GeirT Startet 7.August.2009 Link til dette innlegget Startet 7.August.2009 Noen ganger kan man blitt frustret over andres handlinger. Denne episoden hendte i juli da vi gikk over Boknafjorden med retning Boknasundet. Været var fint og klart og vi gikk for kombinasjon seil/motor. Vi gikk på autopilot og hadde holdt samme kurs fart de siste 45 minuttene. Vi observerte en mindre gasstanker som kom inn Skudefjorden med kurs for Kårstø. Iht. AIS'en vår ville den gå godt klar oss når den innhentet oss aktenfor tvers. Men før den kom så langt kom losen ombord, ca 2nm avstand fra oss. Han må straks etter ha beordret full fart forover - og kursen deres ble lagt rett mot oss. CPA ble derved kollisjonskurs og med ett langt støt i fløyta ble vi "Beordret" til å flytte oss. Farvannet her er åpent og på tidspunktet var det ingen trafikk som kunne interferere. Jeg syntes det var unødvendig av losen å øke farten - og det hadde vært veldig enkelt for dem å dreie 2-3 grader styrbord å gått aktenfor oss. Det er klart at lystfartøyer skal gi nyttefartøyer fortrinn, men i dette tilfellet var situasjonen veldig uklar med hensyn til gasstankerens hensikter. Vi endte opp med å legge oss på paralell kurs for så å dreie tilbake da de hadde passert oss. Og hva gjorde faenskapet etterpå ? Gikk rett til ankers på venting. Jeg regner med at vi her hadde å gjøre med en los som hadde en dårlig dag. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
SveinHa Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Jeg opplevde noe lignende litt nærmere Kårstø i sommer. En tanker lå i ro så lenge jeg hadde den innen synsvidde (omlag et kvarter). Jeg gikk for motor og hadde kurs noen hundre meter foran baugen på tankeren. Da jeg var et par hundre meter fra den satte den fart og satte meg i en vikepliktssituasjon. Jeg dreide 40 grader SB og ville dermed gå godt klar aktenom tankeren. Etter et minutt på min nye kurs fløytet de og ikke skjønner jeg hvorfor... De hadde skapt en konfliktssituasjon og jeg hadde tatt affære og viste tydelig hva jeg ville for å unngå fare. Det er da fullstendig unødvendig å bråke for slikt?!? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Mulligan Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Ryggmargsrefleks. De tuter når de ser en seilbåt. Møter alltid noen hver sommer, heldigvis færre og færre. Men noen trenger en holdningsjustering. Men jeg er sikker på at vi vil få fylldige forklaringer på hvorfor du skulle flytte deg. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 (redigert) Jeg opplevde noe lignende litt nærmere Kårstø i sommer. En tanker lå i ro så lenge jeg hadde den innen synsvidde (omlag et kvarter). Jeg gikk for motor og hadde kurs noen hundre meter foran baugen på tankeren. Da jeg var et par hundre meter fra den satte den fart og satte meg i en vikepliktssituasjon. Jeg dreide 40 grader SB og ville dermed gå godt klar aktenom tankeren. Etter et minutt på min nye kurs fløytet de og ikke skjønner jeg hvorfor... De hadde skapt en konfliktssituasjon og jeg hadde tatt affære og viste tydelig hva jeg ville for å unngå fare. Det er da fullstendig unødvendig å bråke for slikt?!? Nå sier du ikke noe om størrelsen på denne tankeren, men som jeg skrev i et annet innlegg så fortoner dette med avstand seg helt annerledes sett fra den store båten enn det gjør fra den lille båten. Et par hundre meter forrenfor en stor båt er ikke rare avstanden selv om det kan virke slik sett fra en lystbåt. Er det noen som er klar over hvilken dødvinkel disse skipene som har styrhus og overbygg bak opererer med? Altså dersom du trekker en rett linje fra styrhuset, til baugen og så forlenger denne rette linjen til den treffer havoverflaten det blir altså den dødvinkelen jeg snakker om. Jo større skipet er jo større blir selvfølgelig dødvinkelen og på skip av at litt størrelse kan denne dødvinkelen(fremdeles forran/under baugen) strekke seg til mellom 1 og 2 nautiske mil og enda over det på de aller største skipene. Så det kan jo være verdt å ta med i beregningen neste gang dere vil krysse såpass nærme store fartøy at dere forsvinner i dødvinkelen og ut av synet for de på broen, noe som heller ikke er artig for de som navigerer disse skipene. Regner med en viss skepsis fra en del lystbåt kaptener her, men regner med dere er med på hva jeg snakker om og klarer å se det for dere. Og selvfølgelig så forekommer jo de største dødvinklene jeg her snakker om på full lastede conteinerskip og ikke tankbåter, men tankbåter opererer med en ganske OK dødvinkel de og. Redigert 7.August.2009 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Et par hundre meter forrenfor en stor båt er ikke rare avstanden selv om det kan virke slik sett fra en lystbåt.Joda, du er absolutt inne på noe her men mitt poeng var at fløytingen kom et minutt etter at situasjonen var avklart og dette hadde ingenting med dødvinkel å gjøre, jeg hadde hele tiden hele broen på tankeren innen synsvidde med god margin. