padledilla Startet 5.August.2009 Del på Facebook Startet 5.August.2009 (redigert) Jeg har anskaffet en gummibåt og har tenkt å feste denne bak vha. snap daviter. Det finnes en del Bavaria 38 AC 02-05 og det skulle ikke forundre meg om noen kan gi meg råd. Lurer da spesielt på følgende: 1. Noen spesielle snap davitere som passer bedre enn andre? 2. Kommer badestigen i konflikt og hva kan man evt. gjøre for å komme rundt dette? 3. Hvor stor gummibåt har dere erfaring med på tvers bak - min er 290 cm, og kanskje er den for stor? Slik ser plattformen ut: Her er én aktuell snap daviter. Redigert 5.August.2009 av padledilla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 5.August.2009 Del på Facebook Svart 5.August.2009 Ikke på Bavaria, men likevel: Vi kjøpte en jolle hos Maritim; den ble levert med snapdavit-beslag montert på jolla, og beslagene til badeplattforma fulgte med. Jolla er i vegen for badestigen, naturligvis, og vi legger jolla på vannet i havn der det er plass, slik at det skal gå an å gå i vannet og ikke minst komme opp derfra. Vanligvis har vi jolla hengende etter på forholdsvis kort sleper undervegs også; da er stigen tilgjengelig for evt redning. Jolla er alltid hengt opp i hjemmehavna og i trange havner. Den er omtrent like lang som båten er bred, dvs den stikker utafor akterspeilet, og det kan være et problem inn og ut når det er trangt, f eks mellom påler. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
padledilla Svart 5.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2009 Utdyper hva jeg mener i punkt 2: Når badestigen er lagt sammen på B38 så stikker to rør ca. 13 cm utfor skroget. Det kommer da høyst sannsynlig i konflikt med gummibåt ved innfesting og garantert ved oppheising. Er det noen som har modifisert stigen - går det an å flytte den innover? Sitér dette innlegget Link to post
Vår Sommer Ro Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 Her er det du trenger: http://seatronic.no/daviter-c-66/davider-a...are-125kg-p-206 Har sett dette på en Bavaria 39. Det såg veldig flott ut. Samme løsning vil passe på Bavaria 38 (02-05) Sitér dette innlegget Link to post
aquila 2 Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 (redigert) Hei Padledilla. Tror du vil få problemer med den typen snap davit som du henviser til uansett. Dette på grunn av at din båt er forholdsvis skrå i hekken, hvilket medfører at du ikke får trukket jolla langt nok inntil når du skal hekte den på. Søk på Weaver snap davit. Disse har fester til båten i forskellige utgaver. Kansje du finner en som passer. Det kan også være at du slipper å gjøre noe med badestigen da. Disse er av bedre kvalitet også. Jeg har denne typen snap davit på min båt (Jeanneau so 35) og det fungerer utmerket. Denne båten er rettere og bredere i hekken enn din. Gummibåten min er mindre også. Du er avhengig av å få festene så lang ut fra båten som mulig for å få de høye nok. Ellers kan du risikere at gummibåten subber nedi når båten krenger. Jeg vil anbefale deg å måle nøye før du gjør noe. Redigert 6.August.2009 av saban hoi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 (redigert) Jeg tilpasset en snap-davitløsning til min Dufour 385 i fjor. Det ble nesten perfekt, men dessverre ikke helt... Jeg er derfor nå i gang med et prosjekt for å få satt på vanlig daviter hvor båten vil henge. Kort om de problemene jeg ønsker å bli kvitt, og som kanskje du kan ta høyde for: - Jeg monterte snapdavitfestene slik at båten er midt i senterlinjen av seilbåten. Det medfører at pontongen på den ene siden lett når ned i vannet når vi seiler kryss (se første bilde) - Høyden på fester og krokene på båten ble bra (satt det slik at båten må løftes litt for å hektes på. Problemet er at krokene er første punkt på båten som når skroget hvis den fortøyes på siden. Med barn som bruker båten mye vil dette lett medføre riper i skroget. - Jeg var og er bekymret for at noen skal ramle ned på krokene ved bading el.l, og lagde derfor fester