ET Startet 17.Januar.2003 Link til dette innlegget Startet 17.Januar.2003 :smiley:Fikk med på et kjøp en Tohatsu 9.9, som jeg mistenker for ikke å ha blitt spesielt godt tatt vare på. :sad:Jeg har aldri hatt påhenger før, og vet ikke hva som påkreves av normalt vedlikehold. Er det greit nok å kjøre den i en stamp med ferskvann, bytte motorolje og tennplugg og dermed være i boks? Vet ikke alderen på den, kanskje fra tidlig nitti-tall. Er det noe spesielle ting jeg bør være oppmekrsom på, både når det gjelder preservering og normalt bruk til sommeren? Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 17.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2003 ET: Er det greit nok å kjøre den i en stamp med ferskvann, bytte motorolje og tennplugg og dermed være i boks? Det er helt greit å kjøre den i en stamp med ferskvann som du sier, såsnt vannet ståt ovev vannintaket som vanligvis er under kavitasjonsplaten. Platen over propellen. Ikke sett den i gear, for da er stampen rimelig tom i løpet av noer microsekunder. Tennplugg kan du også gjerne bytte, men motorolje kan bli litt vanskelig. Jeg går ut fra at dette er en vanlig standard Tohatsu, og da er det en totaktsmotor, hvor smøringen av motoren foregår ved innblanding av egnet olje i bensinen. Imidlertid vil jeg foreslå at du bytter gearoljen. Husk at når du fyller gearolje fyller du i det nederste av de to hullene ved hjelp av den tuben du kjøper oljen i. Grunnen til at du presser oljen inn i det nederste er at du skal unngå luftlommer, og sikre riktig fylling. Når oljen kommer ut av det øvre hullet, setter du inn den øverste skruen mens du sørger for å opprettholde nivået med tuben. Deretter bytter du raskt ut tuben med den nederste skruen. Er det noe spesielle ting jeg bør være oppmekrsom på, både når det gjelder preservering og normalt bruk til sommeren? Du bør sjekke om sinkanoden, om det skal være en sånn på motoren, er OK. Videre er en grundig rengjøring og påsprøyting av f eks CRC eller tilsvarende på sin plass før du setter den bort for vinteren. Tidligere sprøytet man også inn vinterkonserveingsolje i motoren via luftintaket mens den gikk, og på denne måten stoppet motoren. Jeg vet ikke sikkert hvor aktuellt dette er lenger, om de oljene vi benytter i dag er så bra at det ikke lenger er nødvendig. Så, snart kommer sommeren, og da er det bare tut og kjør. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
ET Svart 17.Januar.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2003 Takker for rådene Men hvordan får jeg ut den gamle giroljen? Skal den tappes ut via en bunnplugg el.l.? Sitér dette innlegget Link to post
ET Svart 17.Januar.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2003 Jeg svarer meg selv: Det nederste hullet du referer til Pirus, er sikkert også tappehullet? Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 17.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2003 ET: Jeg svarer meg selv: Det nederste hullet du referer til Pirus, er sikkert også tappehullet? Stemmer det. Muligens kan det lønne seg å skru ut den øverste også når du skal tappe ut fra den nederste. Har ikke gjort dette selv enda, men første gangen blir om et par måneder når jeg skal ta vårklargjøringen på Mercury'n. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 17.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2003 Du åpner de to hullene Pirus nevnte, da vil den gamle oljen renne ut. Sett en plast iskremboks el. under motoren før du åpner. For å sikre at du får tømt den helt bør du på denne årstiden la motoren stå inne over natten slik at den får romtemperatur, giroljen er relativt tyktflytende i kaldt vær. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
ET Svart 17.Januar.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2003 Glimrende. Eneste som da gjenstår er å lokalisere disse skruene. Står de langt fra hverandre, er de lett å identifisere? Sitér dette innlegget Link to post
arquebus Svart 17.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2003 Du har jo allerede fått gode tips, men kanskje du allikevel vil se på http://www.tohatsu.com/tech_info/index.html. Der kan du laste ned "Owner's Manual" for Tohatsu motorene. Skulle ikke forundre meg om du fant et bilde som viser hvor avtapningshullet for gearoljen er i manulalen. Sitér dette innlegget Link to post
Kare_L Svart 17.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2003 Såfremt motoren ikke er fullstending overgrodd av tang og skjell burde det være innlysende hva som er nedre og övre fyll-skrue i det nedre girhuset. Jeg vil også anbefale at du bytter impelleren. Og ikke glem at Tohatsu og Nissan er samme motoren - det kan gjöre det enklere (og kanskje billigere) å finne reservedeler. Kåre Sitér dette innlegget Link to post
ET Svart 21.Januar.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2003 Har nå sett på motoren, og det er opplagt hvor skruene befinner seg. Har også lastet ned brukermanualen, så nå skulle alt være under kontroll. Takker for hjelpen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.