Jan E. Startet 7.August.2009 Link til dette innlegget Startet 7.August.2009 Mener å lest et sted at det nå finnes godkjente slike? Er det da snakk om de vanlige filtrene, som har fått montert en stålkopp på utsiden igjen ala dette? Vil helst ha den typen en kan inspisere selv, men de skal stå sammen med motor. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
h2o Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Dette får du hos vel assorterte båtutstyrsforretninger, eller hos diesel elektrisk verksted. Det er vanlig med Racor filter i båter. Dersom du kjøper nytt kan du tenke på om du skal kjøpe ett med filter som du skrur fast fra undersidern i stedet for ett 3-delt som skaper mye søl når filteret skal skiftes. Det finnes også nonen med matepumpe før filteret, slik at du kan pumpe dieselen gjennom hele systemet til den renner inn i returen etter filterbytte. Dette forenkler jo lufteprosedyren mye. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Steder som selger traktorer og lastebiler, samt Felleskjøpet har vel denne typen filtre med glasskopp. Vet man får doble også. Kanskje Filterteknikk har ?? Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Poseidon Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Mener å lest et sted at det nå finnes godkjente slike? Det hadde vært interessant å vite! Ombord hos meg er de gjennomsiktige koppene blitt skiftet med kopper av aluminium - og da er det ikke bare en "suppeskål" under glasset, men hele underdelen av filterhuset. Jeg har fått forståelse av at denne skal være av et ubrennbart og uknuselig materiale, dvs metall. Men det hadde som sagt vært interessant å få rede på om det nå finnes gjennomsiktige varianter som også er godkjent for plassering i maskinrom. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
h2o Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Ja det var det da, de er kanskje ikke godkjente - de jeg har. Men de har glass kopp, og er fabrikk montert i båt med ce godkjenning. Derfor "rekner jeg med" at dette er forskriftsmessig. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Lekang Maskin i Hølen (Akershus) vil kunne gi nødvendige svar her. De selger ikke Racor, men Separ. Som er montert i Hulda. Alle mulige varianter, til og med varsling for vann i utskilleren, etc. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 7.August.2009 Link til dette innlegget Svart 7.August.2009 Hmm, jeg har alltid sett på Racor filterne jeg finner på side 154 i Maritim sin katalog som lovlige. http://www.maritim.no/pdf/hoved2009.pdf Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Kaldfisk Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Det hadde vært interessant å vite!Jeg har fått forståelse av at denne skal være av et ubrennbart og uknuselig materiale, dvs metall. Det er mange år siden Skipskontrollen for passasjerskip kom med påbud om utskifting av plastkoppene til metall - hel metallkopp - pga. brannsikkerhet. Det kan tenkes at de ville godtatt glass - om produsenten tar bryet med å produsere slike - det vites ikke før noen har prøvd. Forøvrig er det vel for liten flow i et filter på forbrukslinjen til å få noen særlig sentrifugalvirkning, så filteret virker vel mest som "settlingstank" ? Knapt nødvendig på Autodiesel og Gassolje ? Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Blue_Dragon Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Racor filtre med glasshus er ikke godtkjente for motorrom. I min Skilsø står derfor filteret i et annet rom. Glasskopp er forresten kjempegreier for og følge med på utskilt vann og grums. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord24 Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Hmm, jeg har alltid sett på Racor filterne jeg finner på side 154 i Maritim sin katalog som lovlige. http://www.maritim.no/pdf/hoved2009.pdf På side 154 står det: Ved montasje i motorrom må modell med metallkopp (500 MAM) benyttes Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 8.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Forøvrig er det vel for liten flow i et filter på forbrukslinjen til å få noen særlig sentrifugalvirkning, så filteret virker vel mest som "settlingstank" ? Hmmmm, har jeg faktisk ikke tenkt på. Holder med et Racor500 på motoren min, men tenkte å sette på 900 for eventuelt å kunne sette inn mindre micronfilter. Men en bør kanskje ikke kjøre med større filter en akkurat stort nok, for å få en god sentrifugeringseffekt? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Kaldfisk Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Det er ingenting i veien med filterdelen av Racor'ene og jo finere filter jo bedre. Er mer skeptisk til den reklamerte sentrifuge-effekten som skal oppstå av en særegen, fast konstruksjon. Den er nok der, men for å få noen særlig effekt må dieselen settes i hurtig rotasjon - jfr. separator - og det oppnås knapt med en strømningseffekt skapt av noe som forbruker 20 - 50 - 100 liter i timen. Derfor antydes det en "settlingseffekt" kanskje bare marginalt bedre enn de vanlige filtertypene. Hehe: "Når en koker saftsuppe må en røre ganske kraftig i pannen for at rosinene skal slynges ut i panneveggene og bunnfalle." Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Jan E. Svart 7.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2009 (redigert) Da var noen brukte Racor 900 dumpet ned i posten :) Riktig nok med plastkopp u.skål. Men får heller la det stå til under CE godkjenningen, eller midlertidig fjerne de. Blir å bruke 2micron på disse også, i tillegg til de som står på motorene. Men har fått sjokk over hva foretninger kan tillate seg å ta i pris for disse filterne Fra en kjent sjappe her på berget kom 4stk Racor2040 2micron innsatsfiltere på 1192kr på posten. (Ordinærpris rett under 1500kr, mulig gokunderabatten slo litt inn). Får inderlig håpe de ikke er av de billigste.... Så kom det en pakke fra Marinefilters.com med akkurat samme innhold til 497.05kr i posten. Var ikke merket som gift, eller noe triks, men skled rett gjennom tollen med godt synlig totalpris. Noen norske som selger disse filterne til 125kr/stk inkl frakt? Dersom du kjøper nytt kan du tenke på om du skal kjøpe ett med filter som du skrur fast fra undersidern i stedet for ett 3-delt som skaper mye søl når filteret skal skiftes De med innsatsfilter jeg fikk putter en i fra oversiden (som bildet i første post), så de gir nok minimalt med søl. "Spin-on" filter vil jeg tro er noe gris. Og de 3-delte du nevner vet jeg ikke hvordan er, men høres veldig grisete ut. Redigert 7.September.2009 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
REM Svart 7.September.2009 Link til dette innlegget Svart 7.September.2009 Hvorfor bruke Racor 2 micr. når du har 2 micr. som motorfilter?? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Jan E. Svart 7.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2009 Pga nye motorer som står at skal ha forfilter før filterne på motoren. Så da er slike filtere en liten investering så forhandler plutselig ikke sier: Nei, her får du ikke noe på garantien, for du har ikke gjort som manualen sier. Desuten er det vel normalt med 2 sett filter, bare at mange går for grovere filtere først. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
REM Svart 7.September.2009 Link til dette innlegget Svart 7.September.2009 Jo, det er greit, men hvorfor to stk 2 micron i serie? I parallel ja, men i serie? Det vil vel bare medføre at det første (Racor) gjør hele jobben, og får all julinga før det til slutt går tett. Da vil du få stopp på motoren med tett Racorfilter, mens motorfilteret er som nytt. Hva er da poenget med to filtere? Bedre da å trappe ned med 10 evt. 30 Micr på Racor før standard 2 Micr. på motor. Begge filtrene vil da være virksomme, og du kan forlenge intervallene. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Jan E. Svart 7.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2009 (redigert) For nå ble det billigere med Racor 900 hus, en 500. Så 2micron skal kunne flowe nok i masser, selv om det skulle bli litt rusk i det. Et filter fjerner nok ikke 100% av alt over spesifikasjonene. Så 2stk 2micron i serie vil filtrere bedre en 1 10micron, og et 2micron i serie over tid. Om det blir billigere vet jeg ikke. Nå kan jeg kanskje slippe unna med å bytte det første filteret 1 gang i året, isteden for begge. Blir jo litt overkill, men billigere og bedre er alltid best Redigert 7.September.2009 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
REM Svart 8.September.2009 Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 Klippet fra siden til Racor. Item Class : Marine Turbine Series Model Name : 500MA Port Size : 3/4"-16 Maximum Allowable Pressure : 15PSI/103kPa Bowl Water Cap : 110ml Overhead Clearance : 4in/102mm Special Notes 1. See-thru bowls MA/MAX/MAV units are approved for diesel service only. UL Listed USCG Accepted 2. Metal bowl MAM/MAXM units are approved for gasoline and diesel service. UL Listed USCG Accepted 3. For parts not listed. Call Customer service: 800-483-5012 4. For additional information and availability, contact customer service: 800-483-5012 Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.