kgrindhaug Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Du har så rett så rett kgrindhaug, men jeg tror i mange tilfeller så har fritidssjøfarende nettopp vist hensyn og det med tydelighet og tilstrekkelig, men alikevel fått så "ørene flagrer" gjennom div. signaler og handling. Da blir en egentlig litt oppgitt, og frustrasjonen gjør ikke turen videre noe videre hyggelig.. P. Ja utskudd finner man jo alle veier, og også i nyttetrafikken. Det er jo synd og beklagelig for de som opplever dette. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 8.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Men hvorfor i all verden må vi fritidsbåter på død og liv vase rundt mitt i hovedledene. Kan vi ikke holde oss litt på siden (Det er god plass til oss der også), og la nyttetrafikken slippe frem. Kan du forklare hvilket led jeg burde valgt fra Stavanger til Alvestadkroken ? Sneket meg langs land vi "Indre Erfjorrd" kanskje ? Vi gjør 5-6 knop max. Vi skal frem i rimelig tid vi også - selv om vi har ferie. Forstår poenget ditt og jeg kan forsikre deg at jeg lever etter samme holdning. Det er de som lever av virket på havet som skal gis plass. Tråden ble startet av meg for å fortelle om en hendelse jeg mener var totalt unødvendig. Jeg har opplevd det stikk motsatte i leden utenfor Skagen, der vi ble innhentet av en tankbåt på 150.000 tonn. Vi gjorde 4 og han 15 knop. Vi risikerte å bli rent i senk ved å bli værende eller tørne ene eller andre veien, uten å vite hva den innhentende ville gjøre. (Han var da bare en drøy sjømil bak oss.) Så kan du spørre hva vi hadde der å gjøre... Vi var på vei fra Kristiansand til Skagen og da må man på ett eller annet tidspunkt krysse leden. For å være sikker på at han kunne se oss og få vite hva han ville gjøre, tok jeg kontakt på VHF. Vakthavende på broa - var en hyggelig og høflig kar - som før jeg fikk protestere sa: "Yes, I see you on my radar and will alter my course 3 degrees to starboard". Tenke seg til at en 150.000 tonner viker for en liten seilbåt. Det er sjelden kost man aldeles ikke kan forvente seg. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Zenit Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Ja utskudd finner man jo alle veier, og også i nyttetrafikken. Det er jo synd og beklagelig for de som opplever dette. Havet dekker jo som vi vet nesten 75% av jordkloden så det skulle være rikelig med plass til alle, både nyttetrafikk og lystbåter med og uten seil. Men litt kunnskap om sjøveisreglene og etterfølgelse av disse kombinert med sunn fornuft så går nok dette bra for alle parter. Men som jeg har sagt før så det å kjøre lystbåt og å seile stor båt innaskjærs i til dels trange farvann er to ting som ikke kan sammenlignes og at det er nok en grunn til at de seiler slik de gjør og ikke for å ødelegge kosen for lystbåttrafikken. Sitér dette innlegget Link to post
kgrindhaug Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 (redigert) "Kan du forklare hvilket led jeg burde valgt fra Stavanger til Alvestadkroken ? Sneket meg langs land vi "Indre Erfjorrd" kanskje ? Vi gjør 5-6 knop max. Vi skal frem i rimelig tid vi også - selv om vi har ferie." Når det gjelder ditt tilfelle, så forstår jeg frustrasjonen din. Synes noe uforståelig det som ble gjort av losen i dette tilfellet. Men en rimelig forklaring kan være at losen skulle nå et nytt oppdrag, og hadde kanskje dårlig tid. Når det gjelder Indre Erfjord er ikke det til å forakte, fin krambu har de også . Redigert 8.August.2009 av kgrindhaug (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørni Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Det er mange fornuftige og gode innlegg her, men jeg må bare spørre fjordgrynt om hvorfor han er så avsindig sint på nyttetrafikken hele tiden. Det finnes jo ikke nyanser i argumentasjonen, og da greier jeg rett og slett ikke ta det seriøst... Og Zenit: Jeg ser at halvparten av innleggene dine har blitt slettet av moderator... For leservennligheten av tråden sin skyld, kunne det være greit hvis du lærte deg reglene om sitering, eller om moderatoren ikke var så redigeringskåt... Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
