Jump to content

Hvilken turbåt? (Saga 27AC, Tresfjord 28 etc.)


Xerxes

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er ny i dette foraet.

 

Jeg har tenkt å kjøpe båt til neste år og stiller følgende kriterier:

 

- Vi er fem i familien og må derfor ha en båt i brukbar størrelse.

- Pris opp mot 250000

- Denne båten bør ha akterkabin.(?)

- Skal brukes til turer fra Romsdalskysten og nordover/sørover

- Marsjfart min. 10knop

- Fast aksling

 

Jeg har bla annet sett meg ut Saga 27AC, Tresfjord 28, Kragerø 26, Orrskær 27, Fjord.

 

Den båten som kanskje har utmerka seg er faktisk Kragerø 26. Denne båten er meget romslig og praktisk, men spørsmålet er bare hvordan den oppfører seg i grisevær.

Beklageligvis finnes bare en erfaring i databasen, så jeg ønsker flere erfaringer og anbefalinger på denne og andre båter.

 

Saga 27AC er også en flott båt som mange skryter av, så det aner meg at valget vil bli vanskelig.

 

Noen forslag?

Link to post

Velkommen til baatplassen  :lol:

 

Det er vel ikke all verdens å velge mellom til den prisen når du skal ha akterkabin. Både Saga og Tresfjord er jo flotte klassiske båter, men jeg kjenner ikke båtene utover det. I tillegg til de du har nevnt, kan jeg foreslå Marex 77 Holiday. Men det er mulig du da må tøye pristaket ditt noe, uten at jeg vet det med sikkerhet. Uansett, lykke til med valget :lol:

Link to post

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post

Kikker litt på båter i samme kategori, men kan ikke handle i denne omgang da jeg ikke har stor nok båtplass til det, og må finne noe litt mindre (smalere).

 

Som nevnt her er nok snekkene kanskje for trege til ditt minste krav på 10 Knopp, men siden Saga27 er nevnt, vil jeg alikevell nevne Sandvik 28 og Risør 27 som i hvertfall jeg har falt for i 'saga klassen' selv om de altså kanskje er for trege for ditt behov? :lol:

 

Ellers tror jeg Summer Family kanskje tilfredstiller både fart, Ac og muligens også pris.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Min familie hadde en Kragerø 26 i 17 år så jeg har ganske mye erfaring med båttypen! Dvs jeg har erfaring med den modellen som har "vanlig" overbygg og akterkabin. Det finnes fire versjoner:

 

1. "vanlig overbygg" og akterkabin

2. "vanlig overbygg" uten akterkabin

3. forlengelse av det "vanlige overbygget" og vindskjerm bak med styreposisjon

4. "husbåten" med hus over hele båten

 

Sistnevnt har Birger Blanken (konstruktøren) selv innrømmet at hadde for høyt tyngdepunkt og dermed ble svært slingrete og kunne virke skummel i større bølger.

 

Sjøegenskaper:

Båter er utrolig bred i forhold til lengden og dette påvirker sjøegenskapene. Det blir veldig mye sprut på vinduene og båten slår hard i stor fart og bølger midt i mot. Denne båten knuser bølgene i litt større fart (enn 6-7 knop) pga bredden. Du må derfor slå ned på farten mye tidligere enn i en del av de andre båten du nevner (der er det f.eks stor forskjell på en Saga 27 som er mye smalere og litt lengre). Ellers syns jeg båten klarer seg bra i sjøen, den gearer ikke så veldig ille med sjøen aktenomtvers/rett bakfra. Vi har gått i storm og stor sjø med båten uten å bli redd. Vi har brukt båten i havgapet på vestlandet så den har fått prøvd seg mange ganger. Med litt trening og bruk av sunn fornuft har det aldri vært direkte utrivelig. Den er svært solid og kraftig bygde (9 mm i skroget, 12 min under vannlinjen og 20-40 mill i kjølen). Soliditeten fikk vi testet når vi klarte å grunnstøtte i 9 knop (grunna lå på en halvmeter). Vi fikk en flenge i kjølen på 1 meter. Det var alt som ble skadet. Det begynte såvidt å lekke og måtte selvsagt repareres, men det var en liten skade i forhold til smellet... Som var sinnsykt!

 

Ellers:

Bredden gjør altså båten litt rank og den slingrer en del både i fart og ved landligge. Vi har ligget side om side med Nidelv 26 som da viste seg å være betydelig stødigere. NÅ kommer jeg til fordelen med denne store bredden. Båten har en enorm uteplass og det er jo supert, natt og dag i forhold til en Saga 27. Tar du mao litt forhåndsregler mtp fart når det er store bølger så er dette en flott turbåt. Et annet minus er at den er noe lav, det gjør at du ikke får ståhøyde foran, ikke så viktig spør du meg. Der oppholder du deg lite uansett.

