Jump to content

Rengjøring av ladeluftkjøler - TAMD22

Robert S

Recommended Posts

Saltsyreløsning gjør underverker med slike kjølere. Kjøp saltsyre på byggvarehandelen (30%) og tynn ut til 10%. La ligge noen timer til du ser at den blir ren.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

• 2 uker senere...

Da prøvde jeg med saltsyre, men ikke lenge nok tror jeg. Har også prøvd Naftabasert motorvask, parafin, Descalex (http://www.wilhelmsen.com/services/maritime/companies/buss/products/MarineChemicals/Chemicals/Cleaning/Pages/571646.aspx), aceton, og dampvasker :)

Det ble bedre, men til slutt gav jeg opp da jeg ønsker minst mulig motstand for luften inn til motoren. Leverte den til slutt til Auto23 i Bergen, som vasket den i "vaskemaskin" for 600 kr. Nå er den ihvertfall ren og pen.

Det er på luft siden. (Jeg har også prøvd med diesel)

Hovedproblemet har nok vært veivhusventilasjonen som har gitt mye oljedamp/olje. Dette har ødelagt turbo, og grist ned ladeluftkjøleren. Oljen var utrolig seig og fastgrodd.

Nå kommer veivhusventilasjonen til å gå til en "Catch tank" fra biltema, med eget filter ut. Det skal aldri mer oljedamp til turboen ihvertfall.

Da prøvde jeg med saltsyre, men ikke lenge nok tror jeg. Har også prøvd Naftabasert motorvask, parafin, Descalex

Ser du har prøvd Descalex, da er du vel kjent med Unitor produkter de leverer ihvertfall dette. Men skaff deg ett stoff som heter Unitor ACC-LT (Air Cooler Cleaner-Low Toxic), dette er veldig bra og du er sikker på at kjøleren ikke tar skade av for sterke kjemikalier.

Descalex er til bruk på kjølere på sjøvannsiden, og er vel ett pulver som røres ut i vann, den oppløste utgaven heter Descaling Liquid.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...