Sjøga Startet 5.August.2009 Link til dette innlegget Startet 5.August.2009 vurderer oppvaskmaskin i båten liten benkoppvaskmaskin som monteres inn i skap Noen som vet om 12 volt maskin eller prøvd med omformer til 220 ser de bruker ca 10 liter vann pr vask og lite strøm ellers. kan koble på varmtvanstanken og strømforbruke vil jo gå ned betydlig. kan også kjøre maskinen under gange med motor i rolig farvan. noen som har dette i båten. og teur det kan fungere Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Mener du virkelig det? Nå tuller du, ikke sant? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Tine IV Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Nå tuller du, ikke sant? Mange som har vaskemarskin da vel ,men det er vel helst på 220v .Har du agregat så går det bra ,men med omformer så trur jeg batteribanken din blir fort tom .Men kansje det kommer noen forslag fra noen som har dette ombord ,så hører vi hvordan dem har det . Men tull ,langt ifra .Står på ønskelista det Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
josefsen Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Jeg har montert det i en seilskute i Arendal, fungerer helt utmerket. Eieren brukte eletriker på oppkoblingen så jeg vet ikke hvordan forsyning det er brukt Sitér dette innlegget Windy 22 Sport, 350 Mag mpi www.ulyd.net Link to post
Walter_S Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 ...Men tull ,langt ifra I en Draco 21...? ... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
mateco Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Her er vår "oppvaskmaskin": Trekker ikke strøm!! Koppene blir rene og tørre!! Kan, med enkle håndgrep, konverteres til ankerwinch, autopilot, samt mye annet (multimaskin) Drivstoff: Et klapp på kinnet av og til!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Poseidon Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Ombord i POSEIDON II stod oppvaskmaskin da vi kjøpte den; et gammelt drog med full jordslutning i varmeelementet . . . . Ny maskin ble anskaffet og montert, en bordmodell som ble valgt med mm-mål for at den skulle passe mest mulig nøyaktig i den eksisterende åpningen. Valget ble så trangt at den nye måtte monteres med påsmurt Zalo og stor kraft Til spørsmålet: jeg vil anse det som temmelig urealistisk å kjøre oppvaskmaskin fra batterier, enten det nå skjer direkte fra lavvolten eller via en eller annen inverter. Effektforbruket ligger i kW-området og da suuuuger den ganske fort saften ut av en vanlig batteribank. Ombord hos oss har vi et dieselaggregat på 11 kW som stort sett sviver døgnet rundt når vi er ombord og da merkes ikke strømforbruket på den sammen måten . . . . . .... og når folk ser spørrende på den, sier jeg spøkefullt: "Ja selvfølgelig har vi oppvaskmaskin - leveres det fortsatt båter uten....!" Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sjøga Svart 5.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 (redigert) er ikke i en draco 21 skal i en 30 foter http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/op...oductTabcontent ser forbruket ligger på 0,6 kw i timen og minste vasketid er 7min men om det blir reint på 7 min er jo ett spørsmål men det er jo slike ting man lurer på. det geniale er jo å bare skylle det i vannet fra badeplattformen og rett inn i maskinen så er jo problemet borte kan raskere sette seg til ro og nyte kaffe og kårnjakk Redigert 5.August.2009 av Magnus H (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Kommer kanskje ikke helt under båtbruk, men problemstillingen er den samme. Jeg har en bekjent som har oppvaskmaskin på hytta. Denne drives av en batteribank på 400Ah 24v via en kraftig inverter uten problemer Maskinen bruker ikke full effekt (som er ca 2kW tipper jeg) hele tiden, kun når vannet skal varmes og oppvasken skal tørkes. Om en går ut fra et gjennomsnitt på 0.6kW vil forbruket på 12v ligge på 50A i timen, altså rundt 100Ah på et par timers oppvask. Det hele er vel et spørsmål om lading og batterikapasitet. Hadde vært deilig med oppvaskmaskin i båten! Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Her er vår "oppvaskmaskin": Drivstoff: Et klapp på kinnet av og til!! Bjørn Enig med deg,kunne heller tenkt meg boblebad. Sitér dette innlegget Link to post
