Jump to content

Operere baugpropell og gass/gir samtidig- hvordan ?

dieselfan

Recommended Posts

Undrer meg hvordan folk kjørte båt før baugpropell osv :confused:

De seilte. Uansett går verden fremover. Virkemidler som gjør hverdagen sikrere for de fleste er veldig bra. MEN, fortsatt skal en kunne manøvrere båten uten virkemidlene. Dette fordi de kan svikte.

Fortid er historie, nåtid kan en gjøre noe med.

Vi sees!

Prøver og å la være å bruke baugpropell hvis det er mulig men skal ikke store vindpustet til før den lever sitt eget liv. Skal etterhvert prøve og få kontroll på og sette spring når en legger til og fra. Det er ikke et spørsmål om baugpropellen streiker men når den gjør det og da er det greit og ha prøvd litt.

Skulle også gjerne hatt baugpropellen på gasshåndtaket. Spesielt hvis jeg skal prøve å kjøre sidelengs ut fra brygga hvor jeg gir fullt ror inn mot brygga slik at hekken skyter ut, og samtidig gir full spiker på baugpropell. Da går båten diagonalt ut fra brygga. Dette krever en hånd på gass, en hånd på ror og en hånd på baugpropell eller et kne. Blir mye fikling og styr så jeg vurderer nok sterkt og bygge dette om selv.

Ellers så har jeg planer om å kjøpe meg en firekanals fjernkontroll til ankervinsj og baugpropell, og da kan man eventuelt holde fjernkontrollen i samme hånd som gasshåndtak........

De seilte. Uansett går verden fremover. Virkemidler som gjør hverdagen sikrere for de fleste er veldig bra. MEN, fortsatt skal en kunne manøvrere båten uten virkemidlene. Dette fordi de kan svikte.

Fortid er historie, nåtid kan en gjøre noe med.

Akkurat det jeg mente :flag_bp: båten MÅ da kunne føres uten alt virr-varr selv om de duppedittene er meget behaglige å behjelplige

Livet går fremover og vi har etterhvert fått hjelpemiddler vi før ikke hadde.

FM8-12

Du er hjertelig velkommen til å legge Mariell til i båsen sin i hjemmehavnen uten hjelp av thruster. Ved litt vind, vil jeg si det er nærmest umulig.

I trange gjestehavner bruker jeg de hjelpemiddlene jeg har tigjenglig. Hvorfor skal jeg gå ut på spring når jeg har Thrustere?

Hvorfor skal jeg hive gear forover og akterover for å få snudd båten, når jeg kan bruke thrusterne?

Svingradius foromver er hinsides dårlig i tomgansfart. Derfor brukes også thrustere ved kurs forandringer i trange gjestehavner.

I de aller fleste tilfeller hadde jeg greid meg uten Thrustere, men hvorfor ikke bruke de hjelpemiddlene en har?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

venstre er opptatt med å ratte fra 3,2 turn styrbord til 3,2 turn babord

Jeg har byttet hydraulisk styring, største rattpumpa (54cc) og minste sylinderen (116cc) ga båten såvidt over 2 tørn fra full bbtil full sving sb.

Mye, mye mindre stress i havn, og behageligere å kjøre med også, da man kun vrir rattet et par cm for å korrigere kursen.

Prøver og å la være å bruke baugpropell hvis det er mulig men skal ikke store vindpustet til før den lever sitt eget liv. Det er ikke et spørsmål om baugpropellen streiker men når den gjør det og da er det greit og ha prøvd litt.

Med den båten som jeg og du har er det er mareritt.

Tidligere i år klikket baugpropellen, en 1998 modell 4hk med "duoprop".

Måtte lodde et tørt punkt på kretskortet, så var den ok igjen.

Men den tillegginga gikk bra kun fordi det var vindstille.

En Master 820 uten baugpropell er veldig vanskelig å manøvrere i trangt farvann. Jeg vil si at hekktrhruster, og fjernkontroll på hekk, baug og anker, er et must på en sånn båt...

båten MÅ da kunne føres uten alt virr-varr selv om de duppedittene er meget behaglige å behjelplige

Sånn tenkte jeg og da jeg hadde Joda 7500, og så (og hørte) alle som brukte mixmaster til å legge til. Tenkte at de ikke kunne kjøre båt...

