ahamm Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Hva er promillegrensa på nyttefartøyene? Hos de fleste rederiene er det innført nulltoleranse for alkohol. Hadde en hendelse i Brasil hvor en polakk måtte reise hjem for egen regning, dette er policy i rederiet. Er ikke så mye som en alkoholfri øl her ombord. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
ahamm Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 zenit: dødvinkel måles i grader, dødvinkel på 1 eller 2 nm er intetsigende... Hadde du heller ville hatt det i grader når du ikke kjenner høyde på bakken eller øyehøyde fra styrhuset? Det er intetsigende det. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Zenit Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Hadde du heller ville hatt det i grader når du ikke kjenner høyde på bakken eller øyehøyde fra styrhuset? Det er intetsigende det. Jamen vinkelen i grader vil heller ikke si noe om hvor mye av sikten som forsvinner forran/under baugen Gjør det vel? Kall det heller dødsone da om det er bedre, det er ikke navnet som er poenget her, men det faktum at det er et område forran skipet skipet som ikke hverken radar eller de på broen ser. Dersom det er noen som ikke er med på den teorien viser jo bare liten forståelse for hvordan det kan være å navigere større fartøy. Er ikke ment som kritikk til noen eller noe, men bare ment som en liten opplysning om at det kan være greit å holde litt avstand til større fartøy og at ting fortoner seg veldig annerledes på slike fartøy enn på mindre lystbåter Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 OK kjapt fra en her borte..... 1) GeirT... Losen kom ombord,og hadde ikke historien ... kom ombord og er under instruksjon om å føre skipet til gitt posisjon så snart som mulig ....og brukte hornet for å signalisere ... "gjør dine intensjoner klare" ... (3 til 4 grader er ikke klart nok for en tanker..., så 20 til 45 grader er mer realistisk...). 2) SveinHa...... du tok riktig aksjon,men fra kommando til aksjon kan ta tid ombord... og derfor kan være misforståelse... elleren takk... 3) PerT... disse bruker sofistikert Sonar, og er ikke ute etter fritidsbåter... de kan ha hatt utstyr i vannet (hvilke flagg/signaler/lysble brukt.... og var du observang på dette???)... og gav dem god avstand ... (en nautisk mil er vanligvis nok)... 4) VO'n ... kjørte litt i sirkel .... fløyta var nok for å be selbåten til å gjøre sin intensjon klar ...... sirkelkjøring er ikke det er jeg redd for... 5) Kosmix .... mye mindre enn på lystbåt, samt at de har krav for helsesertifikat, inklusiv synsprøve.... så hvis du snur argumentasjonen din så er det mer sansynlig at lystbåtforeren er påvirket, eller har dårlig syn ..... Ikke for å være negativ mot lystbåtførere her, men vi har egentlig et ganske enkelt liv i motsettning til de som har en jobb å gjøre på sjøen.... og vi burde ikke gjøre denne vanskeligere for dem som har sjøfart som yrke.... Tenk på hvor mange som gjør din jobb vanskelig ... og hvor lite som skal til for å forenkle situasjonen........ Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
ahamm Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Jamen vinkelen i grader vil heller ikke si noe om hvor mye av sikten som forsvinner forran/under baugenGjør det vel? Er vel akkurat det jeg skriver, så lenge man ikke vet øyehøde i styrhuset, lengde fra styrhus til bakken og høyde på bakken blir denne vinkelen intetsigende. Og dette forandrer seg jo alt etter hvordan skipet er lastet. Dermed må det jo være mye lettere å forstå hvor stor denne sonen er når du oppgir det i distanse. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Zenit Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Takk for svar Divemaster. Det var mere enn god nok klaring. Allt dette skjedde over ganske lang tid, 15 til 20 minutter tenker jeg. Jeg la om kursen min i god tid for ikke å komme i konflikt med båtene for jeg så jo at de drev med leting. Ingen av båtene hadde bruk ute. Båten som kom "etter meg" gjorde en bevisst "forfølgelse" og la seg etter meg og det opplevdes som en direkte provokasjon. Allt foregikk på min babord side. Jeg vil hardnakket påstå at jeg ikke under noe tidspunkt kunne ha ligget i en sone som ble i konflikt med båtenes leting. Dette er forøvrig 10 år siden så jeg vet ikke om det var sonar de brukte. Per Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Regner med du har lest alt her før du kommenterer? Poenget er jo at denne dødsonen er der og som du selv sier at ingen kan vite hvor stor den er jo desto større er jo grunnen for mindre fartøy i holde god avstand? Har du sett at jeg ikke svarer deg på det første innlegget mitt på dette, men knut1955? Fyllte bare inn som tilleg til det svaret du ga ham. Det vi begge vil fram til, er jo at det er mye lettere å forstå at det er en stor dødvinkel foran skip, når det blir oppgitt i distanse i steden for i grader. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
