Jump to content

12volt anlegg i båt, mulig virkning på kroppen

Salt

Recommended Posts

Oppfølger fra denne tråden.

Jeg målte akkurat meg sjøl (tommel til lillefinger på samme hånd):

tørr hud 2 Megaohm

fuktig hud (ferskvann) 500 Ohm (etter å ha fuktet fingrene kort)

Dette ville ved 12V gi en strøm på 0.024A

Redigert tillegg: Sammenlikn med dette innlegget i kabeltykkelsetråden.

Redigert av 'Salt' - JanP (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Hei,

Utfra uttalelsene til noen i forløperen til denne tråden, må man bare riste på hodet på hvordan definerer virkeligheten. Utgangspunkter er hvorvidt man kan få strøm i seg når man starter en starter ved hjelp av en skrutrekker som bryter. Så lager man ett enkelt regnestykke basert på motstand i kropp og en spenning på 12 volt.

La det være sagt med en gang at i det øyeblikket man kopler fra strømmen (ved hjelp av skrutrekkeren), så går det noen hundre ampere igjennom denne. Denne strømmen gjennom starteren, stopper ikke momentant. Denne induserer en motspenning som godt kan komme opp i 100 Volt, og da ser regnestykket helt anderledes ut. Er man uheldig og har kontakt med både gods på dynamoen og plussterminalen på dynamoen, så kan man få seg en skikkelig karamell, men om man kan dø av det er vel heller tvilsomt...

går det å måle fra høyre til venstre arm?

Det gjør det sikkert.

Utfra uttalelsene til noen i forløperen til denne tråden, må man bare riste på hodet på hvordan definerer virkeligheten. Utgangspunkter er hvorvidt man kan få strøm i seg når man starter en starter ved hjelp av en skrutrekker som bryter. Så lager man ett enkelt regnestykke basert på motstand i kropp og en spenning på 12 volt.

Denne tråden har med denne tråden å gjøre (altså hvorvidt 12-volt-anlegg kan utsette brukeren for helsefare), og ikke med startmotorvansker eller lekkasjesprekker i en båt.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Om en leser mine svar og utspill i denne tråden OG den om han som kokte starteren sin, så er min eneste påstand at 12V alene fra et batteri ikke kan gi dødelig utfall så fremt en da ikke greier å presse hudens motstand til under 400 ohm.

Dette holder jeg hardt på. Det som virkelig fikk meg til å i heletatt involvere meg i denne noe tynne debatten var at én hevdet at 12V kunne dra 50-500A gjennom kroppen.

Jeg vil fortsatt hevde at gnister mot øynene og brannfare er de verste farer omkring 12V i båt.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Jeg husker fra min tid på yrkeskole, elektrolinja, at vi elever dreiv å lekte oss med strøm og hvor mye vi tålte av den. Blant annet så holdt vi på to elektroder og justerte opp spenningen til vi ikke klarte å holde lengre. Det ble en konkurranse på hvem som klarte å holde lengst.

Hvis jeg ikke husker feil så måtte vi opp i 30-35Volt før vi begynte å kjenne strømmen. Dette var vekselspenning.

Husker spesielt en elev som klarte ca. 20V i tunga før han måtte gi seg, han vant den konkurransen. Tunga vrei seg i munnen hans.

Vekselspenning og likespenning har litt forskjellige farer. På vekselspenning kan man bli hengende fast uten å klare å slippe taket, det risikerer man ikke på likespenning. Hvis det oppstår kortslutning med lysbue (det som jeg har vært mest redd for mht. strøm i min karriere) så vil denne danne seg lettere og bli stående lengre ved likestrøm enn ved vekselstrøm. (nå snakker jeg om høyere spenning enn 12V).

Er enig med Tranen, ingen skal behøve å være redd for strømmgjennomgang fra batterispenning i båt, faren knytter seg til eksplosjon av batteri ved kortslutning, brann, knallgass fra ladding osv...

Det er en vanlig forståelse at DC (likestrøm) er farligere enn AC (vekselstrøm), alt annen likt.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

DC er skumle greier det også.... her jeg jobber så vil vi ha 300.000A og et spenningsfall på ca. 4,1V pr. celle.... 352 celler er seriekoblet og totalt ved likeretteren så har vi ca. 1440V og 300.000A noe som ikke er å kimse av det heller, magnetfeltet er formidabelt... så her leker vi ikke med DC...

Dog kan spenningen over cellen ved feil(anode effekt) øke til det ti dobbelte og samme strøm.... Da begynner morroa gitt....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hvis man fukter huden og måler en lavere motstand så er det jo overflaten på huden som leder bedre. 12 volt er ikke farlig ved strømgjennomgang okke som. men vær fryktelig forsiktig når man kobler batteriene til, mister du fastnøkkelen eller annet metall over polene så er det nesten som en eksplosjon!!! Ha respekt for strømkapasiteten i en batteribank så går det som regel bra, en solid batteribank kan levere flere tusen ampere ved kortslutning!!!!!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

I min tid som skipselektriker fikk jeg seslvfølgelig ALDRI strøm/støt av 12V. Men jeg passet meg for direkte pol-kortslutning og knallgass ved lading bl.a.

MEN, en fredag sånn ca 13.30 fikk jeg i oppdrag å hurtiglade et 285Ah batteri som skulle brukes av en kunde den helgen. Jeg koblet til hurtigladeren vi hadde - og ladet med ca 50-60A i 45 min. Da jeg skulle koble fra klemmene hadde jeg ikke min isolerte spesial-13mm-nøkkel for hånden. Jeg var stresset, skulle jo ta helg snart, og brukte en uisolert skiftnøkkel i stedet. PANG! Jeg hørte halve smellet, fikk syre over hele meg og var totalt stokk døv...i ca 5-6 sek - før hørselen gradvis kom tilbake. Jeg ble hjulpet bort til nøddusjen som var like ved. Klærne gikk i oppløsning. Legen sa at trykket hadde vært så stort at delene i ytre-øret hadde mistet kontakt med hverandre. Brillene reddet synet.

