Mulligan Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Aner ikke. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Fra forskriftens paragraf 7.: "Til radiotjenesten må brukes radiooperatør med sertifikat som er utstedt eller godkjent av Telenor, og som viser at vedkommende har de kunnskaper og ferdigheter som Radioreglementet og den internasjonale standard til opplæring, sertifisering og vakthold for sjøfarende, 1995 (STCW-konvensjonen) krever. Andre kan betjene radiotelefonutstyret forutsatt at de er under kontroll av operatør som nevnt ovenfor. Tjenesten ved stasjonen skal minst være som Radioreglementet fastsetter." Min utheving og understreking. Så svaret er at en kan delegere bruk (av fastmontert utstyr), men ikke ansvar. Betingelsen er at brukeren er under kontroll av sertifisert operatør. Hvilket sertifikat operatøren har betyr ikke noe her. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Mulligan Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Dette er en historie fra virkeligheten. Enda en historie fra virkeligheten. Jeg kommer opp et trangt sund her i skjærgården. Godt ute til styrbord. Bakfra kommer en partybåt fra Tønsberg som tuter hissig. Jeg flytter meg ikke da jeg vet det ligger noen steiner litt lenger fremme. Partybåten gir på, og presser seg forbi. Jeg antar ekspertisen nå selvsagt vil hevde at det ville vært min feil hvis jeg gikk på grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 regel 44 gir ikke yrkestrafikken rettigheter, som mange har nevnt i et par andre tråder. Den pålegger fritidstrafikken noe. Og den partybåten var dessuten innhentende. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
GeirT Svart 8.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Jeg holder med losen ! Selv om autopiloten hos geirH gjorde jobben kan det vel ikke være noe stort problem å forandre kurs eller hastighet for å vike unna et nyttefartøy. På den brede fjorden blir man jo uansett ikke presset opp i fjæresteinene. Er geirTs båt så stor og tung at det er vanskelg å forandre kurs på kort varsel ??? Jeg er forøvrig ikke så sikker på at det var en ond los som siktet på fritidsbåten......kanskje han i likhet med geirh av gammel vane plottet inn kursen på autopiloten. Det var nok en hyggelig los som tutet for å forvisse seg om at fritidsbåten ikke plutselig forandret kurs igjen. Leste du ikke innlegget mitt ? Vi gikk samme kurs i 45 minutter og ville passert skipet med god margin dersom begge hadde fortsatt med samme kurs/fart. Men da losen hadde bordet skipet - ble farten på skipet øket og vi kom dermed på kollisjonskurs. Mitt poeng var at dette var en unødvendig manøver og at de burde ha tilkjennegitt sine intensjoner med riktig signal i fløyta eller ved oppkall på VHF. Neida, en Bavaria 32 er hverken tung eller vanskelig å manøvrere, men først må jeg være sikker på hvor jeg skal styre. Jeg er på ferie og vil så absolutt ikke være vanskelig overfor nytte trafikken. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Mulligan Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Her var det snakk om dødvinkel fra de store båtene ja Til din opplysning. Oppå angjeldende fritidsfartøy står det ei 20 m. høy mast. helt sikker på at enkelte profesjonelle sjøfolk har en form for hat til lystbåter Spesiellt seilbåter. Det er derfor jeg aldri nevner på jobb at jeg har seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Tror ikke de hater oss, men de har lest det ulykksalige særnorske tillegget til sjøveisreglene, om at småbåter skal holde unna for nyttetrafikk, og så tolker de det dithen at denne regelen opphever den generelle regelen om å vike for fartøy fra styrbord Det er mulig at fjordgrynt har bedre peiling på hvordan det både er og bør være til sjøs enn både direktorat og departement men inntil de hører på ham og endrer Sjøveisreglene får man vel følge dem slik de skrevne ere. Og det korrekte er at Regel 15 ikke gjelder der Regel 44 gjelder og Regel 15 blir så visst ikke "gjenopplivet" om en fritidsbåt ikke etterlever Regel 44. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Zenit Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Leste du ikke innlegget mitt ? Vi gikk samme kurs i 45 minutter og ville passert skipet med god margin dersom begge hadde fortsatt med samme kurs/fart. At skipet gikk med redusert fart frem til losen kom ombord kan jo bare være at det var tidlig ute. Alle skip som skal ta los får på forhånd oppgitt et klokkeslett de skal være ved losstasjon. Er de tidlig ute er det vanlig at de reduserer farten for så å speede på igjen når losen er komt ombord. Et aldeles vanlig tilfelle i den bransjen som kalles Shipping og så alt for få her inne har noe særlig begreper om Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 (redigert) Til din opplysning.Oppå angjeldende fritidsfartøy står det ei 20 m. høy mast. Og til din opplysning så er det ikke alle som har seilbåt med mast på 20 meter. Enkelte lystbåter er f.eks ikke høyere enn 3-4 meter. Det virker som om du tror du er den eneste på havet og at alle som ikke gjør som det du mener er riktig er noen tullinger Og at du mener alt som blir skrevet her er ment til deg og din seilbåt. Redigert 8.August.2009 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 8.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Joda, jeg er en av de heldige som har fartstid på sjøen. Jeg har jobbet og ferdes på havet hele livet og vet å respektere de som har sitt daglige virke der. At de speedet opp og derved skapte en usikker situasjon - for så å gå ytterligere 3nm for å ankre, vitner ikke om at det hastet. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Zenit Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 er mye på sjøen, både med seilbåt og mooriserte båter, har aldri hatt noen problemer med verken losbåter eller ferger. Men kansje det skyldes min innstilling til de rundt meg. Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Nå har det vært en del snakk om dødvinkler og blindsoner i denne tråden. For meg er det utrolig underlig at en båt på kanskje mange hundrede tonn i siget ikke har utrustet seg med kamera for å dekke opp de sonene en ikke kan se fra brua. I rein egeninteresse burde en hatt slike kamera, og det ville garantert ikke koste mange tusenlappene å få ordnet dette. Bare se på hvor lite som skal til før en monterer kamera i en eller sammenhengen på land. Det er jo nesten så en skulle mene at det burde bli et påbud om dette, men det er vel ikke alle her som liker den tanken. Skal jeg være ærlig så tror jeg at noen skip allerede har kamera montert. Ferger foreksempel.. Per Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 SRA...unnskyld at jeg tuller med deg, men en "moorisert" båt er det en som ligger for anker? Per Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Jeg forstår veldig godt GeirT sin opplevde situasjon og hans frustrasjon. Det er ikke noe hyggelig å oppleve en "pell deg vekk" holdning når en viser hensyn og er en "ydmyk" farmann til sjøs. Og det er ikke bare yrkesrelatert trafikk en opplever dette fra. Der tror jeg det balanserer ganske likt. Jeg har noen selvopplevde historier jeg også, men unnlater å komme inn på dem her. Per Sitér dette innlegget Link to post
KnutIvar@home Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 jeg må si jeg opplever at nytte trafikken sjeldent oppfører seg uklart eller useriøst jeg. hm kanskje bortsett fra fergene da som har kjører på skinner over fjordene :-D men lyst båt trafikken har jeg mindre godt og si om, de er det ofte jeg ikke skjønner hva de skal, når du blir innhentet av en som marser på 15 - 25 knop og den passerer deg med knappe 10 meter på stb side ... kaffe kopper og anna løse deler går i dørken av slikt. videre så ser det ut som at en stor prosent av lyst båt kapteinene ikke helt har skjønt det med tydelig vise hvilken intensjon de har. kanskje de sitter med autopiloten på og drikker litt kaffe samtidig. gløtter på sjøen innimellom ? Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 SRA...unnskyld at jeg tuller med deg, men en "moorisert" båt er det en som ligger for anker? Per hehe, en skriveleif som gjorde inlegget morsomt Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Skal jeg være ærlig så tror jeg at noen skip allerede har kamera montert. Ferger foreksempel.. Per Hvilke ferjer er det som har kamera på baugen? Er dette noe du vet eller noe du TROR? Du har nok rett i at noen ferjer har kamera montertm ne det er vel heller kamera de benytter seg av når de skal inn mot lemmen og som er montert på innsiden av baugen Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Til din opplysning.Oppå angjeldende fritidsfartøy står det ei 20 m. høy mast. Jøss! Potent rigg, dette. Spesiellt seilbåter.Det er derfor jeg aldri nevner på jobb at jeg har seilbåt. Ærlig talt, Mulligan! Jeg har selv seilbåt, og jeg kjenner selv veldig mange profesjonelle navigatører. Jeg har aldri hørt på maken til sludder. Jeg tror det er et fremmedord som beskriver mennesker som går rundt og tror at de blir forfulgt, men jeg kommer ikke på det i farten. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Forøvrig: "Takk" til moderator som er i ferd med å lykkes i å ødelegge leservennligheten i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Regel 34. Manøver- og varselsignalerPremie? Tja, du får vel få en liten premie, Mouche. Men noe edelt metall blir det ikke på deg. For da måtte du ha hatt med alle reglene som foreskriver et langt støt, og du hadde jo bare med fattige én. Du måtte også utredet litt om lengden på det lange støtet i eksamensbesvarelsen din for å nå helt til topps. Men en liten premie er jo ikke så verst, og selvsagt milelangt fra strykkarakter, som dessverre måtte utdeles til de som mente at dette var et signal om styrbord kursforandring. Sitér dette innlegget Link to post
kgrindhaug Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Skjønner ikke helt dette her jeg. Vi er ute med fritidsbåter, ja nettopp fritid. Det er for meg normalt ensbetydende med god tid, kos og velvære. Når jeg leser alle innleggene som har vært i denne tråden samt andre tråder ( og jeg selv med har deltatt ivrig i diskusjonene) blir jeg litt undrende til holdningene våre som kommer frem. Vi har nytte trafikken som skal nå sine havner til fastsatte tider/frister. Nettopp for at du og jeg skal få levert varer og tjenester etter dagens krav til hurtighet og punktlighet. At de da kjører raskeste vei og brøyter seg fram så fritidsbåter fyker rundt så flisa fyker er nå kanskje ikke nødvendig. Det er lov også for nyttetrafikken å ta hensyn så langt der lar seg gjøre, noe jeg også tror/vet de gjør. Men hvorfor i all verden må vi fritidsbåter på død og liv vase rundt mitt i hovedledene. Kan vi ikke holde oss litt på siden (Det er god plass til oss der også), og la nyttetrafikken slippe frem. Vi som er ute i våre fritidsbåter har vel ikke en rute vi skal holde? Har ikke vi fri?? Er det for mye forlangt av oss at vi bøyer av og slipper nyttetrafikken forbi selv om vi har alle verdens regler på vår side? Hvilke holdninger er det vi tar med oss på sjøen når vi forlanger at nytetrafikken skal ta hensyn og slippe oss fritidsbåter frem. Overdrevet blir det som å forlange at sykebilen på utrykning skal stoppe for deg når du står ved fotgjenger overgangen og slippe deg over fordi du hadde retten på din side. Nei anbefaler heller at vi tar helt fri når vi er ute i fritidsbåtene våre og la samfunnet rase forbi. La nyttetrafikken få første retten til leia, for det er plenty plass til oss andre på siden av den. Gjør vi det får garantert mye større glede av sjølivet. Samt at da antakeligvis slipper å komme opp i ubehaglige situasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Du har så rett så rett kgrindhaug, men jeg tror i mange tilfeller så har fritidssjøfarende nettopp vist hensyn og det med tydelighet og tilstrekkelig, men alikevel fått så "ørene flagrer" gjennom div. signaler og handling. Da blir en egentlig litt oppgitt, og frustrasjonen gjør ikke turen videre noe videre hyggelig.. P. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Interessant vinkling der enit... (jeg ler litt for dere ser at jeg mangler en bokstav som ikke virker på tastaturet mitt). Hvor den har gjort av seg skjønner ikke jeg.... .....Ja da, jeg er Norsk med Norsk tastatur Et fløytesignal med ett støt kan tolkes på utrolig mange måter...alt etter hvor lenge en fløyter f.eks.. Nesten som om noen du så vidt kjenner skal gi deg en klem. Jo lengre klem jo mere "svett og usikker" blir man.. Per. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.