Mulligan Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 (redigert) Og små plastbåter gir et veldig dårlig ekko på mange radarskjermer, uansett. refleks oppe i riggen er ikke dumt. Ikke jeg. Har ARR. Joda, refleksen er på plass. SOLAS godkjent tessmers. Redigert 9.August.2009 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 (redigert) 1 sjømil er det samme som 4 nautiske mil (7408 meter)I teorien har du rett, Zenit. Men ikke i praksis. For sjømil på 7408 meter er noe som ALDRI brukes som avstandsbenevnelse til sjøs, verken av profesjonelle sjøfolk eller av småbåtfolk. (Jeg ser bort fra noen skøyere i sistnevnte gruppe med et stort markeringsbehov og som oftest tråkker i salaten når de skal briefe med sjømannskunnskaper som de ikke har). Sjømil på 7408 meter er en anakronisme, og som aldri bør brukes. De få gangene benevnelsen blir brukt, er det feilaktig (som du riktig påpeker) brukt som benevnelse på en nautisk mil - i gamle dager også kalt kvartmil - altså 1852 meter. For når vi snakker om mil til sjøs, så er det i dag i moderne tid alltid nautiske mil vi mener. Redigert 9.August.2009 av Douro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Vi bruker nok kanskje VHFen litt for lite, og er alt for sløve med å tilkjennegi vår ferd og våre hensikter. Eneste informasjon vi gir hverandre er jo som oftest kurs og fart. Å holde seg på avstand av store båter er da ikke noe som krever så alt for mye av oss. Vi trenger da bare noen sekunder på å stoppe helt opp om nødvendig, mens en mange og tusentonner bruker mange minutter og en uendelig distanse. Mye er gjort tror jeg hvis en med en litt overdreven kursendring markeren hvor en vil gi plass for annen trafikk. Legg merke til at jeg skriver ikke "nyttetrafikk", jeg skriver STORE båter. Det jeg tror mange har reagert på her og i andre fora er når likeverdige båter i størrelse opplever at "nyttebåten" med full kraft tilkjennegir: "pell deg vekk" for her er det jeg som skal først frem. Vi viker da ikke for en drosje på land heller når vi har forkjørsrett. Per. Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Det som kanskje gjør sjøveisreglene litt kinkige å forstå for noen er vel reglenes åpning for skjønn. Mest hensiktsmessige osv. Da kan det vel lett bli at begge "parter" vurderer skjønnet i sin favør, og tvil og usikkerhet oppstår. Per. Sitér dette innlegget Link to post
KnutIvar@home Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Han var 1.1 Nautisk mil bak meg - innhentende med 15 knop og SVÆR ! Da tar det drøye 5 minutter innen han har innhentet meg og noke må gjerast Geir ja det var det jeg mente.. altså en drøy sjø mil er myye mer enn en nautisk mil:-) Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Jeg regner med at vi her hadde å gjøre med en los som hadde en dårlig dag. Har du hørt hans versjon? Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Sjekket opp den faktiske blindsonen vi har her ombord, den var nok litt mindre enn jeg trodde/føler. Slenger ut noen eks ved forskjellige kondisjoner. først noen data for de som måtte ønske å regne. Kjøl til brodekk 38,64m+ øyehøyde 1,8m totalt 40,44m Kjøl til topp av baughus 33,04m Distanse bro til baughus 224,1m Dypgang even keel 10m (ballast) gir en blindsone på 698m eller 0,38nm Dypgang even keel 14m gir en blindsone på 577m eller 0,31nm Dypgang forut 8m, akter 10m gir en blindsone på 1039m eller 0,56nm Dypgang forut 11m, akter 12m gir en blindsone på 772m eller 0,42nm Vi går så godt som alltid even keel (0 trim) så vi har vel bare en blindsone på 4 kabler som maks til vanlig. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Zenit Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Meget bra Her er et veldig bra eksempel på at 200 meter (en god kabel altså) kanskje ikke alltid er en fornuftig passerings avstand forran større fartøy. Regner med at blindsonen her kanskje er litt større pga baughuset har vel litt av sikten? Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Anslår høyden på baughuset til ca 4m over svineryggen, så tar nok endel av sikten ja. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
GeirT Svart 9.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Har du hørt hans versjon? Nope og jeg aner ikke hvem fyren er - for all del kan det være en av flere loser jeg kjenner og det er egentlig irrelevant. Det hele er egentlig - unnskyld uttrykket - "Water under the bridge" nå. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
styr Svart 19.September.2009 Link til dette innlegget Svart 19.September.2009 Jeg er helt overbevist om at du tar feil. Jeg tror faktisk at de aller fleste profesjonelle sjøfolk også er småbåtbrukere selv. Nei, det som først og fremst preger profesjonelle navigatørers holdning til lystbåter, er en usikkerhet på hvordan de vil manøvrere, en redsel for å skulle komme til å renne dem i senk, og en ekkel visshet om at småbåtfolket ikke kan forstå hvilke utfordringer som det innebærer å manøvrere store skip. Som Profesjonell Navigatør er jeg helt enig. Har seilt mye på Norske kysten og sett utrolig mye uvettig kjøring fra småbåtfolket. Når man seiler store skip må man ligge i forkant hele tiden, det kan være mange situasjoner i området man seiler i. Ellerst vil jeg si at sette forumet var utrolig bra, er selv småbåtfører på fritiden min. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.