Kaftein ØL Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Jeg har installert en vanlig vaskemaskin i båten denne sesongen. Jeg bor ombord, og synes derfor dette er veldig kjekt å ha. Kjøpte en UPO-maskin som er 40 dyp og 60 bred og satt den inn på det ene badet. Denne har jeg faktisk kjørt flere ganger på combimaskinen ombord (den gir 2 kw kontinuerlig og 4 "peak".). Det har fungert veldig fint, men stort sett kjører jeg maskina når jeg er i havn med landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/op...oductTabcontent ser forbruket ligger på 0,6 kw i timen Forbruket er vel 0,63 kWt Dette tilsvarer vel fra en 12 V batteribank mellom 50 og 60 Amperetimer FØR en tar med tapene i en 12/230 omformer samt ledninger. Har selv tilsvarende benkmaskin fra Electrolux (litt dyrere og litt lavere støynivå) på hytta på fjellet og er meget fornøyd. I en 30 til 50 fot cabincruiser som man skal bo i over flere uker ville jeg kanskje selv vurdert tilsvarende, men da helst om man har 230 V aggregat ombord. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Runner Svart 14.August.2012 Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 (redigert) Mulig du har funnet oppvaskmaskin allerede. Jeg mener; tråden er jo noen år gammel men likevel: http://www.welcome-a...sp?number=WA303 Valgfritt vannoppvarming eller bruke vann fra VVB. Til deg som poster spydige kommentarer og ofte er alene i båten fordi kona vegrer seg ; Tipper du har kastet borvinda til fordel for batteridrillen og bruker GPS istedet for sekstant, klokke og regnestav for å finne posisjonen din? Redigert 14.August.2012 av Runner (see edit history) Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Kaftein ØL Svart 12.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2014 Løfter denne tråden igjen... vi har i dag en vanlig benkoppvaskmaskin plassert under dørken, men denne blir aldri brukt pga. krøkete adkomst og at den bruker 2,5 time på en vask. Vi bruker den ene akterlugaren som "lager" og jeg ser på mulighetene for å sette inn en maskin der. Problemet er maskinen vi har i dag er 55 cm bred og 50 dyp. Har forsøkt å finne litt rundt på nett, men ser ut som dette er standardmål. Noen som vet om en litt mindre variant? Det er dybden som er problemet, men hadde vi fått 5-10 cm mindre hadde mye vært gjort. Det er få cm det er snakk om. Båten er vårt hjem og det er selvsagt rikelig med både strøm og vann. Vi kjører også vaskemaskin på inverteren uten noe problem Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 13.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2014 Dometic by Waeco http://www.waeco.com/en/3526_6016.php Men jeg har hørt at tidligere vasket ikke disse desktopmaskinene særlig bra. Men kan joo håpe at de har bedrevet noe produktutvkling i mellomtiden. Jeg kan tenke meg at vasketiden reduseres betraktelig om du kopler til Varmtvannstanken. Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Runner Svart 14.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 Ellers så finner jeg flere maskiner som er smale, ned til 45 cm, men da er de dessverre for dype. Har du mulighet for å plassere på tvers, når ikke i bruk og svinges frem eller opp når den er i bruk, eller en eller annen uortodoks plassering. Jeg fant også en med topp-åpning, men 60x60 modul. Eller beholde plasseringen under dørken, men montere maskinen på en sånn fjærbelastet påhengsmotorbrakett som enkelte seilbåter har på hekken. Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.