Jump to content

Rens av kalesjen

Janoho

Recommended Posts

Hei,

Lurer på hvor jeg kan få vasket, renset og utført jordslagsbehandling på kalesjen.

Den er ikke mer enn 3-4år gammel men dårlig vedlikeholdt.

Igår oppdaget jeg at det begynte å bli loddent på innsiden og den er full av sorte prikker.

Utfordringen er å få gjennomført dette raskt slik at båten ikke står uten kalesjen på lenge.

Har vært i kontakt med Vågsbygd renseri (måtte sende kalesjen vekk, 14 dager) og tidligere Lundsiden vaskeri og renseri. (tar ikke private lenger)

Finnes det andre aktører i Vest eller Aust-agder ?

Regner vel egentlig med at endel sømmer må syes opp også da tråden begynner å bli flisete enkelte steder..

Gode tips ?

:flag:

De er slik at de stoffene som tar jordslaget skikkelig, også ødelegger stoffet og ikke minst sømmene. Så da er det valg å ta, vil man ha kalesjen helt ren og dermed også ødelegge den mye raskere? Jeg har valgt å kun vaske og impregnere, det meste av jordslaget forsvinner men ikke alt.Men et par omganger med Bio Tex i sesongen holder det i sjakk i det minste. Med alt regnet vi har her vestpå er det bortimot umulig å holde kalesjen fri for jordslag...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 2 uker senere...
Utfordringen er å få gjennomført dette raskt slik at båten ikke står uten kalesjen på lenge.

Har vært i kontakt med Vågsbygd renseri (måtte sende kalesjen vekk, 14 dager) og tidligere Lundsiden vaskeri og renseri. (tar ikke private lenger)

Regner vel egentlig med at endel sømmer må syes opp også da tråden begynner å bli flisete enkelte steder..

:flag:

Har selv brukt Vågsbygd renseri, ble meget bra resultat. Aberet er at de sender kalesjen til Risør for rens og dette tar 14 dager. Ettersom jeg husker har de transport til og fra Risør på torsdager.

Tror ikke det er noen i Kristiansandsregionen som utfører dette "på timen".

Skal du har sydd over kalesjen kan du kontakte kalesjeverkstedet som holder til på Søm i Kristiansand (www.kalesjeverksted.no). Er rimelig på pris og fleksibel. Avtalte selv å komme opp med min en ettermiddag, og kalesjen ble sydd over mens jeg ventet. Deretter var det bare ned å sette kalesjen på båten igjen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...