Fikk ikke varige mén av eksplosjonen, men jeg om mine kolleger plukker plast og blybiter i måneder etterpå.

Så pass på - DETTE er farligst med et 12V batteri!

Dette er et litt vanskelig tema, og når karen i Danmark omkom når han koblet seg til et 12 volt batteri via elektroder plassert over brystet så forteller dette at også 12 volt kan være farlig.

Det er strømmen som i utgangspunktet er farlig, og så er det situasjonen og spenningen som sammen legger grunnlaget for hvor mye strøm det går gjennom vitale deler i kroppen. Terskelverdien er 5 mA og ikke 30 mA som de fleste tror.

Vi kan ikke bruke Ohm alene når man regner eller tenker på dette, for de forskjellige kroppsdelene leder strøm forskjellig og takler strøm forskjellig.

Det er noe som heter rho som betyr motstand ganger tverrsnitt dividert på lengde. Hjertet vil da ligge som sårbar del parallellkoblet til resten av kroppen men også som en seriell leder. (1 rho er lik en siemensmeter mener jeg å huske, og for å regne på dette må kroppsdelene måles hver for seg og settes sammen i en sammenheng).

Det vil da være en vesentlig forskjell på om strømmen går gjennom hjertet via hendene eller bare via brystet, for hvis strømmen går gjennom hendene er også den totale seriemotstanden høy slik at den potensielle strømmen gjennom hjertet blir begrenset som følge av dette.

Hvis man derimot kobler elektrodene til brystkassa synker den totale serie motstanden og strømmen vil øke. Det som da bestemmer hvor mye strøm det vil gå gjennom hjerte avhenger mye av kroppsveskenes innhold og tverrsnitt. (I hjertet og de kroppsdelene som ligger rundt hjertet).

Alle vet jo hva hjertet inneholder, og det er ingen som tviler på at setter man strøm på kroppen på et uheldig sted, så vil det kunne gå tilstrekkelig strøm gjennom et av hjertets utsatte deler (Jeg mener hjertets mest utsatte del kalles noden).

Det er ikke uten grunn at kravet til jordvern i fritidsbåtenes våte soner er 10 mA og ikke 30 mA, for fuktighet og uheldige omstendigheter er ikke en bra kombinasjon.

Når det gjelder forskjell på vekselstrøm og likestrøm så skal jeg være forsiktig med å uttale meg, men jeg mener vekselstrøm er litt farligere enn likestrøm. Dette tror jeg har med egenskapene i vekselstrøm som lar seg lettere transportere i enkelte masser inklusivt enkelte av de massene kroppene våre består av.

Men dette kan enkelt kontrolleres hvis man har en liten lab AC / DC strømforsyning. (Jeg har både liten og stor AC/DC strømforsyning men stiller ikke kroppen til disposisjon). Det ser ut til at også Norge vil adoptere 550 ohm kroppsmotstand når man skal regne på verst tenkelig farlig strømgjennomgang.

Sintef har i alle fall begynt å bruke dette tallet har jeg sett.

Men jeg gjentar poenget i mitt forrige innlegg: Slik vi normalt omgås likestrømssystemer i fritidsbåt er ikke risikoen så stor.

Skulle sjekke om min gamle Opel Rekord gikk riktig på alle pluggene for ca 25 år siden. Tok av en og en plugghette for å høre forskjell, men på en av plugghettene løsnet kabelen, med resultat at jeg sto med den ene hånden på jord og den andre på en uisolert pluggkabel. Motoren gikk fortsatt fint på 3 sylindere, mens jeg fikk strømmen (pulser ca 20000v) til den fjerde gjennom meg i noen sekunder. det var ikke behagelig, men jeg overlevde....

Oppfølger fra denne tråden.

Jeg målte akkurat meg sjøl (tommel til lillefinger på samme hånd):

tørr hud 2 Megaohm

fuktig hud (ferskvann) 500 Ohm (etter å ha fuktet fingrene kort)

Dette ville ved 12V gi en strøm på 0.024A

Redigert tillegg: Sammenlikn med dette innlegget i kabeltykkelsetråden.

Sjekk målingen din på nytt. Den er feil.

Tok en måling av ohm i vårt drikke vann (borrehull med alt for mye jern) som viste ca 70k ohm dvs 70 000 ohm.

Som nevnt tidligere vil helt rent vann vise uendelig.

Min "normal" hud viser 1.4 M ohm, dvs 1 400 000 ohm

Min våte hud viser 70k ohm.

Strøm eller Volt "alene" er ikke farlig. Det er Watt som vil ta livet av deg.

Eks. Volt på en tennplugg er 15 til 20 tusen Volt men vil ikke drepe deg da strømmen er nesten lik null.

For å greie å lage en gnist som slår over tenn pluggen må det veldig høy volt til.

12 volt greier å lage gnist men det er kun når du skraper ledningen helt borti den andre leder.

Og dermed i ett 12 volt annlegg vil ikke volten greie å slå gjennom fingeren.(ei heller 100Volt, fingeren er for tykk)

48Volt anlegg og over bør man ha respekt for og mener å huske at dette er grensen for ufaglært(litt vag her).

(ser bort fra gnist som antenner gass og kortsluttning av batterie)

AC er verre enn DC i den grad det lammer nærvenen så du ikke greier å "slippe" taket.

(Er utdannet Radio/TV reparatør)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...