Grand Banks jr Startet 7.August.2009 Link til dette innlegget Startet 7.August.2009 Jeg har en VP MD2B som nå har fått ny topp pakning. I motoren står det "grå-olje", og oppe i ventilløfter huset var det mye kondensvann/ olje ("majones"). Jeg har pumpet ut ca 2,5 liter grå-olje, og erstattet med ny frisk olje (10W-30 mineral). Dette gjorde jeg før jeg byttet topp pakning - slik at motoren skulle stå med minst mulig vann i seg. Motoren var da kald. - Nå har jeg testet at motoren starter og sviver, og det gjør den. Men det ligger jo garantert grå-olje i filter og i gangene i motoren. Hvordan bør jeg å frem nå for å fjerne mesteparten av den dårlige oljen? Blir dette mest effektive måten? 1) Tappe ut all oljen av motor nå - og bytte filter. (kald motor) 2) Kjøre motoren god og varm (1 time ????) 3) Pumpe ut all oljen mens motoren er varm - bytte filter 4) Nytt filter og ny olje Så kjøre ut sesongen. Eller bytte en gang til? (Det var litt koks/ sot på toppen av stemplet. Men ganske lite. Ventilene så ok ut, men det ble litt rustfarge på dem i løpet av 2 uker uvirksomme. Var sprayet med 5-56 fra jeg åpnet motoren til jeg skrudde den sammen i går. ) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Jeg ville kjørt motoren varm og byttet olje og filter. Deretter brukt båten noen timer for så å bytte igjen. Greit å være sikker på at du har fått ut dritten. Mindre rester av vann fordamper når motoren får gått litt, mne saltrester kan bli liggende igjen. Og disse er det greit å bli kvitt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 7.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Ville du kjørt motoren varm med nåværende filter (gammelt), eller ville du byttet filter først? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Tror jeg ville byttet først. Papirfilter liker dårlig vann, det blir fort tett da. Eller i det minste: Skru av det gamle filteret og sjekk om det er grå olje i det. Hvis ikke, kan du bruke det litt til. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 7.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Jupp, da blir det slik. Sjekker gammelt filter. Hvis kun "svart olje" så får det stå litt lenger (en omgang olje), ellers blir det byttet. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 13.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Gammelt filter var skikkelig grått! Tomte motoren så godt jeg kunne for olje, og byttet filter. Helte på 3 liter frisk olje. Nå ryker motoren mye hvitt synes jeg. Vil det være normalt? - Har ikke kjørt den skikkelig varm ennå... Jeg reagerer på at peilepinnen viser grå vannaktig olje. Nesten mer vann enn olje. Tror jeg skal ned å pumpe ut litt til, for å se om det bare står i peilepinne-røret - eller om det er mye slikt. Hvis det er mye mer, er jeg nesten redd for at det lekker inn et annet sted også (enn i topp pakningen jeg skiftet). Håper ikke det... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 13.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2009 Tja, hva skal jeg si? Oljen var grå. Men ikke fullt så lys som sist. Men oppi oljepåfyllingen var den skikkelig hvit... Og mer som krem enn olje. Er dette bare kondensvann fra oljen som har blitt varm, og som har lagt seg der oppe? Prøvde å helle på mer olje, men det "stoppet" ganske kjapt. Går oljen fra oljepåfyllingen rett gjennom oljefilteret? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Stiger oljenivået? I så fall kommer det garantert vann inn et sted! Oljen fra påfyllingen går ikke gjennom filteret nei, dette ligger på trykksiden av oljepumpen. Det kan virke som om du har en sprekk i topp eller sylinder som forårsaker vann i olja. Og vann i sylinderen i samme slengen, siden motoren ryker hvitt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TMe Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Hva med sjøvannspumpa? Lekkasje via aksel/simmer og tett dreneringsåpning gir vann i oljen. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Hei, sorry: Oljenivået stiger ikke. Jeg klarte faktisk ikke å pumpe ut mer enn drøye literen av bunnpanna i går kveld. (Motoren tar 3 liter hvis jeg ikke tar feil). Kan så mye av oljen ligge andre steder enn i bunnpanna? - Jeg bruker pumpe gjennom peilepinnehullet. Men jeg ble overrasket over at oljen ikke ville renne ned i motoren... Og at det lå "pasta" i oljepåfyllingen. Men det kan jo være olje som har skummet pga dårlig kvalitet + vann som ligger i systemet? (Biltema olje ) Skal skru ut filteret etterpå for å sjekke dette. Mulig det er tett av grå olje som nå har kommet fra "skjulte" steder i motoren. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Biltema oljen har helt grei kvalitet, så jeg tviler på om det har noe med dette å gjøre. Jeg vil tro at denne majonesen har lagt seg i kanalene i toppen slik at oljen ikke klarer å renne ned i bunnpanna. Men at så mye som 2 liter skulle ligge rundt om i motoren virker veldig usannsynlig, det må jeg si! Har denne motoren sidedeksel med tilgang til veivhuset slik Sabb har? I så fall ville jeg ha skylt godt gjennom med diesel, tørket godt rent i veivhuset og toppdekslene og deretter prøvd en gang til med ny olje og filter. Blir den grå igjen, så tipper jeg du har en sprekk i toppen som ikke har blitt oppdaget før... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 14.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Motoren har jo 2 topper, og jeg visste hvilken som var ødelagt , så jeg byttet bare den topp pakningen. grunnen var at Sørlandet sylinderservice kun hadde 1 pakning igjen. Jeg vil skru ut filteret etterpå og sjekke dette. Hvis det er sauset inn av grå olje igjen, så bytter jeg det og heller på ny frisk olje igjen. Så får vi skje hva som skjer ;-) Vet ikke om noen måte å åpne motoren har sidedeksel... Må jeg bytte en pakning der hvis jeg åpner det? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Hvis du løser forsiktig slik at du får pakningen av hel pleier det å gå greit. Du kan eventuelt legge på en tynn stripe pakningssilikon før du monterer igjen. Men som nevnt så mistenker jeg toppen din til å være gåen, ikke toppakningen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ABokn Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Det kan høres ut som om du har fått pisket vann og olje i sammen. Kan minne om det samme som skjer med fløte : flyter fint men når det plir pisket så forandrer konsistensen seg og den slutter å renne. Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 14.August.2009 Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Jeg lagde nye pakninger på sidedeksler med Biltema "Gummikork" Sprayet med 5-56, diesel og tørket ut alt med klut som ikke loer Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2009 Det kan høres ut som om du har fått pisket vann og olje i sammen. Kan minne om det samme som skjer med fløte Jepp, det er derfor jeg lurer på om det kan være "gammelt" vann fra forrige olje. Er jo vanskelig å få ut alt med en gang. Var en som nevnte at han byttet olje 4 ganger (tror jeg) før oljen ikke lenger ble grå. Angående sprekk i topp: Dette er en topp i støpejern som jobber på maks 60 grader. Skal vel litt til å få sprekk da? - Er jo ikke akkurat aluminium som jobber på 90 grader... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ABokn Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 (redigert) Akkurat det der problemet hadde jeg på en bilmotor der toppakningen røk. Jeg fikk blant annet olje i kjølevannet og brukte mye tid på å få renset ut alt. Fikk egentlig det aldri helt rent, men rent nok. Forbasket vanskelig å bli kvitt den 'kremen' der Tror ikke du har sprekk i toppen. Er nok bare rester av vann etter uhellet ditt. Redigert 15.August.2009 av DC6500 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 15.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Jeg byttet oljen i går, samt filteret. Helte på drøye 3 liter olje og ventet for å se hvor langt opp på peilepinnen det gikk. Så greit ut. - Startet motoren og lot den gå i fri på litt mer enn tomgang, etterhvert lot jeg den rusle opp i litt høyere turtall. Etter 10 minutter stoppet jeg for å sjekke oljen, og det så bra ut. Tok så båten ut på en tur, der jeg etter 5 minutter la den i marsj fart. Prøvde så å presse motoren i 1 minutt om gangen etter at den hadde blitt varm. I dag gikk jeg ned for å sjekke oljen, og den så veldig fin ut. Får ta noen turer til og sjekke oljen fortløpende. Ser ut til at motoren er blitt ganske fri for gråolje nå :-) Takk for all hjelp! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Det høres bra ut! Ta deg en god og lang tur slik at oljen får blitt skikkelig varm. Da fordamper de siste restene av vann i oljen, og hvis det er tett er problemene over for denne gangen. Lykke til med resten av sesongen.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.