som kan slås opp. Jeg valgte etterhvert å feste dem med en gjennomgående bolt for å få løsningen robust nok pga av problemet med bølger som slår opp i pontongen. - Siden gummibåten er relativt bred dekker den for utsikten akterover når den er i davit - Det siste og avgjørende punktet er at en hele tiden må ta av motoren, og det er nå utslagsgivende for at jeg går bort fra denne løsningen. - Davitfestene vil i tillegg dekke noen flere funksjoner jeg savner. Bilder kommer etterhvert i en egen tråd. Håper dette er til hjelp. Redigert 6.August.2009 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Rani Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 (redigert) Sjekk denne linken: http://dagger.mine.nu/Bavaria/Bilder%20JAl...des/Bild05.html Jeg har selv brukt denne metoden i 2 sesonger. Det fungerer utmerket på min Bavaria 36. Bruk storseilfallet til å heise opp jolla. Fest 2 tau i akterspeilet på jolla. og bind dem i pushpiten. Metoden ser snodig ut, men jolla sitter fjellstøtt. Redigert 6.August.2009 av Rani (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
padledilla Svart 6.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2009 Har sett dette på en Bavaria 39. Det såg veldig flott ut.Samme løsning vil passe på Bavaria 38 (02-05) Ja, det skulle jeg svært gjerne ha sett bilde av... Jeg tilpasset en snap-davitløsning til min Dufour 385 i fjor. Det ble nesten perfekt. Håper dette er til hjelp. Takk, dette er til god hjelp. Hvor lang er gummibåten din på bildet? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 den er en zodiak som er 310 cm, og båten er ca 390 cm bred. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Frehau Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 Hva med denne: http://www.swingit.net/ Det vil vel se omtrent slik ut med den fra Seatronic lenger opp i tråden her...? Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
BMP Svart 6.August.2009 Del på Facebook Svart 6.August.2009 Om en ikke seiler fungerer det bra med snapdavider. Om en derimot seiler lit går det dålig. Jolla vil ta nedi vannet alerede ved ca 20 grader kregning og fungerer som rene speedbraken inntil den rives løs. Jeg har prøvd og sitter nå og funderer på en ny løsning for min 310cm lange RIB bakpå min Bavaria 40 AC. Sitér dette innlegget Link to post
padledilla Svart 6.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2009 For meg ser det ut som at "swingit" er beste løsningen. Skal ringe dem i morgen. Takk til alle for kjempe god hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 7.August.2009 Del på Facebook Svart 7.August.2009 Jeg har også vurdert snap- eller sving typen, men har til nå klart meg meg å ha den hengende bak båten på vanlig måte. Akterstaget er delt, og går nesten ned til gummilista på akterspeilet. Har tredd på en slangebit nederst på dette, og har en karabinkrok helt inne ved D-ringen på jolla. Klipses enkelt og greit på akterstaget, da ligger den støtt for montering/demontering av påhenger, og lite av jolla er i sjøen under gange. Den er i tillegg sikret med et pålestikk under gange, og ligger fint ved både seiling og for motor. Jeg tror jeg kommer til å fortsette med denne løsningen, og heller trekke den opp på fordekket ved laaaange overfarter. Fordelene jeg ser med dette er: Kjappere å gjøre klar jolla eller flytte den ved ankomst og avgang, ligger ikke i veien for bading eller ombordstigning dersom man skulle falle overbord, hindrer ikke sikt bakover, og ikke minst billigere... Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
