knutza Startet 5.August.2009 Link til dette innlegget Startet 5.August.2009 Ja, jeg vet at tittelen på denne tråden er satt på spissen, men etter å ha lest denne artikkelen så ble jeg litt forundret. På mitt vhf/src sertifikat så står det: Innehaveren av dette sertifikatet lover å hemmeligholde, ikke gjøre urettmessig bruk av, og hindre at uvedkommende får kjennskap til radiotrafikken. Ut i fra denne artikkelen ser det ut som om man gir blanke blaffen i hele taushetsplikten man har underskrevet. Nå går jeg ut i fra at vedkommende i artikkelen har gyldig vhf/src sertifikat. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Har nok et inntrykk av at dette er en tydelig trend i dagens samfunn. Viktigere å få noen gode overskrifter i avisen (og kanskje noen kroner i tillegg) enn å følge gjeldende lover og regler... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
S/Y Emma Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 (redigert) Hugs no at kven som helst kan kjøpe ein enkel radioscanner og høyre på kanal 16 utan korkje konsesjon eller signering av tausheitsplikt. Redigert 5.August.2009 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Poseidon Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Taushetsplikten kan nok virke som en anakronisme i dagens moderne medie- og kommunikasjonssamfunn. Den er i stor grad en etterlevning fra tiden med radiotelegrafister og telegrammer. Men alt dette styres av et veldig tungrodd internasjonalt organ i Geneve, nemlig ITU. Derfor går adskillige år fra et forslag om modernisering er kommet gjennom hele apparatet og ut i andre enden som en forskriftsendring. Uansett så finnes reglene der og vi må belage oss på å følge dem i noen år til Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Fanafjord Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Ok, regel er regel og vi må forholde oss til det. Men det er nok forskjell å gjengi en redningsaksjon på kanal 16 som offentliggjøres vanligvis uansett eller en privat telefonsamtale på en arbeidskanal. Klarer liksom ikke å finne det moralsk forkastlig å fortelle om denne samtalen som han gjorde. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Fjordutsikt Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 6.August.2009 Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 Sjøtummel kan helt sikker mer om dette enn jeg kan. Imidlertid har det over de siste årene vært en endring i regelverk i forhold til radiokommunikasjon. Mens det tidligere var ulovlig å ha "politiscanner" er dette nå helt lovlig. Nå er det slik at det er den som sender kommunikasjonen som er ansvarlig for at taushetspliktbelagt informasjon holdes hemmelig. Dette er en del av grunnen til at nødetatene (brann/ politi/ helse) nå investerer svært betydelige beløp i digitalt radiosystem som skal erstatte dagens analoge system som lett lar seg avlytte. Dette vil nok ha implikasjoner for VHF også, ved at det faktisk er oss som bruker radioen som har plikt til å tenke gjennom om det vi sier egner seg for publikasjon eller ei. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.