GeirT Svart 7.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 (redigert) Divemaster... Losen bør sette seg inn i trafikksituasjonen i området FØR han border skipet han skal føre. Han har god anledning til det når han er på vei ut i losbåten. Dernest bør han umiddelbart etter å ha entret broen konsultere kapteinen om situasjon og strategi. Signalet for å tilkjennegi at man er usikker på en annens intensjoner er 5 eller flere støt i fløyta - ikke ett enkelt støt. Skipet gav ett enkelt støt - som skulle tilsi: Jeg går forover og styrer til styrbord - noe de aldeles ikke gjorde. Det eneste valget jeg da hadde var å dreie styrbord og gå i paralell kurs til de hadde passert oss. At vedkommende trakk i fløyta kan jeg i ettertid kun oppfatte som ett: Flytt deg, du er i veien ! Geir PS Jeg har AIS transponder ombord og CPA/TCPA er derfor umiddelbart tilgjengelig. Dødsone problematikk er derfor urelevant i mitt tilfelle. Redigert 7.August.2009 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
SveinHa Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 At vedkommende trakk i fløyta var heller ett: Flytt deg, du er i veien !Samme i "min" situasjon, kun et langt støt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Zenit Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Har du sett at jeg ikke svarer deg på det første innlegget mitt på dette, men knut1955?Fyllte bare inn som tilleg til det svaret du ga ham. Det vi begge vil fram til, er jo at det er mye lettere å forstå at det er en stor dødvinkel foran skip, når det blir oppgitt i distanse i steden for i grader. Ser nå hva du mener ja Beklager. Men er litt enig med knut1955 i at dødvinkel var et klønete valg av ord. Dødsone er nok litt bedre. Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Dødsone var veldig forklarende ja Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Dødsone var veldig forklarende ja Da var vi enig Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Losbåten i distriktet er heller ikke å spøke med. Det går heldigvis lenge mellom hver gang man ser slike eksempler på hensynsløs "kjøring" som til de grader beviser manglende sjømannskap. Det skal være visst... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Divemaster Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 GeirT .... la meg bli litt mer firkantet ..... Tankeren er over 24 M, og har muligens noe farlig last ombord.... som resultat er hun under instruksjon fra Kvitsøy VTS...med tilhørende regelverk.... "Vessels in category 1 or 2 (vessels carrying hazardous and/or polluting liquid cargo) that shall call at or leave from the gas terminal at Kårstø, and that are arriving from sea or sailing to sea shall use the entrance/departure route...." du som lystfartøy, under 100M SKAL vike for trafikk under kontroll av Kvitsøy VTS.... "Vessel of less than 100 metres in length do not need to obtain permission when they only use the fairway east of a straight line from Dusavika light to Toftøy light. For vessels using the main waterway to/from Sauda the following applies: Permission shall be obtained as mentioned when the fairway within a straight line between Vardneset and Holeneset is to be used." Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Douro Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Losen bør sette seg inn i trafikksituasjonen i området FØR han border skipet han skal føre.Han har god anledning til det når han er på vei ut i losbåten. Dernest bør han umiddelbart etter å ha entret broen konsultere kapteinen om situasjon og strategi. Men AIS'en din er vel ikke så avansert, at du kunne se at losen unnlot å gjøre dette? Jeg har AIS transponder ombord og CPA/TCPA er derfor umiddelbart tilgjengelig.Dødsone problematikk er derfor urelevant i mitt tilfelle. Jeg er ikke enig. Når en lystbåt forsvinner inn i dødsonen under bakken på et stort skip som seiler med stor fart, ja da vil jeg hevde at situasjonen oppfattes som kritisk av navigatøren uavhengig av om lystbåten har AIS eller ikke. Du må dessuten være klar over at kravet til handelsskip fra IMO for presentasjon av AIS-informasjon, er et såkalt MKD (Minimal Keyboard Display). Dette er en ms-dos lignende alfanummerisk opplisting av data fra omkringliggende fartøy. Mange skip ser derfor ikke AIS-målene grafisk på kartdisplay og/eller radar. Skipet gav ett enkelt støt - som skulle tilsi: Jeg går forover og styrer til styrbord - noe de aldeles ikke gjorde. Samme i "min" situasjon, kun et langt støt. Et langt støt betyr IKKE "jeg går forover og styrer til styrbord". Det betyr noe helt annet. Les sjøveisreglene! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Et langt støt betyr IKKE "jeg går forover og styrer til styrbord". Det betyr noe helt annet. Les sjøveisreglene! Regel 34. Manøver- og varselsignaler e) Et fartøy som nærmer seg en sving eller et område i en lei eller et løp hvor andre fartøy kan være skjult av en mellomliggende hindring, skal gi ett langt støt. Premie? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
