Slagskibet Svart 29.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2004 Teknisk så er den perfekt.Nesten da Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 29.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2004 Nei ikke vet jeg, men har vært veldig fornøyd med mine båter så langt.,men noe har det jo vært å sette fingeren på. Men Marwin. bare en ting. Jeg møtte jo Sigurd og han kunne fortelle at de så en Hardy båt ved Langesund... så du har sannynligvis ikke den eneste her i Norge Mvh Pjolter som lukter på et par nye prosjekter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Marwin Svart 29.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2004 Nei ikke vet jeg, men har vært veldig fornøyd med mine båter så langt.,men noe har det jo vært å sette fingeren på. ÊMen Marwin. bare en ting. Jeg møtte jo Sigurd og han kunne fortelle at de så en Hardy båt ved Langesund... Êså du har sannynligvis ikke den eneste her i Norge Mvh Pjolter som lukter Êpå et par nye prosjekterSikkert, Pjolter. Saken er at jeg muligens har den eneste Hardy Regatta i Norge.... Se paa: http://www.hardy-marine.co.uk/Hardy har laget/lager bŒter fra 17 til 42 fot..... Saa forresten en Hardy Motorsailer 20 fot i Risoer. Og en Hardy 22 Fisher utenfor Moss. Dessuten har Hardy Owners Club egen side paa: http://www.hardy-owner.org.uk/forum/index.htm Og eget medlemsblad. Bytter foresten motor til Evindrude E-tech 75 Hk denne uke. Om jeg synes bŒten er perfekt?? Langt ifra!! Med sjoeen aktenfor tvers skal du vaere aktiv rormann! Og den har ikke selvlensende akterdekk! Og det mest positive? Tjaaaa; Maa opp i 1/2 mill. NOK for aa faa en like innholdsrik NY baat.... Men PERFEKT er den IKKE! Mere negativt i en sen nattetime: Sola HAR snudd! Siste solstreif etter kl 2330 fikk vi mellom regnbygene i gaar kveld. OG den vaerste juni vi har hatt paa svaert lenge. Haaper paa bedre i juli. God sommer. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Walter_S Svart 30.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2004 - Vet ikke om det er flere enn meg som - da bruktbåten var nyinnkjøpt - bare hadde lyst til å krysse av for "Min baat ER perfekt!!" - Etterhvert som man bruker båten en del og oppdager, til sin egen stooore forundring? at, vel, den er kanskje ikke det likevel? Da vil man ha bruk for avkryssningsboksen "Er nogenlunde fornøyd" - Det går noen måneder, og man finner ut at dét bør være anderledes, og dét må jeg skiftes snart, og dét holder heller ikke mål, så er du inne på avkryssningsboks "Flere "ting" kunne ha vaert bedre" I hvert fall har jeg det sånn at, ved neste korsvei (ny bruktbåt er aktuell), så har man et begrenset antall kroner til rådighet og man sier til seg selv: Nå skal jeg være realist og gå inn for et virkelig "godt kjøp" - selv om det kan ta litt tid å finne den rette båten. Alt skal sjekkes og undersøkes - her blir det ikke å gå på kompromiss med kvalitet og utstyr. Bortsett fra primærvalget om seilbåt eller motorbåt, så er man ute etter en viss størrelse, noe som gir den plassen man trenger for familien (jeg kjøper IKKE båt for eventuelle gjester :nono: ). Så vil man ha en robust dieselmotor man kan stole på, og helst en masse nødvendig utstyr. Da er i hvert fall jeg som regel et godt stykke OVER budsjett! Og så kommer man over "drømmebåten" sin, man faller ganske enkelt for skibet og "må ha, bare må ha!" - Som regel er båten både større og bedre utstyrt enn det man - i et anfall av selvpålagt realisme - har satt som grense. Man prøver å skule for kona at man har tøyd budjett-strikken (mumler om å ha gjort et "sabla godt kjøp, båten er egetlig verdt mye mer ......), man "overser" små mangler som ligger opp i dage, man godtar ting man ellers ikke vil ha tolerert, osv. Så, egentlig skulle pollen vært slik: 1 - Jeg hadde penger nok til å kjøpe det jeg ville ha. 2 - Hadde egentlig litt for lite penger, men men... 3 - Skulle hatt minst 20 - 30.000,- til for å kjøpe det utstyret jeg trenger / ønsker meg! 4 - Hadde i utgangspunkt for lite penger men hadde såååå lyst på denne båten..... 