Karlsen dr Startet 5.August.2009 Link til dette innlegget Startet 5.August.2009 Jeg har overhalt og bygget om Mercuiser 4.3 l bensinmotor til ferskvannskjøling, men uten egen tilførsel av av sjøvann til varmeveksler, kun fra impeller i drevet. Dette virker tydeligvis ikke helt bra (varmgang i motor). Derfor vil jeg bygge om med egen tilførsel fra pumpe (eget inntak) til varmeveksler. Båt; Scand 7600. Antar noen har gjort dette før, men lurer på hvilken type pumpe jeg skal bruke. Noen gode råd her? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Sett inn en impellerpumpe for reimdrift. Lettest å gjøre det slik. Gjennomføring i skroget bør du vel ha. Men når eg tenker på det. Har du hatt av drevet. Tenker på saltavleiringer i inntaks slangen. Tett. Det skal vel være nokk vann inn der til å kjøle den motoren der.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Karlsen dr Svart 5.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Hei. Takk for svar. Hadde kompetent personell til å ta årlig service på drev, inkl. skifte av impeller og belg. Så antar at dette ble sjekket. Men når du sier reimdrevet impellerpumpe, mener du da å inst. denne på øvre høyre "dummy-hjul" for serpentinerreimen? Og hvis du hadde hatt noe mer info. vedr. impeller pumpe så hadde jeg vært takknemlig for dette. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Det finnes både original deler og uorginale deler til dette. Mulig du og kan finne ein brukt på finn. Denne fra Sherwood for eksempel Du må også ha feste braketter Ravns Garage kan ha slikt komplett inne . Nytt/Brukt Ravns Garage Håper dette var til hjelp Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Birchwood 320 Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Her fant eg greia du trenger. Tror eg. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
ABokn Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Har samme motor og alpha gen II drev. Er du sikker på at alt er i orden med vannpumpe og sirkulasjon i systemet? Hos meg er det ingen problem. Tenkte at det kanskje kunne være et poeng i å sjekke ut årsaken til at den går varm før du begynner å bygge om systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Har du skiftet vannpumpen på motoren (ikke impellerpumpem)? Der skal du være obs på at det finnes v og h gående pumper, denne feilen var gjort på min v8 motor når jeg fikk min båt. Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 (redigert) Noe er ikke i orden med ditt system. Jeg bygget nettop om min Merc 5,0LX Alpha One fra sjøvann til ferskvann med Seakamp sitt helsystem (kjøler også manifoldene). Dette virker aldeles utmerket bare med impellerpumpen i drevet. Ligger stabilt på i underkant av 90 grader uansett belastning. Er du 100% sikker på at slangen mellom drev og transom ikke er gammel og lekk? Eller at noe ikke er tett? Redigert 5.August.2009 av 2400Styling (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Karlsen dr Svart 6.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 Takker for svar. Sirkulasjonspumpen er ny, og det er en pumpe som skal dekke begge retninger (Bi-drectional water corc. pump), både høyre og venstre. Kan og informere om at selve varmeveksleren også blir varm og det tyder jo på dårlig gjennomstrømning av kjølevann (sjøvann). Hele ferskvannskjølingen (Kit for Mercruiser 4,3/5,7 l) kommer fra "Go2Marine". Men for å sjekke inntaksslangen, da må vel båten på land og drevet av? Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 6.August.2009 Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 Men for å sjekke inntaksslangen, da må vel båten på land og drevet av? Yepp. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
ABokn Svart 6.August.2009 Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 Men for å sjekke inntaksslangen, da må vel båten på land og drevet av? Ja. Jeg ville sjekket mest mulig før jeg gikk til det skritt å lage et hull i skroget for ekstra vanninntak. Min varmeveksler blir lunken men ikke direkte varm, i sjøvannsdelen. Det må være et eller annet som gjør at du har dårlig sirkulasjon.. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsen dr Svart 6.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 (redigert) Må jo innrømme at dette er et bra medium for å diskutere båtsaker. En meget bra respons. Og så et siste spørsmål (tror jeg.....), er det enkelt å sjekke inntaksslangen når drevet er av, eller er det mye annet som må fjernes (belg etc....)