ottis Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Oppvaskmaskin i båt.... Har dere ikke kjæring hehe Hadde sikkert vært topp de. Si ifra om noen kommer over en slik, som kan monteres på 12volt'n på min Uttern Fortsatt god sommer Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 (redigert) naisj! Kaster det overbord og kjøper nytt i neste havn... Nei, seriøst så kunne jeg ikke hatt det om det bare var til ferie bruk. Om man skal på seilas eller bo i båten i lengre perioder så høres det ganske ok ut, men for noen ferie uker så hadde jeg i allverden ikke giddet! (selv så synes jeg oppvask er mentalt forfriskende..) Redigert 5.August.2009 av blacki (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Vi hadde som opsjon da vi kjøpte båten vår både installering av oppvaskmaskin og vaskemaskin. Vår erfaring med seilas har vært at vi kan vaske serviset med hånd. Videre har flere av havnene vi ankommer - særlig i Danmark - så gode vaskemaskiner at vi har prioritert å benytte disse fremfor å ha vaskemaskin om bord. Jeg forstår likevel at de som bor i båten året rundt ønsker egen vaskemaskin. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 5.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 det blir 6A på 7 min det. så her er det muligheter. og kjører jeg varmtvann imaskinen så er jo det store forbruket borte Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Ei krabbeteine som hives ut i line bak proppelen gjør vel samme nytten som en oppvaskmaskin Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Det kan gå med alvorlige mengder Zalo med den metoden Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Oppvaskmaskin i båt! Er det virkelig mulig å bli så lat Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Tine IV Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Når en kommer med et spørsmål ,som han helt sikkert har lyst til å få litt mere info om .Hvorfor kan ikke dere som bare har tåke svar å dustekomentarer holde dem for dere selv , ligner mer å mere på Båtmagasinet's båtplass jo .Uff nei har dere ikke svar som spørsmålstiller lurer på , så er det bedre å klappe igjen. Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Enes 44 Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Svigers har både oppvaskemaskin, vaskemaskin og tørketrommel i båten. Er fantastisk fint egentlig. Men han har hjelpemotor (230V) Og da blir ting litt lettere. Og ikke minst han har plass til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Rångepådl Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Jeg har faktisk vurdert å kjøpe en liten oppvaskemaskin selv, men det tar litt for mye plass i min båt. Men jeg har derimot montert en 230V mini steikeovn, som får strøm via inverteren min. Går greit å varme rundstykker til frukost, men jeg liker å ha motoren i gang da det minker snart på forbruksbanken (3 x 115Ah) Løp og kjøp oppvaskemaskin Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Høres jo lettvindt ut, og det er vel ikke så mye som er værre enn oppvask. Men ikke bruk dette i gjestehavner på strømnettet der da, det er ikke beregnet at folk skal trekke slike mengder strøm, og dermed går hovedsikringene hele tiden. Har man agregat, eller skaffer seg strøm til oppvaskmaskin, tørketrommel, og gud vet hva, via andre kilder, da går det vel greit. Jeg anbefaler dog et staut kvinnfolk fremfor et slikt kjøp. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Polarn Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Minner meg litt om tråden hvor det var en del som startet motorene i gjestehavna for å lade batteriene dette. Selv synes jeg det hadde vært praktisk med oppvaskmaskin i båten, men dette vil ta for mye plass for min del. Kan sikkert lage plass, men da tror jeg blir en del av de som MÅ lade batteriene sine i gjestehavna. Å ta strøm fra land er nok en bedre løsning. Kanskje gjestehavner må beregne seg på at vi båtfolk begynner å ligne hyttefolket mer og mer. Vi MÅ ha dusj, vi MÅ ha vaskemaskin, vi MÅ ha komfyr og vi MÅ ha oppvaskmaskin. Tror nok denne trenden vil bli mere utbredt blandt båtfolket etter hvert som vi får skiftet ut en generasjon eller to. Sett nå oppvaskmaskin inn i båten for min del, bare ikke start motoren til ulempe for naboen for at du skal lade batteriene. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Dalton Svart 6.August.2009 Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Frøken Fryd Svart 6.August.2009 Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 Man kan jo alltid fylle opp kummen med vann og zalo og la bølgene vaske... Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 6.August.2009 Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 Oppvaskmaskin er nok mest for litt større båter 40+. Skorgenes 445 leveres f.eks med oppvaskmaskin. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.