5 - Trodde at jeg skulle få til å kjøpe / ordne ting etterhvert, men så ble det ikke slik... 6 - Har kjøpt "over evne" og fremdeles mangler jeg minst 50.000,- for å få det jeg EGENTLIG ønsker meg! 7 - Lurer på om jeg nå har råd til å tegne forsikring på "herligheten"! Min nåværende båt kommer i gruppe 2 - litt mere penger ville ha kjøpt en "bedre" båt, men måtte innse at penger ikke vokser på trær! Min "Flukt" er et resultat av 6 måneders intens "spaning" både på nett og i avisen. Har reist land og strand rundt for å se på båter, og har brukt et beløp tilsvarende både GPS kartplotter + ny VHF (ting jeg nå IKKE har, men som står høyt på min ønskeliste) i reiseutgifter. Motoren var grei, men hadde ikke ferskvannskjøling - noe jeg selv satt som en av kriteriene - men dette ble i et anfall av "beruselse" viftet unna med begrunnelsen "..det kan jeg fixe selv og bygge om senere......" helt til det går opp for en at det koster også penger og så enkelt var det ikke likevel. Ved sammekomster med andre båtvenner, når man sammenligner hva man selv har og hva andre har, blir det nokså opplagt at båten mangler en god del på "finessene" som andre tar for gitt. Innredningen er spartansk, i (ikke helt-)god, gammel 70-talls stil - en tid hvor båtfolk ikke var bortskjemt når det galdt luksus. Båtens inndeling og innredning forøvrig er mer preget av gammel båtbygger-tradisjon enn gjennomtenkte, smarte løsninger og fikse akterlugar med dobbeltkøy og / eller stikkkøy-løsning. Motorkassen dominerer cockpitten og tvinger en til å "gå rundt" i motsetning til moderne, skjulte "kjellere" hvor dieseldyret er "bortgjemt" under natet teakdørk. Men, tatt i betrakning, det finansielle handikapp jeg hadde som utgangspunkt, så er jeg egentlig fornøyd (hvis man noen gang blir det) og sier til meg selv: Under all Bengalack så sover det en tornerose - må bare vekke henne først! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
eysteind Svart 30.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2004 Eg mener at du kan gjøre mye med en båt slik at den blir perfekt bare du har litt penger og kan jobbe litt. Syns selv min båt er (nesten) perfekt: Den mangler bare en ting: FART! Bruker 6t til nermeste skikkelige gjestehamn.... Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 30.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2004 - Så, egentlig skulle pollen vært slik: 1 - Jeg hadde penger nok til å kjøpe det jeg ville ha. 2 - Hadde egentlig litt for lite penger, men men... 3 - Skulle hatt minst 20 - 30.000,- til for å kjøpe det utstyret jeg trenger / ønsker meg! 4 - Hadde i utgangspunkt for lite penger men hadde såååå lyst på denne båten..... 5 - Trodde at jeg skulle få til å kjøpe / ordne ting etterhvert, men så ble det ikke slik... 6 - Har kjøpt "over evne" og fremdeles mangler jeg minst 50.000,- for å få det jeg EGENTLIG ønsker meg! 7 - Lurer på om jeg nå har råd til å tegne forsikring på "herligheten"! Hei Walter. Enig. Men hvorfor ikke sette opp en slik poll, som du beskriver? Min poll var ment som logging på om man er fornøyd med båten sin, mens ditt forslag går mere på den økonomiske biten.... Personlig skulle jeg gjerne ha hatt STØRRE båt, men jeg har noen klare begrensninger: Den skal være trailbar (Sørrlandet OG Lofoten ER bare 1 døgn unna, når du har båten på biltilhenger; Sagt før!), den skal ha økonomisk hastighet på ca. 20 knop, do, kok, HT og overnatte et par personer noen dager; Og DA er det ikke mange båter å velge mellom! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
SF Svart 1.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2004 Den beste båten finnes ikke!!!!!!!!!!!! Det er altid et kompromi. For min del er det bruke som veies opp mot hva jeg vil bruke av penger. Båten er en ukurant Engelsk bygd daycruiser på 23 fot (Teal 23) med Orginal Chrysler Nissan diesel med vp 270/280 drev. Senere bygd om med nyere Nissan SD33 Turbo. Samme basis motor. Den fungerer greit til mitt behov, men er på ingen måte verden beste båt. Men spørsmålet er trenger jeg det, det hadde vell vært litt kjedelig. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Brutus Svart 1.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2004 Synes Buster'n er en kjempebåt til mitt bruk. Den tåler juling og er god å kjøre. Kan brukes både til leking og fisking. Men den blir nok byttet ut fra neste sesong. Da med en båt med overbygg, gjerne alum. Driver å snuser litt på Silver Eagle 650 Star. Det er klart at en Lürssen eller Abeking&Rasmussen hadde vært kjekt å ha....men,men Sitér dette innlegget Link to post
Stubben Svart 1.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2004 Jeg svarte 'perfekt' fordi den er perfekt for oss to. (kona og meg) Skiftet båt i vinter fra Tresfjord 28 til Årø 33 så jeg er kurert for 3 fot syken. Sitér dette innlegget Stubben. Pensjonist som nyter livet Link to post
Baltic Svart 2.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2004 Vår nye Scand 29 Baltic er nå kjørt i overkant av 70 timer på 2 mnd. og vi er kjempefornøyd så langt. Nå har vi akkurat kommet hjem fra en ukes tur til Tjøme og Koster + Hvaler. Vi har vært heldige med været og har hatt en fantastisk tur, ja båten er en herlig turbåt for en familie på fem. Til vårt behov mener vi at båten er perfekt! Kan anbefales! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.