Jump to content

VP AQ145, skiftet tannrem, fusker ved gasspådrag

Cranchi21

Recommended Posts

Hei,

Håper på å få litt hjelp er på forumet....

Motoren ville ikke starte...ikke så rart når kam reimen var helt utslitt uten tenner.... :confused:

Skiftet derfor reimen, strammehjul, viftereim og alle tenningsdeler

Null-stiller motor og tenker at dette var jo en grei jobb...

Prøver å få liv men den går ikke annet enn på tomgang, fusker ved gasspådrag.

Sjekker stiftåpning, 0,4mm, er ok. Måler med kamvinkel måler og er også ok. Sjekker fortenning som er 10°, ok.

Alle timing merkene er på merkene (bortsett kammen som er 2mm feil...sikkert pga planing av topp av tidligere eier).

Justerer jeg motoren så den går nesten brukbart, går den med en fortenning på ca 30° målt med lampe.

Kan det være noen merker som ikke stemmer? Har sjekket fysisk stempelet i topp og kammen med begge "lobene" oppover.

Håper på svar da det skal komme ny sommer nå :smiley:

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Draco 1800 DC med Aq 145 motor trøbbel . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Hilsen Tore

Tenningsmerket på min aq 145 stemmer heller ikke. Hvis jeg tar av reimhjulet og stiller stempelet i tdc etter merket som er på veiva og blokk så vil merket som er på dekselet til sjøvannspumpen vise en plass mellom 10 og 15 grader. Vet egentlig ikke hvorfor det blir slik. Jeg har en b230 bil blokk i min båt, men trodde dette skulle våre likt. Dvs at når jeg leser av 25 grader fortenning så er den egenlig bare ca 10 grader. Tulla en del med dette før jeg fant ut av det etter at jeg renoverte motoren min og skulle starte den første gangen. Jeg stilte jo tenningen etter merket på sjøvannpumpe dekselet og da hadde jeg jo i realiteten mellom 10 og 15 grader feil

Takk for informative svar :smiley:

Har startet jobben med å bytte ut elektrisk. Alt det gamle skal vekk!

Har fundert på denne fordeleren her....

http://www.123ignition.se/

Noen som har testet lignende?

Det var nevnt motor fra bil...lurer på om det kan være benyttet noe tilsvarende i min båt. Motor var ute i 1996 uten at jeg vet sikkert hva som ble gjort...hvordan kan den identifiseres?

Kondis, rotor, kabler og plugger er skiftet....

Var en tur og sjekket med tennings lampa...hver gang motoren "rykker/går ujevnt" ser jeg at gnisten mangler. Når det ble mørkt i går kunne jeg se gnist slå over mellom kondensator og fordeler hus...men det er jo koblet sammen mekanisk...??? :crazy:

Har fundert på å bytte ut gassere med sprut f.eks fra en Volvo 940 :flag_sw: . Problemet da er hvor skal lambda sensoren monteres?

Tore

Hvis du skal bruke O2 sensor styrt innsprøytning må du montere et mellomstykke mellom manifoilen og riseren, det må ikke komme sjøvann på sensoren. Slike mellom stykker til O2 sensorer har jeg sett i kataloger fra USA, men det er jo ikke noe problem og lage.

Når det gjelder kondensatoren så skal det ikke slå gnist over mot huset. Tror du skal skifte ut den kondensatoren.

Var en tur og sjekket med tennings lampa...hver gang motoren "rykker/går ujevnt" ser jeg at gnisten mangler. Når det ble mørkt i går kunne jeg se gnist slå over mellom kondensator og fordeler hus...men det er jo koblet sammen mekanisk...??? :crazy:

Jammen, da har du jo funnet feilen! Skift kondensator, så er problemet løst!

Og puss godt rent på anleggsflatene, selv om det er mekanisk sammenkoblet trenger det ikke være skikkelig elektrisk kontakt...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei!

Har tilsvarende motor i en Draco 1800 ST. Jeg synes den er litt trøbblete å starte når den er kald, må som regel sitte å hvine i starteren en stund før den kommer. Innemellom hører jeg den tenner og dør ut etter et par sekunder. Når den først kommer må jeg sitte og justere med gassen til temperaturen er nesten på 90 grader for å holde liv i den, og venter jeg ikke lenge nok på tomgang (5-10 min) før jeg setter den i gir dør den bare ut og blir like vanskelig å starte igjen.

Når den først er varm går den ganske så pent og etter litt bruk starter den lettere igjen. Er det noe galt her eller er disse motorene veldig følsomme når de er kalde?