Bjørni Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Jeg har akkurat lest gjennom hele tråden, og mener det var rundt 5 Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Jeg har akkurat lest gjennom hele tråden, og mener det var rundt 5 Å dæven Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Har kun sett et som er slettet jeg, og ikke skjønner jeg hvorfor det ble slettet Det at du ikke skjønner hvorfor innleggene dine blir slettet, er vel kanskje forklaringen på at du ofte blir slettet. Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Altså du er en av de som ikke vet hvilke avstander det er snakk om i disse dødvinklene.Har snakker vi om dødvinkler på mellom 2 og 3 nautiske mil(3700 meter til 5556 meter sånn ca) Finnes det kameraer som er så gode at de ville spotte en lystbåt som kommer rett i mot på 4 km avstand? En halvstor bulkbåt i ballast har slik dødvinkel på opp mot 2 nautiske mil forran/under baugen sin Nå er det vel slik at det i Solas er krav til at dødsonen ikke skal være større en 2 ganger loa. I.e: har båten en største lengde på 200 meter skal det fra navigatørplass være mulig å se havoverflaten 400 meter foran baugen i den mest ugunstige lastkondisjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Det at du ikke skjønner hvorfor innleggene dine blir slettet, er vel kanskje forklaringen på at du ofte blir slettet. Meget mulig, meget mulig Sitér dette innlegget Link to post
KnutIvar@home Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 geir t : mener du en drøy sjø mil ?... det er jo ganske langt da når en tenker på det med og vike............ Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Nå er det vel slik at det i Solas er krav til at dødsonen ikke skal være større en 2 ganger loa. I.e: har båten en største lengde på 200 meter skal det fra navigatørplass være mulig å se havoverflaten 400 meter foran baugen i den mest ugunstige lastkondisjonen. Joda, men et skip går ikke alltid med last? I ballast ligger skipet høyere i sjøen, har en i tillegg litt akterlig trim så gjør det også sitt på et skip på 200-300 meter Sitér dette innlegget Link to post
KnutIvar@home Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Kan nok sikkert diskutere hva som er rett måte og tolke dette på Men selv mener jeg at å gå i ballast ikke er definert som en lastekondisjon Men uansett hva som er rett eller galt og lengden/størrelsen på dødsonen så var poenget å gjøre små båtfolket oppmerksom på det disse sonene og heller holde god avstand om det er så at en ønsker å gå forrenom skip av litt størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørni Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Min oppfatning er at ballast er en lastekondisjon. Jeg kjente ikke til disse SOLAS kravene. De har ikke vært særlig relevante for de skipene jeg har vært på, da jeg stort sett har vært på fryseskip og kjemikalitankere med relativt god sikt, men det er likevel en god sone der man ikke har full oversikt. Det er betimelig å se at enkelte her tror at man kan løse dette med videokamera. HVis det er fler fartøyer i samme sone, hvem bestemmer hvilket fartøy kameraet skal følge? Skal vi ansette en producer? Man har radar selvfølgelig, men når man er i en nærsituasjon ser man ikke lengre på radaren, man må ha øynene på det fartøyet man er i nærsituasjon med... Før noen kommer med tips om å bruke radaren hele tiden: Har man 10 småbåter, med tildels høye hastigheter i en fjordtarm, er det vanskelig å stole helt på radaren, fordi ARPA funksjonen ikke takler høye hastigeter og hyppige kursendringer. Man kan da miste ekko, og da skal man vær observant for å få med seg alt. Jeg betviler ikke at det finnes både loser og andre yrkesnavigatører som tar seg unødvendige store friheter, og som brøyter med fløyta. Det betyr likevel ikke at den gemene hop gjør det samme, og jeg kan derfor ikke se åpenbare grunner til at man skal utfordre nyttetrafikken innaskjærs. JEg minner om at jeg per i dag ikke seiler nyttefartøy, og dermed retter meg etter denne logikken fra samme side som 90% her på forumet, så beskyldninger om partiskhet faller på egen urimelighet. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Nå er det vel slik at det i Solas er krav til at dødsonen ikke skal være større en 2 ganger loa. I.e: har båten en største lengde på 200 meter skal det fra navigatørplass være mulig å se havoverflaten 400 meter foran baugen Kun hvis fartøyet er bygd etter 1998. 2*LOA, eller max 500 meter. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Jeg krysser Boknafjorden 10-15 ganger i sesongen og det kan til tider være utfordrende.Det Geir T ikke skriver er at i dette området også er to gassferger som går skytteltraffikk over fjorden med 30 min.intervall og som også må tas hensyn til hvis en går Mastrafjorden til Boknasundet.For egen del pleier jeg å bruke den feige varianten at jeg går fra Mastrafjorden til Are for da har jeg kun gasstankerne å ta hensyn til midt ute på fjorden , og så følger jeg land forbi Are mot Boknasundet , det er enklere å passere fergeleden rett ved anløpsstedet enn ute på fjorden synes jeg.Jeg har hatt noen runder med sikksakk kjøring i dette området kan du si. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 9.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 geir t : mener du en drøy sjø mil ?... det er jo ganske langt da når en tenker på det med og vike............ Han var 1.1 Nautisk mil bak meg - innhentende med 15 knop og SVÆR ! Da tar det drøye 5 minutter innen han har innhentet meg og noke må gjerast Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Poseidon Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Min oppfatning er at ballast er en lastekondisjon. .... Ja, utvilsomt. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mulligan Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Tenke seg til at en 150.000 tonner viker for en liten seilbåt. Det er sjelden kost man aldeles ikke kan forvente seg. Det skjer nok oftere enn du tror. Jeg seiler en del i Yttre Oslofjord/Indre Skagerrak hvor det er en del trafikk. De langt fleste er vettuge folk. Jeg passer på å holde kursen min og så går det bra hver gang. Når de er i separasjonsonen holder jeg meg vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Han var 1.1 Nautisk mil bak meg - innhentende med 15 knop og SVÆR ! Da tar det drøye 5 minutter innen han har innhentet meg og noke må gjerast Geir Det han tenkte på bruken av ordet sjømil. Er mange som ikke er klar over forskjellen på nautiske mil og sjømil 1 sjømil er det samme som 4 nautiske mil (7408 meter) Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Kun hvis fartøyet er bygd etter 1998. 2*LOA, eller max 500 meter. For gasstankere som denne tråden startet med har denne regelen vært i kraft siden 70 tallet gjennom gasskoden (ICGC). Jeg husker ikke helt hvilke skipstyper som ikke hadde tilsvarende krav før 1998, men jeg vil tørre å påstå at de aller fleste skip som er bygget etter 1985 møter dette kravet. Ballast er helt klart definert som en lastkondisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 http://www.sjofartsdir.no/no/Publikasjoner...ar_og_smabater/ Her står det jo litt å lese Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Jeg seiler en del i Yttre Oslofjord/Indre Skagerrak hvor det er en del trafikk. Jeg passer på å holde kursen min og så går det bra hver gang. Dette er jo i samsvar med sjøveisreglene og er i utgangspunktet og i teorien en fornuftig strategi. MEN: Som seiler bør man være klar over følgende forhold: Det er dessverre ganske slett vakthold på mange skip som seiler i Skagerrak. Svært mange sitter for det meste i en stol, skotter av og til på instrumentene sine - og har lite oppmerksomhet rettet mot det som foregår utenfor styrehusvinduene. Ofte er de opptatt med helt andre ting. Også aktiviteter som tar vekk nattsynet, slik som TV-titting(!) og surfing på nettet(!). Navigatørene er ofte dautrøtte, etter en hektisk runde med hyppige havneanløp i Nordsjøbassenget, og ditto lite og uregelmessig søvn. Det er også mye snodig bruk av instrumentene om bord på mange skip. Spesielt farlig er det at mange opererer sjøclutter-innstillingen på radaren feil, slik at små båter forsvinner helt. Og små plastbåter gir et veldig dårlig ekko på mange radarskjermer, uansett. Om natta er det selvsagt enda verre. Spesielt hvis seilbåten kun har har én lanterne helt oppe i mastetoppen (kombinert lanterne). En slik lanterne så høyt oppe, og med relativt svakt lys, kan veldig lett få navigatøren høyt oppe på en skipsbro til å oppfatte dette som et lys fra noe som ligger langt vekke i nærheten av kimmingen, mens det i virkeligheten er en seilbåt som er veldig nær. Dersom seilbåten har AIS transponder, er det ikke en selvfølge at navigatøren oppdager ham. På mange skip blir AIS målene kun presentert i en lite brukervennlig alfanumerisk liste på en liten skjerm, og ikke grafisk som symboler på kartdisplay eller radar. Da blir AIS'en som oftest brukt kun til å identifisere fartøy som man har oppdaget fra før, og ikke til å oppdage fartøy som det er kollisjonsfare med. Konklusjonen er: Vær forsiktig! Ha en defensiv strategi når det gjelder kursvalg. Ha gjerne mer lys på, enn det som er foreskrevet - spesielt når man ser at store skip nærmer seg. Strobelight, eller en lyskaster som lyser opp seil og forhåndsmontert refleks oppe i riggen er ikke dumt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.