Jump to content

yanmar 3qm30 vannpumpe eller topp?

Frank M

Recommended Posts

hei, kjørte motoren min varm etter oppstart forrige torsdag,båten ble kjøpt hos en syk mann men hjertefel og båten har ligget i ro på sjøen i 2år og bare startet en gang i blandt. jeg tok service på den når jeg hentet den med dyse skift og filter. båten funket greit ved bakking men straks jeg begynte og gå med den kokte den over og sprutet all olje ut peilepinne.fylte ny olje på og har hatt start på kald motorhar oppe begge impellerene i kveld og fant ingen større slitasjeskader eller synlige skader.mitt spm er om noen har vært borti noe sånt før?????????kan det være vannpumpe???og hvordan luke jeg ut det?? kan det være noe som er gått tett evt toppen som er defekt???

du vet hva du har men vet aldri hva du får

1. punkt sjekk oljenivå, farge og lukt på motoroljen..

Det jeg "leser" er at du ikke kan så mye om motorer.

Men det betyr ikke så mye på dette forumet, stå på og spørr, så får du svar :yesnod:

Impellerene din har nok ingeting med dette å gjøre.

Her er det enten gjennomslag i sylindrene/toppen, lekasje av diesel eller vann til bunnpanne.

Sistnevnte kan gi for mye "veske" i bunnpanne og sprute ut peilpinnen.

Lekkasje i sylindre/topp kan også tilsi dette, da det blir overtrykk og oljen spruter ut.

En siste mulighet at luftingen til "veivhuset" er tett.

Grav og spørr så får du hjelp..

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

i dag har jeg tatt ut alle sinkene og sett, var ganske hele.fant termostaten til ferskvanne på en kobling rett ved manifoilen i en kule.går ikke ann og åpne kula så skal skaffe meg termometer i morgen. prøvde og koke den og den åpnet men den skal åpne på 71 grader mens vannet kokte nesten når den begynte og åpne,funker den må det vel bli motor bytte på meg. siden jeg er så sta og en ekte trebåt entusiast så blir det full oppussing til kjerringas store forskrekkelse.har pusset opp noen båter før og det har gått noen timer til det.eller rettere sagt år. men tar gjerne i mot inspill. ferskvannsiden koker. akkurat som impeller er gåen men den er ikke det.ser helt fin ut

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...