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Bjørni Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Noen ganger kan man blitt frustret over andres handlinger. Losbåten i distriktet er heller ikke å spøke med. Det går heldigvis lenge mellom hver gang man ser slike eksempler på hensynsløs "kjøring" som til de grader beviser manglende sjømannskap. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Er det noen som er klar over hvilken dødvinkel disse skipene som har styrhus og overbygg bak opererer med? Ja, det har jeg helt klart for meg. Og den fjernes helt ved å sette en utkikk på bakken. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Det er nok ikke DIN dødvinkel det kommer an på i sånne sammenhenger. Her var det snakk om dødvinkel fra de store båtene ja Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 (redigert) Joda, du er absolutt inne på noe her men mitt poeng var at fløytingen kom et minutt etter at situasjonen var avklart Kan det ha vært andre båter i nærheten? At det kan ha vært noen andre de fløytet på kanskje Redigert 7.August.2009 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Ryggmargsrefleks. De tuter når de ser en seilbåt.Møter alltid noen hver sommer, heldigvis færre og færre. Men noen trenger en holdningsjustering. Etter min oppfatning så er det alt for få som bruker fløyta. Les sjøveisreglene! Ordet "skal" er brukt veldig ofte, når det gjelder fløytesignaler. Landkrabber misforstår ofte, og tror at fløytesignaler er "å vise fingeren" eller "å brøyte seg veg". Til sjøs er fløytesignaler en påbudt form for kommunikasjon. Dette er en historie fra virkeligheten. Et skip kommer seilende inn et trangt sund, da det plutselig kommer en mindre fritidsbåt ut i sundet slik at det ikke er plass til å vike, og ikke tid til å bakke opp. Navigatøren forsøker å snike seg forbi for å unngå å renne fritidsbåten i senk, med den følge at skipet berører grunnen. Navigatøren fikk bot for hendelsen. Ikke med begrunnelse at han navigerte feil, eller hadde for stor fart. Han fikk bot fordi han ikke brukte fløyta. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 ... Det er nok ikke DIN dødvinkel det kommer an på i sånne sammenhenger. Spørsmålet er jo hva styrmannen ombord på feks containerskipet kan se fra sin styreposisjon.Så lenge jeg ser hele broen på tankeren med GOD margin ser han også meg (om han vil da). Kan det ha vært andre båter i nærheten?At det kan ha vært noen andre de fløytet på kanskje Nix, det måtte i så fall være slepebåten som var på vei men de to vet nok greit om hverandre uten å ty til lydsignaler... Dette her er bare en liten fillesak for min del. Hadde ikke nevnt det en gang før jeg ble påminnet det av episoden til GeirT men jeg er helt sikker på at enkelte profesjonelle sjøfolk har en form for hat til lystbåter. Har opplevd nok slike tvilsomme hendelser opp gjennom årene til å vite det Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Per T Kålin Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 (redigert) Enda en historie fra virkeligheten... Dette handler om meg på tur mellom Lista og Egersund. Midt ute i det mest øde området oppdager jeg to eller tre mellomstore trålere som helt tydelig driver å leter stim med ekkoloddene sine. De gikk i slakke sirkler, og jeg beit meg ikke mere merke i disse båtene før jeg pluttselig oppdaget at en av dem hadde tatt kursen rett mot meg for full speed. De lå langt utenfor meg i utgangspunktet, men nå hadde denne ene brutt ut av flokken og var på tur mot meg. Den hadde full kollisjonskurs mot meg fra siden, og korrigerte hele tiden kursen sin etter hvert som jeg kjørte. Da de nermet seg hadde en person klatret opp på bakken og sto og brølte noe uforståelig samtidig som styrmannen også sto å kvesa av seg et eller annet i vinduet. Det var faktisk med nød og neppe at de ikke rennte meg i senk. KUN noen få meters klaring på hekken min. Spørsmålet mitt er. Hva i huleste var det jævlene prøvde seg på...Det ble faktisk en svært truende situasjon etter hvert, og det skjønner jeg ikke da jeg faktisk hadde min lei langt utenfor og nermere land enn det området de i utgangspunktet benyttet. Per Redigert 7.August.2009 av Per T Kålin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 men jeg er helt sikker på at enkelte profesjonelle sjøfolk har en form for hat til lystbåter. Jeg er helt overbevist om at du tar feil. Jeg tror faktisk at de aller fleste profesjonelle sjøfolk også er småbåtbrukere selv. Nei, det som først og fremst preger profesjonelle navigatørers holdning til lystbåter, er en usikkerhet på hvordan de vil manøvrere, en redsel for å skulle komme til å renne dem i senk, og en ekkel visshet om at småbåtfolket ikke kan forstå hvilke utfordringer som det innebærer å manøvrere store skip. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 (redigert) Møtte en containerbåt i dag, den dro vel 10-12 ganger i fløyta... var i grunn 1 seilbåt som veldig tidlig begynte å vike, kjørte litt i sirkel for å slippe å senke seilene men om det var for å be den dra pokker i vold eller om det var for å signalisere at den kom noe usikkert... Redigert 7.August.2009 av VO`n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Leser til stadig dette med nyttetrafikk vs båtfolket, ofte lurt på hvor vanskelig det skal være å trykke inn knappen på mikrofonen for å avfeie eventuelle misforståelser.. dette gjelder begge parter... Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Gud fri oss fra en ny ørkesløs debatt om vikeplikt til sjøs.... Aldri sett det som noe problem, ville aldri ha tenkt noe annet en å vike uansett vikeplikt og størrelse på båten om jeg kommer i en kollisjonskurs.... hjelper lite å grine på seg retten sin når et uhell er skjedd på bakgrunn av sitt eget ego.... Blir som å kjøre på retta si når en lastebil ikke stopper... nei da viker jeg eller stopper Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Og den fjernes helt ved å sette en utkikk på bakken. Det er det vel bare Marinen som gjør! Nå er det ikke store dødvinkelen på disse relativt små gasstankerene da, men det må da være mulig å gi nytte trafikken litt rom, selv for en seiler Heller at en motor/seilbåt må svelge noen kameler og vike litt utenfor "boka" enn nok et stort skip i fjæresteinene. I ytterste konsekvens selvfølgelig! Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Leser til stadig dette med nyttetrafikk vs båtfolket, ofte lurt på hvor vanskelig det skal være å trykke inn knappen på mikrofonen for å avfeie eventuelle misforståelser.. dette gjelder begge parter... Mikrofon? Om det er VHF du mener så er det vel langt fra alle lystbåter som har VHF. Og en annen ting hva om det er 20 forskjellige lystbåter rundt omkring hvordan skal en da kunne være 100% sikker på at kommunikasjon er opprettet mellom de riktige fartøyer? Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Dødvinkel ? Det vil ikke koste rederiet mer en noen hundre tusen pr. skip å montere overvåkingskameraer i alle dødvinkler som er, slik at mannskapet på broen vet hva som foregår rundt eget skrog - det er jo deres plikt å sørge for det, etter min mening. Å skylde på dødvinkel kunne man gjøre for hundre år siden, i dag er ikke det et argument som holder vann. Altså du er en av de som ikke vet hvilke avstander det er snakk om i disse dødvinklene. Har snakker vi om dødvinkler på mellom 2 og 3 nautiske mil(3700 meter til 5556 meter sånn ca) Finnes det kameraer som er så gode at de ville spotte en lystbåt som kommer rett i mot på 4 km avstand? En halvstor bulkbåt i ballast har slik dødvinkel på opp mot 2 nautiske mil forran/under baugen sin Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Hva er promillegrensa på nyttefartøyene? Noen skippere ser kanskje dobbelt, og blir derfor ganske forvirret Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
ABokn Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Finnes det kameraer som er så gode at de ville spotte en lystbåt som kommer rett i mot på 4 km avstand?En halvstor bulkbåt i ballast har slik dødvinkel på opp mot 2 nautiske mil forran/under baugen sin Ja det finnes kamera som er så gode. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Det er det vel bare Marinen som gjør! Nå er det ikke store dødvinkelen på disse relativt små gasstankerene da, men det må da være mulig å gi nytte trafikken litt rom, selv for en seiler Heller at en motor/seilbåt må svelge noen kameler og vike litt utenfor "boka" enn nok et stort skip i fjæresteinene. I ytterste konsekvens selvfølgelig! Nei det har du rett i. Var nå bare ment for de som synest at passeringsavstand på et par hundre meter (en god kabel) forrenom litt større båter er helt ok. Har forøvrig også D1 Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 zenit: dødvinkel måles i grader, dødvinkel på 1 eller 2 nm er intetsigende... Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.