evenR4u Svart 6.August.2009 Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 ................................... tilsettning som VP anbefaler til D-Serien (Statoil Marine brennstofforbedrer) forhindrer sylinderpolering............................. Hei Har du link til informasjon om dette produktet ? Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
VannTro Svart 6.August.2009 Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 Jeg legger ut en link til alle smøremidler og kjemiske produkter fra Statoil. Dette er et pdf dokument. Hvis du ser på side 31 i dette dokumentet så finner du "Forbrenningsforbedrer Marine" til høyre nede på siden. Statoil smøremidler og kjemi Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hansa666 Svart 6.August.2009 Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 For min del foregår det meste av turen i 28 til 30 knop, så soting er neppe min største fiende.... Er blitt frarådet å bruke tilsetningsstoffer, men om det kommer fra Statoil burde det vel være bra saker... Hvor kjøpes dette stoffet da?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.