 

Vår båt hadde en 77 hk Yanmar og da fikk vi lett 10 knop på marsjfart (slo ned ca 500 o/min fra full fart). Topp var vel nær 14 på en god dag og 12 ferielastet.

 

Som du sikkert vet er "alle" disse båtene selvbygde, derfor finnes det "takras" og flotte eksemplarer om en annen. Mange er også selvstøpte (som vår), de ble gitt grundig veiledning så jeg ville ikke vært for skeptisk til et slikt eksemplar. Av de aller eldste så finnes noe som er støpt i leide former (typisk en gjeng som gikk sammen, leide formene og støpte helt på egenhånd). Disse kan vel muligens ha en mer tvilsom kvalitet, fabrikken har iallefall ikke hatt kontroll på kvaliteten på disse.

 

Pris

Du bør få en MEGET pen Kragerø 26 for opp mot 250.000. Det er nok svært få som har en så stor verdi. Vi solgte vår i mars og fikk 150.000. Da med en veldig god (og dyr motor), men ellers noe slitt og uten særlig utstyr. På disse båtene er det prutningsmonn og en mer tvilsom 2. håndsverdi enn på mer kjente merker. Det betyr ikke at du ikke kan gjøre et godt kjøp på en Kragerø 26, men vær ekstra forsiktig med å finne et godt eksemplar og kjør selger på pris...

 

Lykke til, tipper du blir fornøyd med en Kragerø 26, hvis du kan leve med svakhetene jeg har nevnt. Ellers ville jeg nok vært litt forsiktig med versjonen med hus over det hele, men bevares, har snakket med eiere som har vært storfornøyd med denne også! :confused:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Guest Summerwind

Det finnes båter som ser ut som en krysning av et rumpetroll og en campingvogn. Men det kan være mange gode egenskaper ved dem likevel. De fleste kjøper vel likevel båt litt på følelse og estetikk samtidig som lommeboken setter klare grenser.

 

Saga 27, Tresfjord, Risør og Årø 28 / Sandvik 28 er klassiske pene konstruksjoner. Risør og Sandvik 28 har også litt kjøl og kunne leveres med seil. Men i liten grad slipper de vannet uten spesielle tiltak, og farten begrenser seg da til deplasementets tommelfingerregel for småbåter: Nesten nøyaktig 1 knop pr. meter. Enten det sitter 49 eller 82 hester under dørken. Har i alle år hørt Saga-eiere skryte av 11 knop, men det var vel før GPS-en kom og avslørte bløffen.

 

Men med 28 fot / 9,5 meter er egentlig ditt krav om 10 knop nesten oppnådd. Og står det en motor større enn 60 hk der så beholder du denne farten nesten uansett vær og vind. Har selv kjørt  Sandvik 28 med 80 hk rett mot været utenfor Lista i stiv kuling, og det gikk helt greit for seg.

Link to post

Tusen takk for gode tips så langt.

 

Som skrevet tidligere er jeg litt tent på Kragerø 26.

Hvorfor vet jeg egentlig ikke, for pen kan man ikke si at den er. Men det er heller ikke jeg, så vi vil nok kle hverandre :wink:

 

I Molde ligger en til salgs nå til 195 høvdinger:

 

http://baatnett.sol.no/GetObject.asp?ObjectID=17101

 

Problemet er bare at båthavna jeg tilhører ikke kan levere brei nok plass før til neste år.

Link to post

Men med 28 fot / 9,5 meter er egentlig ditt krav om 10 knop nesten oppnådd

Hei Summerwind.

28 fot kan umulig bli 9,5 meter :nono: , slå av en meter så er det mer riktig (8,53m)

Mvh Heira

 

 

 

 

       

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post

Her var "mattelæreren" på plass, ser jeg. Greit å korrigere når noen snubler i tallene.

 

Men argumentet til Summerwind holder likevel, for dersom en båt på 8,5 meter oppnår 8,5 knop med la oss si 40 hester, så vil den med 80 hester i praksis klare å strekke 1-knop-regelen og nå 10 knop selv uten å slippe vannet. Men noe "økonomisk marsjfart" er jo ikke dette akkurat.

 

Er det andre som har hørt om denne 1 knop pr. meter - tommelfinger - regelen? Og du som er mattelærer; hordan lyder egentlig den nøyaktige formelen for fartspotensiale i forhold tilvannlinjelengde?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...