Jump to content

Hvordan gjennomføre "indre rens" av VP MD2B? - Oljesystemet


Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg har en VP MD2B som nå har fått ny topp pakning. I motoren står det "grå-olje", og oppe i ventilløfter huset var det mye kondensvann/ olje ("majones").

 

Jeg har pumpet ut ca 2,5 liter grå-olje, og erstattet med ny frisk olje (10W-30 mineral). Dette gjorde jeg før jeg byttet topp pakning - slik at motoren skulle stå med minst mulig vann i seg. Motoren var da kald. - Nå har jeg testet at motoren starter og sviver, og det gjør den. Men det ligger jo garantert grå-olje i filter og i gangene i motoren.

 

Hvordan bør jeg å frem nå for å fjerne mesteparten av den dårlige oljen?

 

Blir dette mest effektive måten?

1) Tappe ut all oljen av motor nå - og bytte filter. (kald motor)

2) Kjøre motoren god og varm (1 time ????)

3) Pumpe ut all oljen mens motoren er varm - bytte filter

4) Nytt filter og ny olje

 

Så kjøre ut sesongen. Eller bytte en gang til?

 

 

(Det var litt koks/ sot på toppen av stemplet. Men ganske lite. Ventilene så ok ut, men det ble litt rustfarge på dem i løpet av 2 uker uvirksomme. Var sprayet med 5-56 fra jeg åpnet motoren til jeg skrudde den sammen i går. )

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Jeg ville kjørt motoren varm og byttet olje og filter. Deretter brukt båten noen timer for så å bytte igjen. Greit å være sikker på at du har fått ut dritten.

 

Mindre rester av vann fordamper når motoren får gått litt, mne saltrester kan bli liggende igjen. Og disse er det greit å bli kvitt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Gammelt filter var skikkelig grått!

 

Tomte motoren så godt jeg kunne for olje, og byttet filter. Helte på 3 liter frisk olje.

 

Nå ryker motoren mye hvitt synes jeg. Vil det være normalt? - Har ikke kjørt den skikkelig varm ennå...

 

Jeg reagerer på at peilepinnen viser grå vannaktig olje. Nesten mer vann enn olje. Tror jeg skal ned å pumpe ut litt til, for å se om det bare står i peilepinne-røret - eller om det er mye slikt.

 

Hvis det er mye mer, er jeg nesten redd for at det lekker inn et annet sted også (enn i topp pakningen jeg skiftet). Håper ikke det...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Tja, hva skal jeg si?

 

Oljen var grå. Men ikke fullt så lys som sist. Men oppi oljepåfyllingen var den skikkelig hvit... Og mer som krem enn olje. Er dette bare kondensvann fra oljen som har blitt varm, og som har lagt seg der oppe?

 

Prøvde å helle på mer olje, men det "stoppet" ganske kjapt. Går oljen fra oljepåfyllingen rett gjennom oljefilteret?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Stiger oljenivået? I så fall kommer det garantert vann inn et sted! Oljen fra påfyllingen går ikke gjennom filteret nei, dette ligger på trykksiden av oljepumpen.

 

Det kan virke som om du har en sprekk i topp eller sylinder som forårsaker vann i olja. Og vann i sylinderen i samme slengen, siden motoren ryker hvitt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei, sorry: Oljenivået stiger ikke.

 

Jeg klarte faktisk ikke å pumpe ut mer enn drøye literen av bunnpanna i går kveld. (Motoren tar 3 liter hvis jeg ikke tar feil). Kan så mye av oljen ligge andre steder enn i bunnpanna? - Jeg bruker pumpe gjennom peilepinnehullet.

 

Men jeg ble overrasket over at oljen ikke ville renne ned i motoren... Og at det lå "pasta" i oljepåfyllingen. Men det kan jo være olje som har skummet pga dårlig kvalitet + vann som ligger i systemet? (Biltema olje )

 

Skal skru ut filteret etterpå for å sjekke dette. Mulig det er tett av grå olje som nå har kommet fra "skjulte" steder i motoren.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Biltema oljen har helt grei kvalitet, så jeg tviler på om det har noe med dette å gjøre. Jeg vil tro at denne majonesen har lagt seg i kanalene i toppen slik at oljen ikke klarer å renne ned i bunnpanna. Men at så mye som 2 liter skulle ligge rundt om i motoren virker veldig usannsynlig, det må jeg si!

 

Har denne motoren sidedeksel med tilgang til veivhuset slik Sabb har? I så fall ville jeg ha skylt godt gjennom med diesel, tørket godt rent i veivhuset og toppdekslene og deretter prøvd en gang til med ny olje og filter. Blir den grå igjen, så tipper jeg du har en sprekk i toppen som ikke har blitt oppdaget før...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Motoren har jo 2 topper, og jeg visste hvilken som var ødelagt , så jeg byttet bare den topp pakningen. grunnen var at Sørlandet sylinderservice kun hadde 1 pakning igjen.

 

Jeg vil skru ut filteret etterpå og sjekke dette. Hvis det er sauset inn av grå olje igjen, så bytter jeg det og heller på ny frisk olje igjen. Så får vi skje hva som skjer ;-)

 

Vet ikke om noen måte å åpne motoren har sidedeksel... Må jeg bytte en pakning der hvis jeg åpner det?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Det kan høres ut som om du har fått pisket vann og olje i sammen. Kan minne om det samme som skjer med fløte

 

Jepp, det er derfor jeg lurer på om det kan være "gammelt" vann fra forrige olje. Er jo vanskelig å få ut alt med en gang. Var en som nevnte at han byttet olje 4 ganger (tror jeg) før oljen ikke lenger ble grå.

 

Angående sprekk i topp:

Dette er en topp i støpejern som jobber på maks 60 grader. Skal vel litt til å få sprekk da? - Er jo ikke akkurat aluminium som jobber på 90 grader...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Akkurat det der problemet hadde jeg på en bilmotor der toppakningen røk. Jeg fikk blant annet olje i kjølevannet og brukte mye tid på å få renset ut alt. Fikk egentlig det aldri helt rent, men rent nok. Forbasket vanskelig å bli kvitt den 'kremen' der :lol:

Tror ikke du har sprekk i toppen. Er nok bare rester av vann etter uhellet ditt.

Redigert av DC6500 (see edit history)
Link to post

Jeg byttet oljen i går, samt filteret. Helte på drøye 3 liter olje og ventet for å se hvor langt opp på peilepinnen det gikk. Så greit ut. - Startet motoren og lot den gå i fri på litt mer enn tomgang, etterhvert lot jeg den rusle opp i litt høyere turtall. Etter 10 minutter stoppet jeg for å sjekke oljen, og det så bra ut.

 

Tok så båten ut på en tur, der jeg etter 5 minutter la den i marsj fart. Prøvde så å presse motoren i 1 minutt om gangen etter at den hadde blitt varm.

 

I dag gikk jeg ned for å sjekke oljen, og den så veldig fin ut. Får ta noen turer til og sjekke oljen fortløpende. Ser ut til at motoren er blitt ganske fri for gråolje nå :-)

 

Takk for all hjelp!

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...