Jump to content

Operere baugpropell og gass/gir samtidig- hvordan ?

dieselfan

Recommended Posts

Skulle så gjerne hatt mulighet til å håndtere både gass/gir og baugpropell SAMTIDIG med høyre hånd. Finnes det noen smarte kontrollere som gjør dette mulig ??? Jeg sliter med stort vindfang og kan ikke tåle å slippe stikka til baugpropellen når det står på som verst...

Håper på noen gode forslag :flag:

Redigert av dieselfan (see edit history)

Ikke for å være frekk ( seriøst ment ), har du bare en hånd ? Var nødt til å stille spørsmålet for å komme opp med alternative forslag. På Nord Westen har jeg både gear / gass kontroll og joystick til baugpropell på min høyre side ved førerplass. For å lette bruk av baugpropell ved manøvrering har jeg lagt denne funksjonen til fjernkontrollen for ankervinsj. Kan da hvis ønskelig kjøre baugpropell med fjernkontroll til ankervinsj samtidig som jeg har høyre hånd fri til å operere gear / gass.

Redigert av Hansi (see edit history)

Har tenkt litt på dette, og for min del som har seilbåt, kunne jeg brukt den typen gass/gir hendel med kontrollknapper for powertrim på hendelen(jeg har jo ikke powertrim og ville da koblet disse opp mot thrusteren). Nå vet jeg ikke hva slags båt du har, men dersom du har en båt hvor dette allerede er i bruk, så kan man selvfølgelig sette inn et 3-polet rele, med en bryter som switcher mellom bruk av power trim og bruk av baug thruster. Man har nok skjelden bruk for begge samtidig.

Redigert av Frehau (see edit history)

www.leahnis.net

Har tenkt litt på dette, og for min del som har seilbåt, kunne jeg brukt den typen gass/gir hendel med kontrollknapper for powertrim på hendelen(

På vår snekke er det koblet akkurat slik du har tenkt.

På gass/gear-hendelen sitter powertrim-bryter akkurat passe til høyre hånds tommel. Fungerer perfekt.

Buster X med Yamaha 70

Har tenkt litt på dette, og for min del som har seilbåt, kunne jeg brukt den typen gass/gir hendel med kontrollknapper for powertrim på hendelen(jeg har jo ikke powertrim og ville da koblet disse opp mot thrusteren). Nå vet jeg ikke hva slags båt du har,

God ide Frehau, jeg har 1x KAD44 i Skilsø 33 med hems og skal undersøke om gass/girspaken er hul. I så fall blir det modifikasjon av "kula".

Håper det går for det virker som et meget godt forslag. Ta patent...

Jeg har sett en miniswitch/ala joystick montert i en 40-50 mm sylinder, som var gjenget i toppen av gasshendelen. Ledninger ned langs manøverhendelen, med en velgerbryter for manøvreringssted.

Da bruktes tommel-pekefinger til (sideveis) bevegelse av baugpropellen, samtidig som en hadde en stødig hand om motorkontrollen.

:smiley:

Mvh

Kaldfisk

På gass/gear-hendelen sitter powertrim-bryter akkurat passe til høyre hånds tommel. Fungerer perfekt.

Denne løsningen har jeg også. Langt smartere enn disse joystick løsningene.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Har joysticken på venstre hånd, og gass/gir på høgre. Gassen kan man jo en slippe en liten stund for å ratte innimellom.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Takk for mange gode innspill !

Kaldfisk og VannTro: Er løsningen dere refererer til noe som kan kjøpes ferdig, eller må det lages ??

Blue_Dragon: Er det trangt og jeg må snu 180 grader, er det ikke mulig å komme rundt om jeg slipper opp baug thruster i 2-3 sekunder med god vind i hekken. Og vind har det vært nok av i sommer... Etter 8 sekunder er kablene til baug thrusteren så varme at poden ikke vil leke temperatursensor lengre, så det må skje raskt og effektivt i en bevegelse.

Løsningen med å ha baug thruster operert av tommelfinger på gass/gir hendel høres helt perfekt ut for meg

Nå har jeg skrudd båten nesten helt i småbiter; du har rett, ikke'no batteri fremme ved thrusteren.

Skal gjøre voltmålinger så fort jeg får mannskapet ombord igjen. Høres ut som jeg har en jobb foran meg til vinteren. Takk for en verdifull påpekning.

Dette er min første båt med baug thruster så erfaringen min er begrenset. Med andres båter i hendene er man vel noe mer forsiktig... og tester ikke yttergrensene på samme måte.