oslofjord Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 (redigert) Vi gikk på autopilot og hadde holdt samme kurs fart de siste 45 minuttene.Vi observerte en mindre gasstanker som kom inn Skudefjorden med kurs for Kårstø. Jeg holder med losen ! Selv om autopiloten hos geirH gjorde jobben kan det vel ikke være noe stort problem å forandre kurs eller hastighet for å vike unna et nyttefartøy. På den brede fjorden blir man jo uansett ikke presset opp i fjæresteinene. Er geirTs båt så stor og tung at det er vanskelg å forandre kurs på kort varsel ??? Jeg er forøvrig ikke så sikker på at det var en ond los som siktet på fritidsbåten......kanskje han i likhet med geirh av gammel vane plottet inn kursen på autopiloten. Det var nok en hyggelig los som tutet for å forvisse seg om at fritidsbåten ikke plutselig forandret kurs igjen. Redigert 8.August.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
kjetil_k Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Takk for svar Divemaster. Det var mere enn god nok klaring. Allt dette skjedde over ganske lang tid, 15 til 20 minutter tenker jeg. Jeg la om kursen min i god tid for ikke å komme i konflikt med båtene for jeg så jo at de drev med leting. Ingen av båtene hadde bruk ute. Båten som kom "etter meg" gjorde en bevisst "forfølgelse" og la seg etter meg og det opplevdes som en direkte provokasjon. Allt foregikk på min babord side. Jeg vil hardnakket påstå at jeg ikke under noe tidspunkt kunne ha ligget i en sone som ble i konflikt med båtenes leting. Dette er forøvrig 10 år siden så jeg vet ikke om det var sonar de brukte. Per Vel, de første Asdicene senere kalt Sonar ble montert i fiskebåter i Norge allerede imellom 1950-1960. Den første kom ifra en tysk produsent, den var svindyr, litt senere kom Simrad med noe de gidde navnet "Basdic" Dette var en veldig simpel modell og derfor billig. Svingeren stod på en stang ned ifra styrehuset, ved og dreie på stangen så endret man vinkel på svingeren og kunne da se rundt hele skuta. De første Asdicene som var ombord i fiskebåter i Norge ble brukt til leting etter Sild, Brisling og Lodde, fangstredskapet var snurpenot. Til førstepost, som andre har påpekt, prøv og sett deg i navigatørens siuasjon ombord i tankeren, et fløytesignal er ikke akkurat noe drastisk tiltak og siden du gikk for motor, så var det vel kanskje ikke forbrent mer enn 1 kalori på og gjøre en kursendring, sånn at det blir enda tydligere for navigatøren hva din hensikt er. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Nå er det vel fremdeles slik at en SKAL vel ha kurs før en skal benytte seg av VHF.Men selvfølgelig er det jo fullt mulig å både skaffe seg VHF og benytte seg av VHF uten kurs. Man skal ha sertifikat for å bruke VHF, dvs man skal ha avlagt en prøve og derved vist at man kjenner til prosedyrene. Det er ikke noe krav om at man skal ha deltatt på et kurs, så vidt jeg vet. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Zenit Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 (redigert) Divemaster... Losen bør sette seg inn i trafikksituasjonen i området FØR han border skipet han skal føre. Han har god anledning til det når han er på vei ut i losbåten. Dernest bør han umiddelbart etter å ha entret broen konsultere kapteinen om situasjon og strategi. Jeg kan garanter deg at dette blir gjort og at enhver los som tar inn eller ut et skip er klar over hver eneste skip i det aktuelle området og at det har veldig god kommunikasjon med den trafikksentralen i det aktuelle området og at de kommuniserer seg i mellom på andre kanaler enn kanal 16. Når dere lystbårer seiler i f.eks Hjeltefjorden, vet dere f.eks da at Fedje VTS er på VHF kanal 80? Dersom dere lytter litt på 80 innimellom kan dere få en liten oversikt over skipsbevegelser i dette området. Når her seier at losen bør sette seg inn i trafikksituasjonen så tar jeg det som en selvfølge at du mener nyttetrafikken. For du mener vel ikke at losene skal ha oversikt over alle lystbåtene som ferdes rundt omkring? Redigert 8.August.2009 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Mikrofon?Om det er VHF du mener så er det vel langt fra alle lystbåter som har VHF. Og en annen ting hva om det er 20 forskjellige lystbåter rundt omkring hvordan skal en da kunne være 100% sikker på at kommunikasjon er opprettet mellom de riktige fartøyer? Ja VHF jeg mener... mente ikke at man skal bruke VHF til navigasjon, men kun opprette kommunikasjon for å avklare eventuelle misforståelser... Er det 20 forskjellige lystbåter ser jeg selvsagt problemet, og skal man opprette kommunikasjon må selvsagt enkelte kriterier være på plass så absolutt ikke alltid VHF kan være like effektivt som å vri på roret og flytte seg.... Skjer det en kritisk situasjon er det uansett bare å rope på K16, tror nok de på broen skjønner hvem som har problemet... de titter vel ut og regner jeg med Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Man skal ha sertifikat for å bruke VHF. Nei. Den person den ansvarlige for stasjonen bemyndiger kan bruke VHF. Jeg kaklet i vei daglig på både MF og VHF i mange år før jeg fikk noe sertifikater. Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Kan du delegere ansvar og bruk med : begrenset radiotelefonistsertifikat for VHF??? Mulligan Per.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.