? Eller er det som i VP 290 drev med en S-slange? Redigert 6.August.2009 av Karlsen dr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 6.August.2009 Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 Med en gang du har av drevet ser du rett inn i slange inntaket. Dette krever dog nye pakninger mellom drev og transom(bell) Tok nettopp av et slikt drev og der var det heilt tett av salt. Hvilken slange som sitter på innsiden husker eg ikke i farten. Mener også at det er lettest å få av drevet når dette står i forover gir.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Executive Svart 6.August.2009 Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 (redigert) Ta en titt på denne siden. Gir deg endel svar tipper jeg. http://www.mercstuff.com/ Og disse Du må nok av med endel for å skifte denne slangen Jeg har gjort det. Lett å få ut. Et lite H...å få på plass den nye. Redigert 6.August.2009 av 2400Styling (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Karlsen dr Svart 7.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 For å sjekke om sirkulasjonen (trykk/mengde) av kjølevann fra sjø var god, så løsnet jeg utløpsslangen på sjøvannet ut fra varmeveksleren igår, venstre side ut mot riser. Der koplet jeg på en ca. 50 cm. lang slange og så startet jeg motoren. Når jeg så holdt opp slangen vertikalt, så var det såvidt det flommet sjøvann over utløpet. Er dette trykk nok (god nok sirkulasjon i varmeveksleren) eller bekrefter det at innløpsslangen fra hekk kan være begrenset/tett? For info; varmeveksleren blir vesentlig varmere enn motor. Sitér dette innlegget Link to post
ABokn Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Har ikke testet på den måten før men når jeg har hatt båten på land og har koblet hageslangen til sjøvannsinntaket på drevet, så har det kommet masse vann ut av sjøvannutgangen. Det høres litt lite ut hos deg. Sitér dette innlegget Link to post
ABokn Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Se på siste delen sv denne videoen. Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Rimelig sikker på at noe er tett hos deg. Et lite tips. Ta av slangen på innsiden av transom (trangt ja.. ) Selve gjennomføringen i transom er ofte et 10-12mm plastrør. Hos meg var dette kollapset pga for hard tilstramming av slangeklemme en gang i tiden. Tverrsnittet var mindre enn 30% av opprinnelig. Det kan også gro litt av hvert inne i slangene. Gjør du dette finner du også ut om det er tett på motorsiden eller bakover i drevet. OBS. Båten må på land. Ellers synker du. Et annet tips. Om du fortsetter å kjøre sjøvann gjennom en glovarm varmeveksler vil saltet krystallisere seg og tette varmeveksleren din også. Mener å huske at sjøvann krystalliserer seg ved ca 70 grader? Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Bearded Beast Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 sjøl om inntaket skulle være innsnevret så skulle løftehøyden bli den samme. Her vil eg sei problemet ligger i sjølvannspumpa, om det er så det bare såvidt renner over. Det hjelper lite å bare bytte impeller om om resten er slitt. typisk utett pga slitemerker. Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 sjøl om inntaket skulle være innsnevret så skulle løftehøyden bli den samme. Enig Du mangler trykk. Trykket blir borte om det lekker noe sted eller om det rett og slett er tap pga intern lekkasje i selve impeller pumpen. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Bearded Beast Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 hmm har du 2 utløp på varmeveksleren eller er det ett som går til fordeling etterpå? det gikk brått opp for meg dette er en V6. om der er 2 utløp og du kun tok av på ei side så kan det vær at vannet renner ut på andre siden og det er derfor du fikk så lav løftehøyde der du tok av. Eg trur fortsatt den leverer for lite trykk men for å være sikker ville eg plugga andre utløpet og sjekket igjen. Såå om du mangler trykk er sjøvannspumpa klar for en aldri så liten overhaling, sjekk også med å ruse opp om det da bare kommer hvitt boblevann istadefor klart vann. Det kommer isåfall av at impelleren bare pisker vannet. Det skal være en bra sprut når du drar på litt. En annen sak er nå at enkleste måten å sjekke vannmengde fra sjøvannspumpe er å ta på riserne. De skal ikkje vær varmere enn at du skal kunne ta på de. Iallefall et lite øyeblikk uten å brenne deg. Hvis desse er kalde men motoren går varm så er det ikkje i vannmengda på sjøvannet problemet ligger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.