Skulle forøvrig prøve å fjerne lokket der sjøvannsfiltret sitter fordi temperaturen steg etter 10-15 minutters kjøring på ca. 4000-4500 omdr. Mistenker at det er noe drit nedi der, men får ikke av lokket med håndkraft. Noen tips?

Er veldig fersk med denne type båter, har kun hatt en gammel tresnekke med FM motor tidligere.

Hei.

Min starter lett men har samme greiene når motoren er kald. Da må gasshendelbrukes som det sies lenger oppe her. På en tidligere tråd her av meg nevnte vel noen at dette var mer eller mindre normalt.

Noe som er nytt for meg er at istedenfor å justere med lampa å stole påtenningsmerkene så skal en justere motoren til den går best på tomgang. Vil det si at vist jeg grovjusterer gasserne etter manual så kan jeg justere tenninga til den går fint på tomgang?

Jeg fikk en ide. Jeg skal prøve å justere til den er ok etter øret, så skal jeg sjekke imorgen om den er slik når den er kald. Jeg mener å huske at jeg ikke måtte bruke aktivt gasshendel når jeg kjøpte båten og før jeg begynte å "reparere" :smiley:

Jeg har litt problemer med å få den til å gå skikkelig på tomgang.

Beklager kuppet trådstarter men kanskje du får noe nyttigt her også :flag: Eller hva sier de erfarne her inne?

Redigert av AQ140A (see edit history)

"Disse skal ikke være tungstartt selv uten choke, Pumper på gassen 3-5 ganger og gir litt gass ved start, så starter i allefall min med engang"

Har samme erfaring som sitat. Riktignok med en AQ151A, men de oppfører seg nok helt likt. Pump hendelen 1-3 ganger helt ned og hold ca. halv gass ved start. Kanskje bare ett pump hvis det bare er en dag siden sist kjørt, flere pump hvis det er lengre siden. Hvis man ikke pumper til man hører bensin sprute fra pådragspumpen(e), så er det ikke nok bensin i gasserene, og man må kinne en god stund før de hoster seg i gang. Så, pga mangel på choke, må man jobbe litt med gassen til de får litt lunk. Erfarne mekanikere husker standard instilling på blandingsskruen, det gjør ikke jeg. Men jeg mener det er 1 1/4 eller 1 3/4 omdreining ut fra bunn.

www.leahnis.net

Takker for svar!

Er klar over at denne motoren ikke har choke og derfor må bruke gass ved oppstart. Tipper det er jeg som må bli litt vant til motoren og lære den å kjenne for å gi riktig gass ved oppstart.

Skal prøve tipset med vannpumpetang på sjøvannsfilteret.

Så et spørsmål til når jeg har alles oppmerksomhet :) Motoren min er stillt ganske høyt på tomgang, ca. 1500 omdr. noe jeg reagerte litt på da jeg kjøpte båten. Disse motorene skal vel ligge på ca. 900 ifølge instruksjonsboka. Greia er at når jeg setter den i gir og kjører fremover på tomgang detter den ned til ca. 1000 omdr. som jo bør sies å være normalt. Men bør ikke tomgang i fri og tomgang i gir ha samme turtall? Forrige eieren hadde stilt tomgangen opp sansynligvis fordi den døde ut på tomgangsfart i gir.

En 4-cyl klarer ikke det, men du kommer ganske nærme når det er riktig satt opp. Min la jeg på ca 900 på tomgang for at den ikke skulle stoppe når man satte den i gir, og den droppet vel ned til 800 i gir. I fri gikk den pent helt ned til 6-700. 1500 på tomgang er altfor høyt, tipper det høres ganske brutalt ut når du setter den i gir, spesiellt i bakk?

Redigert av Frehau (see edit history)

www.leahnis.net

Nei, det er bare å skru på tomgangsskruen det, men for at den skal gå på lavere turtall fordrer det at blandingsskruen er justert riktig, og at tenningen er justert riktig, og at alle komponenter er i orden. Er det lenge siden du byttet tenningskomponenter, renset forgassere osv?

Disse tingene må være i orden for en jevn og fin gange.

www.leahnis.net

Hei igjen.

Har nå åpnet en imdr. mer på blandingsskruene og justert tenning etter gehør.

Motoren sluttet å jage og går nå finere på tomgang. I tillegg så slipper jeg nå å jobbe med gasshendel når motoren er kald.

Men motoren har fremdles noe rusk på tomgang. Ligger å jobber litt mellom 30 omdr. ca.

Meeget irriterende dette at den ikke går skikkelig på tomgang.

