Jump to content

Los som hater lystbåter ?

GeirT

Recommended Posts

1 sjømil er det samme som 4 nautiske mil (7408 meter)
I teorien har du rett, Zenit. 

Men ikke i praksis. For sjømil på 7408 meter er noe som ALDRI brukes som avstandsbenevnelse til sjøs, verken av profesjonelle sjøfolk eller av småbåtfolk. (Jeg ser bort fra noen skøyere i sistnevnte gruppe med et stort markeringsbehov og som oftest tråkker i salaten når de skal briefe med sjømannskunnskaper som de ikke har). 

Sjømil på 7408 meter er en anakronisme, og som aldri bør brukes. De få gangene benevnelsen blir brukt, er det feilaktig (som du riktig påpeker) brukt som benevnelse på en nautisk mil - i gamle dager også kalt kvartmil - altså 1852 meter.

For når vi snakker om mil til sjøs, så er det i dag i moderne tid alltid nautiske mil vi mener.

Redigert av Douro (see edit history)

Vi bruker nok kanskje VHFen litt for lite, og er alt for sløve med å tilkjennegi vår ferd og våre hensikter. Eneste informasjon vi gir hverandre er jo som oftest kurs og fart.

Å holde seg på avstand av store båter er da ikke noe som krever så alt for mye av oss. Vi trenger da bare noen sekunder på å stoppe helt opp om nødvendig, mens en mange og tusentonner bruker mange minutter og en uendelig distanse.

Mye er gjort tror jeg hvis en med en litt overdreven kursendring markeren hvor en vil gi plass for annen trafikk. Legg merke til at jeg skriver ikke "nyttetrafikk", jeg skriver STORE båter.

Det jeg tror mange har reagert på her og i andre fora er når likeverdige båter i størrelse opplever at "nyttebåten" med full kraft tilkjennegir: "pell deg vekk" for her er det jeg som skal først frem. Vi viker da ikke for en drosje på land heller når vi har forkjørsrett.

Per.

Sjekket opp den faktiske blindsonen vi har her ombord, den var nok litt mindre enn jeg trodde/føler.

Slenger ut noen eks ved forskjellige kondisjoner.

først noen data for de som måtte ønske å regne.

Kjøl til brodekk 38,64m+ øyehøyde 1,8m totalt 40,44m

Kjøl til topp av baughus 33,04m

Distanse bro til baughus 224,1m

Dypgang even keel 10m (ballast) gir en blindsone på 698m eller 0,38nm

Dypgang even keel 14m gir en blindsone på 577m eller 0,31nm

Dypgang forut 8m, akter 10m gir en blindsone på 1039m eller 0,56nm

Dypgang forut 11m, akter 12m gir en blindsone på 772m eller 0,42nm

Vi går så godt som alltid even keel (0 trim) så vi har vel bare en blindsone på 4 kabler som maks til vanlig.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

• 1 måned senere...
Jeg er helt overbevist om at du tar feil. Jeg tror faktisk at de aller fleste profesjonelle sjøfolk også er småbåtbrukere selv. Nei, det som først og fremst preger profesjonelle navigatørers holdning til lystbåter, er en usikkerhet på hvordan de vil manøvrere, en redsel for å skulle komme til å renne dem i senk, og en ekkel visshet om at småbåtfolket ikke kan forstå hvilke utfordringer som det innebærer å manøvrere store skip.

Som Profesjonell Navigatør er jeg helt enig. Har seilt mye på Norske kysten og sett utrolig mye uvettig kjøring fra småbåtfolket. Når man seiler store skip må man ligge i forkant hele tiden, det kan være mange situasjoner i området man seiler i. Ellerst vil jeg si at sette forumet var utrolig bra, er selv småbåtfører på fritiden min. :flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...