Jump to content

Ødelagt finne på undervannshus på påhengs

Lettrus

Recommended Posts

Jeg traff noe som må ha vært en stein "midtfjords" på et vann i 25 knop. :cryin: Resultatet er at finnen under gearhuset er brukket av (3-4 cm står igjen). Da jeg gikk tilbake for å se hva jeg traff (trodd det måtte være en stokk, selv om det var speilblankt vann) traff jeg med propellen :blush: (den var helt uskadet etter første treff).

Spørsmået er da hva som kan være skadet. Propellen må ny. Trengs denne finnen til noe ? Jeg tenkte evt å file ned bruddflaten til en passe strømlinjeformet fasong. Det ser ut som støpt aluminium, så det er vel ikke noe sveise på ? Jeg kan ikke se noen andre skader på undervannshus, powertrim eller andre deler av motoren. Jeg gikk hjem i 2000 omdreininger i ca en halv time uten å merke noe.

Det dreier seg om en 75 hk Mariner totakt.

Og nei, jeg aner fortsatt ikke hva jeg traff. Tydeligvis var sikten i vannet mindre enn til enden av påhengsen. Jeg var minst 100 meter fra land og det var ikke noe som skulle tyde på at det var langgrunt der. :crazy:

Sjekk først olja på vu huset,kontroller om propell akselen er nogenlunde rett,kjøp deg ny propell,slip litt på finnen og deretter testkjør! Savner du finnen? Hvis du i mot all min forventning gjør det kan du sveise på ny alu bit,koster fort 2000-3000 kr,man du kan sikkert få en som sveiser til å gjøre det for en 50 lapp,men da har neppe vedkommede plukket fra hverandre uv huset før sveising for deretter montere nye tettninger! (har en tendens til å svi seg litt) Er en på Askim som sveiser finner for 500 ink mva

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Hvis det står igjen minst 4-5 cm av finnen kan man lett sette på en slik en:

http://theoriginalskeggard.com/

http://www.keelshield.com/skegshield.html

Har selv ved noen anledningen fått slått av både deler av og nesten hele finnen. Uten finnen ble båten litt vinglete ved høy fart.

Satt en gang på en Skeggard og det holdt bra inntil jeg var på igjen og slo både Skeggard'en og resten av finnen av. Da måtte den rekonstrueres & sveises på igjen, noe som ble utført av et verksted på Øra i Fredrikstad for ca. kr. 1200.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...