Jump to content

Kjøpe rulleseil til Mamba 311

hanka

Recommended Posts

Tror jeg ville gått for 110%. Har selv båt på omtrent samme størelse og vekt, og opplever at fokken gir godt nok drag på kryss til turseilas, også ved ganske lite vind. Til medvind i lite vind blir det for spedt, da ville jeg heller satset på en gennaker; det gir både bedre fart og er enklere å bytte til enn å først ta ned og pakke bort en fokk for deretter å sette en genua på rulleforstaget. Er det for mye vind til gennaker, går det for de fleste fort nok med bare storseilet.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Jeg vil anbefale 150%. Det er meget lettvint å bare rulle ut genuaen og la storseilet være (mndre arbeid). Med et større forseil, får du større fart. Om jeg er på tur og får sterk vind imot, ruller jeg inn seil og starter motor, så for meg er det meget sjeldent at jeg krysser med delvis innrullet forseil.

Under regatta hvor vi må reve, så begynner jeg med å reve storseilet, er ikke det nok, så ruller vi inn på genuaen. En revet genua er ikke like effetiv, som et urevet mindre seil, men til turbruk helt problemfritt.

Det spørs om du/dere er typiske "godværs-seilere". :wink:

Altså, om du f.eks ikke må reve storseil og deretter 150% genoa før vind over f.eks 7-8m/s,

så er det kanskje heller sjelden du er ute i "verre" vær,

og dermed automatisk sjelden du trenger rulle inn noe 150% genoan din.

I enda "verre" vær ruller du dermed kanskje også bare ut genoan, og lar storseilet ligge på bommen. (Ikke ideèlt, men...)

MEN genoan er jo "motoren" på båten din, så den ønsker du skal være stor i alle andre situasjoner/lavere vindstyrker.

(Er dette en brøkdelsrigget båt, bør du særlig ha større prosent forseil i de fleste godværs-situasjoner)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...