Robert S Startet 5.August.2009 Link til dette innlegget Startet 5.August.2009 Er det noen som har ett godt tips her. Kjølerørene er laget av mange kobberrør tett i tett. Disse er innsatt i seig olje. Lurer på hvilke stoff som kan rengjøre dette, ved f.eks legge den i ett kar. Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 6.August.2009 Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 Det er helt utrolig hva parafin kan rense, gjerne i to omganger. Sannsynligvis billigere også enn "spesialstoffene". Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
REM Svart 6.August.2009 Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 Saltsyreløsning gjør underverker med slike kjølere. Kjøp saltsyre på byggvarehandelen (30%) og tynn ut til 10%. La ligge noen timer til du ser at den blir ren. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Robert S Svart 14.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Da prøvde jeg med saltsyre, men ikke lenge nok tror jeg. Har også prøvd Naftabasert motorvask, parafin, Descalex (http://www.wilhelmsen.com/services/maritime/companies/buss/products/MarineChemicals/Chemicals/Cleaning/Pages/571646.aspx), aceton, og dampvasker :) Det ble bedre, men til slutt gav jeg opp da jeg ønsker minst mulig motstand for luften inn til motoren. Leverte den til slutt til Auto23 i Bergen, som vasket den i "vaskemaskin" for 600 kr. Nå er den ihvertfall ren og pen. Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 (redigert) Bare for ordens skyld, er det på vann eller luft siden det er dritt. Diesel er også ett godt rengjørings middel. Redigert 14.August.2009 av mask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Robert S Svart 14.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Det er på luft siden. (Jeg har også prøvd med diesel) Hovedproblemet har nok vært veivhusventilasjonen som har gitt mye oljedamp/olje. Dette har ødelagt turbo, og grist ned ladeluftkjøleren. Oljen var utrolig seig og fastgrodd. Nå kommer veivhusventilasjonen til å gå til en "Catch tank" fra biltema, med eget filter ut. Det skal aldri mer oljedamp til turboen ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Da prøvde jeg med saltsyre, men ikke lenge nok tror jeg. Har også prøvd Naftabasert motorvask, parafin, Descalex Ser du har prøvd Descalex, da er du vel kjent med Unitor produkter de leverer ihvertfall dette. Men skaff deg ett stoff som heter Unitor ACC-LT (Air Cooler Cleaner-Low Toxic), dette er veldig bra og du er sikker på at kjøleren ikke tar skade av for sterke kjemikalier. Descalex er til bruk på kjølere på sjøvannsiden, og er vel ett pulver som røres ut i vann, den oppløste utgaven heter Descaling Liquid. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.