Nei, det er bare å skru på tomgangsskruen det, men for at den skal gå på lavere turtall fordrer det at blandingsskruen er justert riktig, og at tenningen er justert riktig, og at alle komponenter er i orden. Er det lenge siden du byttet tenningskomponenter, renset forgassere osv?

Disse tingene må være i orden for en jevn og fin gange.

Har akkurat kjøpt båten så jeg har egentlig ikke gjort noenting med den uten å bytte propell (ødelagt) og sjekket olje og kjølevæske. Først i dag fikk jeg opp sjøvannsfiltret etter tipset om en svær slugg av en vannpumptang (takk for tipset). Nedi der var det temmelig tørrt og ikke så mye annet egentlig, så jeg regner med det er impellern som er gåen. Hadde ikke med meg verktøy til å sjekke så det får jeg se på i morgen.

Hva skal oljetrykket ligge på med disse motorene? Dorget litt i dag og gikk en del på tomgang, da var trykket på 3,5. Ved gasspådrag ligger det på 4-4.5

Beklager til trådstarter hvis du føler jeg har kuppet tråden, men må få lov til å skyte inn at det er utrolig god hjelp å få for en inkompetent tulling med ti tommeltotter som meg selv.

• 2 uker senere...

Heisann :smiley:

Fint at folk kommer med info og svar... All info kan være nyttig info, ikke tenk på kupping av tråden

Det som tråden startet med var jo trøbbel med motoren etter bytting av reg.reim. Dette skal jo normalt ikke være noe hokuspokus... :headbang:

Har skrudd på motorer i en generasjon...(bil og båt) Problemet her er vel som noen tidligere har nevnt kombinasjonen med bilmotor og båtmotor (litt ukjent historie på båt...).

Har masse kvitteringer på alt som er byttet men det står byttet motor i -96....hva nå det kan bety :crazy:

Alle slitedeler er byttet, motor går men ikke som jeg synes den bør gjøre. Greit at den er sur ved kaldstart men det bør rette seg ved varm motor.

Skal nå sette inn elektronisk tenning som en oppgradering. Sjekket med tenningslampe og fant at hver gang motor fusker mangler også gnisten.

Ser også at gnist slår over fra kondis til gods på fordeler...SPRØTT. Denne er jo allerede jordet via festeskruen..

Noen som har forslag til hvor jeg kan kjøpe fordeler lokk uten å bli ruinert? Sjekket Torshov, Mekonomen etc. og disse snakket om en pris på nesten 1400 norske blanke kroner... :eek:

Dette fordi det er skrudd lokk og ikke festeklips.

Fyll på med info de som har

Mvh Tore

Ser også at gnist slår over fra kondis til gods på fordeler...SPRØTT. Denne er jo allerede jordet via festeskruen..

Hvis det slår gnist overher betyr det at jordforbindelsen til kondensatoren ikke er god nok! Demonter, og puss rent på anleggsflatene slik at kondensatoren kan få jobbe slik den skal. Da vil høyst sannsynlig motoren gå jevnere etterpå..

Ellers så stusser jeg litt på problemet og løsningen på dette. Hvis dette er et problem som oppstod etter at du byttet reim, hvorfor justerer du nå på forgasseren? Sørg heller for at timingen av registeret blir som den skal, så skal motoren bli som før. Når du driver og justerer og endre på alt mulig annet blir bare problemene mer og mer diffuse...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Ellers så stusser jeg litt på problemet og løsningen på dette. Hvis dette er et problem som oppstod etter at du byttet reim, hvorfor justerer du nå på forgasseren? Sørg heller for at timingen av registeret blir som den skal, så skal motoren bli som før. Når du driver og justerer og endre på alt mulig annet blir bare problemene mer og mer diffuse...

Justerer ikke på alt mulig samtidig... Tror kanskje det var noen andre testet det på sin båt... :smiley:

Timingen er helt i orden. Forgasserne er bare rengjort og juster ihht manual. Tomg.just.skruen på bakre forgasseren satt helt fast og måtte gjøres noe med.

Tipper problemet med timingen er besvart tidlig i tråden av bmwpat.

Det stemmer veldig bra med fortenningen som er så mye feil (15-20 grader). Har justert denne så motoren går og da er fortenning på tomgang ca. 30 grader....stiftåpning til 0,4mm

Kondensatoren var BILTEMA... og original er satt tilbake.

Noen som kjenner til sted å handle fordelerlokk til en hyggeligere pris?

I morgen kommer det en pakke med elektronisk tenning og da blir alt så mye bedre...fjerning av kondensator og stift :drink: Da skal det feires etterpå

Oppdatering følger når dette er installert

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...