Janoho Startet 5.August.2009 Del på Facebook Startet 5.August.2009 Hei, Lurer på hvor jeg kan få vasket, renset og utført jordslagsbehandling på kalesjen. Den er ikke mer enn 3-4år gammel men dårlig vedlikeholdt. Igår oppdaget jeg at det begynte å bli loddent på innsiden og den er full av sorte prikker. Utfordringen er å få gjennomført dette raskt slik at båten ikke står uten kalesjen på lenge. Har vært i kontakt med Vågsbygd renseri (måtte sende kalesjen vekk, 14 dager) og tidligere Lundsiden vaskeri og renseri. (tar ikke private lenger) Finnes det andre aktører i Vest eller Aust-agder ? Regner vel egentlig med at endel sømmer må syes opp også da tråden begynner å bli flisete enkelte steder.. Gode tips ? Sitér dette innlegget Link to post
skilsø Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 Bruk gammeldags grønnsåpe ,helst mens kalesje sitter på båten oppspent ..... bruk lunkent vann og en myk kost ... la det få virke helst ikke i sola og spyle godt til slutt ..... Lykke til ! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 De er slik at de stoffene som tar jordslaget skikkelig, også ødelegger stoffet og ikke minst sømmene. Så da er det valg å ta, vil man ha kalesjen helt ren og dermed også ødelegge den mye raskere? Jeg har valgt å kun vaske og impregnere, det meste av jordslaget forsvinner men ikke alt.Men et par omganger med Bio Tex i sesongen holder det i sjakk i det minste. Med alt regnet vi har her vestpå er det bortimot umulig å holde kalesjen fri for jordslag... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Billa1 Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Vasket kalesjen i dag med Biltema sin kalesje rens. Den minnet om grønnsåpe. Vasket den i en stamp og skylte grundig. Satte kalesjen på og skulle impregnere, men da begynte det å regne. Impregnerer i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
skilsø Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 Bruk den gammle type grønnsåpe den boksen du må spa ut av båksen ..........og for alll del ikke furunål .... Sitér dette innlegget Link to post
sun Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 Brukte td-rent ifjor høst, hadde mye jordslag da. Sprøytet ett tynt lag og dro over litt med en fin børste. Alt blei vekk og den holder fortsatt tett,har heller ikke merket at sømmene har blitt dårlige. Søker du på td-rent på nettet så finner du mange forhandlere i lande. Sitér dette innlegget Link to post
Stones Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Utfordringen er å få gjennomført dette raskt slik at båten ikke står uten kalesjen på lenge.Har vært i kontakt med Vågsbygd renseri (måtte sende kalesjen vekk, 14 dager) og tidligere Lundsiden vaskeri og renseri. (tar ikke private lenger) Regner vel egentlig med at endel sømmer må syes opp også da tråden begynner å bli flisete enkelte steder.. Har selv brukt Vågsbygd renseri, ble meget bra resultat. Aberet er at de sender kalesjen til Risør for rens og dette tar 14 dager. Ettersom jeg husker har de transport til og fra Risør på torsdager. Tror ikke det er noen i Kristiansandsregionen som utfører dette "på timen". Skal du har sydd over kalesjen kan du kontakte kalesjeverkstedet som holder til på Søm i Kristiansand (www.kalesjeverksted.no). Er rimelig på pris og fleksibel. Avtalte selv å komme opp med min en ettermiddag, og kalesjen ble sydd over mens jeg ventet. Deretter var det bare ned å sette kalesjen på båten igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Fairline Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Hei, Du kan selvsagt gjøre det selv slik mange av svarerne anbefaler, men hvis du vil ha det gjordt av andre, ta en titt på www.torvask.no Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.