larsen2000 Startet 7.August.2009 Link til dette innlegget Startet 7.August.2009 Er på jakt etter en båt det er mulig å ha på båthenger (ikke fast båtplass). Rundt 40-60hk og for bruk til fiske og rekreasjon i Oslofjorden. Er det noen spesielle merker man bør styre unna? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 (redigert) Her er det MANGE aktuelle kandidater. Med motorstørrelsen du har antydet, blir det vel noe mellom 15-17 fot.... Hvor mye fart ønsker du, hvor viktig er det at den er god å kjøre i bølger, hvor mange blir dere ombord, hva slags innredningsløsning, og ikke minst, hvor mye penger har du til rådighet? Ikke så mange direkte dårlige båter på markedet lenger, men jeg tror jeg ville gått for et kjent norsk eller finsk merke... Redigert 8.August.2009 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
andk Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Har hatt mange forskjellige båter i den størrelsen. Alt fra ryds, uttern, hansvik, rana, musling. Den beste jeg har hatt er uten tvil Askeladden Fighter. Dette er en skikkelig stødig og god båt. En føler seg trygg, tross at størrelsen ikke er all verden. Og med en 50 firtakt med stålpropell som jeg har, så er den veldig billig i drift også. Men det er min menig, ut fra min erfaring, sikker andre som har bedre alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
tøff-tøff Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 uten erfaring sier jeg åpen wesling Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 8.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Askeladden 475 Fighter ser jo ut som et veldig bra alternativ. Skal bruke den med to voksne og ett barn. Trygghet fremfor fart. Hvordan er denne sammenliknet med Yamarin 4510? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 det er test av slike båter i siste Båtliv. Yamarin kommer bra ut Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Ville valgt Fighter foran Yamarin, rett og slett at jeg synes den båten har et bedre fribord, og en bedre balansert vindskjerm. Det er forresten ikke noe problem og sette på 75 hk(godkjent for 60). Etter og ha sett og vurdert begge så mener jeg at Askeladden er tryggest. Yamarinen har vel en ekstra knop med lik motor. Sitér dette innlegget Link to post
Beckham Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Hei .. Selv har jeg hatt en Micore 500 gt med en 50 hk 4takt Suzuki og den båten vil jeg si er helt topp. Du får en flott båt til en noe lavere pris i forhold til Yamarin og disse andre kjente merkene. Skulle jeg ha en jeep senere ville jeg kjøpt en slik på ny, men da med 70 hk. 5o hk kan være litt lite. Sjekk ut micore Sitér dette innlegget Link to post
Undique Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Hvordan prisklasse tenker du på? Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 9.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 70 - 100 000,- Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 5.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Kikket på Askeladden 475 Freestyle på Båter i Sjøen. Noen som har erfaring med både Fighter og Freestyle og har en å anbefale? Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Idag blir vel 475 levert med Suzuki motorer. Ligger mange brukte 475 på Finn, de fleste med Mercury/Mariner. Lurer på om dette motorbyttet til Askeladden vil ha noe å bety for interessen og hvor attraktiv båten blir på bruktmarkedet? Eller med andre ord, kan en 60 hk Mercury 4-takt regnes som et like sikkert kjøp som en tilsvarende Suzuki? Jeg har en personlig oppfatning, mulig den er feil, men står det en Suzuki/Honda/Yamaha-motor på en brukt skjærgårdsjeep så er det et pluss ved videresalg kontra om båten hadde en Mercury eller Evinrude. Kom gjerne med motargument. Som sagt, dette er ikke dokumentert, bare en personlig oppfatning. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
andk Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Mercury og Yamaha 50 4 takt er samme motoren, bare forskjellig girhus. Vil anta at det ikke er noe forskjell på hva som sitter på i dette tilfellet. De fleste Askeladden i den senere tid er solgt med Mercury og Mariner, og derfor vil det være "standarden" på de fleste båtene du ser. Uansett, så e rdet gode båter, og gode motorer. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Jeg har en personlig oppfatning, mulig den er feil, men står det en Suzuki/Honda/Yamaha-motor på en brukt skjærgårdsjeep så er det et pluss ved videresalg kontra om båten hadde en Mercury eller Evinrude. Som sagt, dette er ikke dokumentert, bare en personlig oppfatning. Ja du `roesok`, jeg må spørre hva som er negativt med Mercury/Evinrude når du sier det er et pluss med "japsemotorene". Har du noengang eid en Mercury/Evinrude ettersom du kommer med denne oppfatningen. Når du ikke kan/vil dokumentere din påstand ville jeg "gått litt stillere i dørene". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.