Kaldfisk og VannTro: har dere bilder av løsningen dere nevner. (#7,10,11)

Blue_Dragon: Er det trangt og jeg må snu 180 grader, er det ikke mulig å komme rundt om jeg slipper opp baug thruster i 2-3 sekunder med god vind i hekken. Og vind har det vært nok av i sommer... Etter 8 sekunder er kablene til baug thrusteren så varme at poden ikke vil leke temperatursensor lengre, så det må skje raskt og effektivt i en bevegelse.

Ikke for å ærte deg enda mer (enn hva andre allerede har gjort) men det høres ut en standard innstallasjon...mao underdiminsjonert... Irriterende når ting ikke funker annet enn under perfekte forhold. :headbang:

Bytt til kraftigere thrustere (kabling, batterier også) med engang så er det saken løst. :drink:

har dere bilder av løsningen dere nevner. (#7,10,11)

Fant bare et glimt av løsningen i et annet bilde. Klippet ut dette og legger ved.

Kan ta bedre bilder etterhvert, men nå er det nok dessverre 2 uker til vi ser båten igjen :sad:

img_2091.jpg

Buster X med Yamaha 70

Har dessverre ikke bilde av løsningen nå, men det kan ordnes etter hvert. Har barnedåp i dag, men skal vel ut i båten til neste helg. Jeg kjøpte båten med denne funksjonen der så jeg kjenner ikke til hvor det er skaffet, men det er en en.spaks gass/gear kontroll og det sitter en noe mindre bryter enn den "Kaldfisk" har der. Jeg tror kanskje alt er fra Teleflex, men dette er gjetting. Ta en telefon til leverandører av slikt utstyr så får du sikkert svar. Det er muligens en del til gear/gass kontroll som er levert i ettertid, men det er definitivt ikke hjemme-mek.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Du trenger neppe å bytte thruster som det er nevnt tidligere her. Prøv først å innstallere et startbatteri i nærheten av thrusteren, paralellkoblet- og på str. med det du har som startbatteri i dag. Det skulle være nok til å få ned strømtrekket over det lange strekket slik at disse ikke blir varme. Fra batteriet ved thrusteren til thrusteren ville jeg ha byttet til tykkere kabler.

Her er en type kontroll du kan bruke: http://www.maritim.no/product.aspx?id=3353...upkey=006001040

Dersom du får opp effekten på thrusteren ved installasjon av ekstra batteri, vil du ikke ha behov for å betjene den like lenge av gangen som tidligere. Det kan kanskje føre til at behovet for intergrert bryter blir noe mindre....?

Redigert av Frehau (see edit history)

www.leahnis.net

Takk for mange gode innspill !

Kaldfisk og VannTro: Er løsningen dere refererer til noe som kan kjøpes ferdig, eller må det lages ??

Løsningen med å ha baug thruster operert av tommelfinger på gass/gir hendel høres helt perfekt ut for meg

Er vel bare å finne en spak med innebygget tiltbryter. Tror Inter har dette som standard, og synes det er snodig at ikke flere tilbyr dette.

http://www.maritim.no/product.aspx?id=2379...upkey=006001040

http://www.maritim.no/product.aspx?id=3357...upkey=006001040

Bryteren jeg referer til heter Telemecanique XD2-PA22, fjærbelastet, returnerer til senter. Bygget inn i et rørformet hus, 40-50 mm dia., noe lignende høy. Gjenget fast på toppen av manøverhendelen, ev. etter at denne er saget litt av.

Ferdiglaget, men ikke masseprodusert , fikk levert bla. av Br. Larsen, Bergen. El.tilkobling via ledning til originalt kontrollsett (oftest med skillebryter - om den ene hengte seg).

Ble også brukt til rorstikke på ferger med ror og propeller i begge ender.

http://www.brlarsen.no/

Er også greie folk å ha med å gjøre.

:smiley:

Mvh

Kaldfisk

Lykkelig og fornøyd eier av Skilsø 33FB m KAD44EDC. (#8) 3-posisjon hydraulisk styring fra Bosvik i Risør.

Har ikke autopilot. EDC systemet skaper noen ekstra utfordringer, vurdrer det som krevende å bygge om, særlig med tanke på at det skal virke på tre styreposisjoner.

• 11 måneder senere...

I og med at jeg har en løsning som du beskriver, så legger jeg inn et nytt bilde i tillegg til det dårlige jeg la inn i innlegg 18.

I Inter-snekka har jeg en helt standard kontrollboks med powertrim (tilt) vippebryter der høyre tommelfinger naturlig befinner seg.

Har ingen powertrim (tilt) på snekka, men i stedet baugpropellen koblet til denne bryteren.

På denne måten kan jeg med høyre hånd gi gass/gir forover/bakover og samtidig operere baugpropellen.

Følgelig kan jeg styre med venstre.

img_5739.jpg

Buster X med Yamaha 70

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...