padledilla Svart 7.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2009 Swingit-opplegg kommer på minst 8500 SEK + frakt og fortolling. Da er det uinteressant for meg. Jeg undersøker nå om jeg kan få det laget rimeligere lokalt. Frehau. For mitt begrensede ordvokabular på båtområdet ble det umulig å forstå hva du mente. Om du har et bilde så kanskje... Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 7.August.2009 Del på Facebook Svart 7.August.2009 Hvis Swingit-opplegget var et alternativ, hvorfor vurderer du ikke de avtagbare fra Seatronic? Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 7.August.2009 Del på Facebook Svart 7.August.2009 "Frehau. For mitt begrensede ordvokabular på båtområdet ble det umulig å forstå hva du mente. Om du har et bilde så kanskje... " Helt i orden, jeg har dog ikke bilder av det her ute på jobb i Nordsjøen, men skal forklare nærmere. Men ikke skyt meg for å hogge ut i stein... Akterspeil: Bakenden på båten. Akterstag: Den vaieren som går fra toppen av masta og bak til akterspeilet. Ditt akterstag vel er delt et stykke nedpå, og tar jeg ikke feil så har du akterstagsstrammer på babord side, og enkel vaier på styrbord side... Av akterspeilet altså... D-ring: Foran på jolla, også kalt "Baugen", har du mest sannsynlig et tau festet i en metall ring som er formet omtrent som en "D". Altså, en D-ring. Karabin krok: Finnes i flere varianter, men er altså en slags krok av metall med en fjærbelastet låseleppe. Du har en annen variant på manntauet bak på båten din, som du må åpne når du skal ut på badeplattformen. Karabinkroken festes i D-ringen på jolla permanent. Denne klipses bare rundt nederste del av akterstaget (på styrbord side av akterspeilet for ditt vedkommende hvis jeg ikke tar feil), hvor du på forhånd har tredd på en 10cm hageslange e.l. for å beskytte vaieren. Ferdig arbeid. For lengre overfarter sikres jolla med et pålestikk e.l. i akterstaget eller pushpit'en. Eh..Pushpit: Det syrefaste rekkverket rundt bakenden på båten. Jeg vet du er på utkikk etter daviter-løsninger, men det kunne jo hende at du som meg syntes at det blir mer pes enn gagn hvis du skal heve å senke den j... jolla hver gang man ankommer eller drar. Uansett hva du ender opp med, lykke til! Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
padledilla Svart 8.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2009 Akult. Jeg vurderer fortsatt de fra Seatronic, men mistenker at de er for lave. Og så hadde det vært en fordel å slippe å bore hull i skroget... Vil ringe Seatronic for å få målene. Ellers kan jeg jo bestille dem og returnere dersom det viser seg at de ikke gjør jobben. Sitér dette innlegget Link to post
padledilla Svart 7.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2009 Da fikk jeg bestilt davitere fra Seatronic, og de kunne brukes! Har brukt de i noen uker nå og det fungerer faktisk over forventning. Fant ut at å montere på stigtrinnene ned til badeplattform var det beste (og eneste) alternativ. Da kommer ikke gummibåt i nevneverdig konflikt med akterstag og dessuten under akterlanterne. Ved seiling går den klar av sjø med god margin. I bruk går det ganske lett å heise opp båten. Fant ganske snart ut at forsterkning måtte til under skrog da den ved litt vind hadde tendenser til å gynge litt og glassfiber ga litt etter. Det ble ordnet med aluplate. Selv synes jeg det ser bra ut: Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 7.September.2009 Del på Facebook Svart 7.September.2009 Jeg har selv brukt denne metoden i 2 sesonger. Det fungerer utmerket på min Bavaria 36.Bruk storseilfallet til å heise opp jolla. Fest 2 tau i akterspeilet på jolla. og bind dem i pushpiten. Metoden ser snodig ut, men jolla sitter fjellstøtt. Det var godt du ikke valgte denne metoden - til og med på en Bavaria ser den helt feil ut......... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 7.September.2009 Del på Facebook Svart 7.September.2009 Selv synes jeg det ser bra ut: Helt enig, og fint at du legger ut bilder. Mitt eget prosjekt er forsinket grunnet manglende tilbakemelding fra diverse firma som sveiser rustfritt. Har sendt tegninger til fem forskjellige firma, to av dem har svart etter å ha purret, tre andre har ikke svart i det hele tatt. Så de må ha nok å gjøre. Litt håpløst at firma oppgir e-post adresser når de ikke følger opp henvendelser de får. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.