Jump to content

Hvem trenger Båtførerbevis?

Per Harald

Recommended Posts

kommentar til at også eldre bør ta båtfører prøve.

jeg har båtførerprøven , jeg har også en god del utdannelse og et antall div kurs.

jeg fikk lov å kjøre 7,t tonn lastebil etc etc etc.

Jeg husker omtrent ingenting ingenting , hverken fra skoler eller fra båtfører kurset.

men jeg fungerer i jobb og har hatt båt siden 1980 uten uhell ( bank 3-ganger i bordet )

Det er noe som heter sunn fornuft , folkeskikk , før var etc etc .

For meg skal sjøen være et fristed slik at alt maset blir et ork å høre på.

Alt for mange mangleret 1år i militæret i telt , samt fornuft og folkeskikk

Som jeg har oppfattet denne tråden så stiller trådstarter spørsmålet; hvem trenger Båtførerbevis og svaret på det er vel per i dag strengt tatt ingen, men alle som ferdes på sjøen forventes å ha den nødvendige kompetansen til det hva enn "det" innebærer, og det står det vel også noe om i Sjøveisreglene?

Poenget mitt er ytterligere at det er kunnskap og kompetanse som er det viktige her, ikke en eller annen "papirlapp" som nesten enhver idiot kan få seg med et minimum av innsats og forståelse?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Når tok du lesebeviset ditt?

Jeg tok prøven vinteren 2008. Har vært på vannet siden -79. Det begynte med med og fersk far og mor og meg som lettmatros, men de 3 første sesongene hadde vi med en onkel av fatter`n som hadde lang fartstid både i egen båt og på handelsskip. Han var definitivt til stoooor hjelp og jeg tror vi hadde vært temmelig hjelpeløse uten. Mine foreldre tok den gang båtførerprøven etter første sesongen, men den gang var det et kurs i Oslo hvor man også var med på praktisk nattseiling.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Tja, er det ikke greit å forvisse seg om at alle som ferdes på sjøen har den nødvendige kunnskap og kompetanse for å sikkert ta seg frem på sjøen?

Jo, og sågar en plikt i henhold til dagens regelverk så vidt jeg vet! At alle som innehar et båtførerbevis skal være garantien for det er etter mitt syn noe naivt.

Tror ikke det er mange førstegangskjøpere av båt som vet at det er nedfelt i et regelverk at man har plikt til å tilegne seg tilstrekkelig kunnskap og kompetanse når man legger i vei.

Da gjenstår en ting: Pålegge dem å gjennomføre et kurs som gir om ikke mye så i hvert fall grunnleggende av overstående.

Hvi det er slik at det står skrevet at man skal tilegne seg den nødvendige kunnskap og kompetanse, vel da ser jeg ikke det helt store problemet med å gjøre dette enda klarere gjennom et pålagt båtførerbevis. Dette gjøres selvsagt uten å endre den regelen som Mouche henviser til.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

- at det kunne være noen færre tolkninger (ref utall diskusjoner på BP) av regelverket hvis flere av oss hadde samme opplæring?

Etter det jeg har oppfattet så synes det som om de største og hardeste diskusjonene går mellom medlemmer som har formell kompetanse langt utover det en avlagt og bestått båtførerprøve vil gi?

Siden flere av husets medlemmer nå må (og noen ønsker) avlegge denne prøven så har vi gått til innkjøp av "Veien til Båtførerprøven" og tester oss selv med alle de oppgavene som ligger tilgjengelig på nettet fra denne boken, og jeg blir stadig overrasket over en del av disse spørsmålene man skal kunne svaret på som, i mine øyne, intet har med sikkerhet på sjøen eller vil endre på noens holdninger. Et tilfeldig eksempel eller tre er spørsmål som hvor stor båt i brt kan man føre med kystskippersertifikat, hvor må man henvende seg for å få registrere en fritidsbåt og må man registrere en slepejolle som bare unntaksvis brukes med motor. At svaret på de to sistnevnte også er helt feil er også litt rart.

Etter det jeg har oppfattet så synes det som om de største og hardeste diskusjonene går mellom medlemmer som har formell kompetanse langt utover det en avlagt og bestått båtførerprøve vil gi?

. Et tilfeldig eksempel eller tre er spørsmål som hvor stor båt i brt kan man føre med kystskippersertifikat, hvor må man henvende seg for å få registrere en fritidsbåt og må man registrere en slepejolle som bare unntaksvis brukes med motor. At svaret på de to sistnevnte også er helt feil er også litt rart.

Førsnevnte spørsmål om hvor stor båt en kan føre med hva er vel ikke et merkeligt spørsmål?

Men enig at spørsmål rundt registrering er vel unødvendigt rent bortsett fra å opplyse at dette kan være lurt i forbindelse med sikkerhet/redning og verdisikring.

Alle de andre spørsmålene var nyttige og relevante?

Tror også at de første kursene nå som blir holdt blir kansje de mest lærerike, her vil bli en blanding av folk med god kompetanse og "nye båtfolk" en flott erfaringsutveksling (ikke ulikt båtplassen)

Førsnevnte spørsmål om hvor stor båt en kan føre med hva er vel ikke et merkeligt spørsmål?

Å vite hvor stor båt man kan føre med et sertifikat man ikke har eller søker å få er vel av begrenset verdi og burde ikke være en forutsetning for å få godkjent sin prøve til båtførerprøven, etter mitt syn.

Avstår fra ytterligere kommentarer siden vi nå vel beveger vi oss vekk fra trådstarters mening med tråden, beklager!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...