Nå vet jeg at det er nesten umulig uten, på en båt som er som en seilbåt i vindfang over vann, og dyptgående som ei jolle...

Snekker'n: Det var stilig med trim bryter brukt til baugpropell! Kjempesmart!!

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Hei Alle, jeg angrer på at jeg ikke var tydeligere på omstendighetene når jeg startet tråden...

Båten jeg fører er en Skilsø 33 med hems og motoren er en Volvo Penta KAD44 EDC og DPE hekkaggregat, den komuniserer med gir og gass med kun elektriske signaler og ikke fjernkontroll-kabler som mange andre. (det gjør at Snekker'ns glimrende forslag ikke uten vidre kan benyttes) Båten er høy i forhold til sine relativt beskjedne lengdemål. Vindfanget er betydelig.... og det finnes ikke antydning til kjøl

Favorittmålet mitt er skjærgården ved Kragerø, ca 400 øyer, drøssevis av smale trange viker og kanaler. Her koser jeg meg med oppdagelseturer.

Det er ikke U-sving i Hardangerfjorden med radius 400meter som er min greie. Jeg snakker om å snu 180 grader der det er 12 meter bredt med en 10 meter lang båt.

At enkelte hater lyden av thrustere i gjestehavner respekterer jeg, selv har jeg ALDRIG overnattet i en gjestehavn.

Min baug-thruster gjør det mulig for meg å nå steder jeg ikke kan nå uten thruster.

Fikk et godt tips tidlig i tråden om å innstallere eget batteri fremme ved thrusteren, det har jeg gjort og det hjalp :cheers_wine:

Håper fortsatt på at noen der ute har pønsket ut en gluup løsning som også kan brukes på EDC/EVC og andre elektriske kontrollere. :cheers:

Løsninger for mekaniske kontrollere må gjerne også postes her, (min neste båt blir mekanisk operert) :smash:

Hvordan trimmer du aggregatet ditt? Har du bryter til dette på spaken? Ser for meg at du enten må få satt inn en bryter til i spaken for truster. Alternativt bør det gå an å finne igjenn tiltsignalene nede på motor. Vil anta at de styrer to releer til tilt opp og ned.Da kan man lage en styring via velgebryter på disse slik at når velgebryter står i posisjon tilt, styres tilten med bryteren i spaken, mens i posisjon truster, brukes styresignalene til å styre trusterreleer.Regner med at du ikke har bruk for tilt samtidig med truster?

Gullfisk: jeg trimmer aggregatet med Volvo Penta standard 2 knapp's panel. For å nå til panelet må jeg slippe gass/gir spak med høyre hånd. Venstre er kun opplært til å gjøre en ting; å ratte...

Min løsning kan være å bytte ut EDC spaken med en som har bryter i kula. Føler meg bare ikke kompetent til å løse den saken elektrisk, er ingen kløpper med ledninger :diving:

Fant et bilde fra forrige helg hvor jeg rota meg bort i et smalt sund som jeg bare måtte se om jeg kunne komme igjennom :cheers:

Fint om det finnes en som kan være enig med meg om at dette ikke helt er stedet for u-sving :giggle:

Noen som kjenner seg igjen på bildet ??

img_9099.jpg

Frehaug: her tror jeg kjølen din hadde fått det... det sa stille doonkkk-onk med drevet i beach-posisjon.. da stikker jeg 42-43cm

Jeg bruker bryteren som er til tilten på drevet den sitter jo der orginalt montert i gir/gass håndtaket.

Bruker noen reler for og koble til og fra enten pysepropp eller drev.Bruker en ledig bryter på panelt til aktivisering av relene.Bryter lyser når pysepropp er aktiv.

Har Inter'n lagt igjen noe bunnstoff der ??

Nei, det gikk bra. Var gjennom i fjor. Utrolig trangt. Føltes som om jeg kunne strekke ut armen og berøre land på begge sider.

Da jeg tøffet gjennom så var det ganske mye strøm. Litt vrient...

Buster X med Yamaha 70

Min løsning kan være å bytte ut EDC spaken med en som har bryter i kula. Føler meg bare ikke kompetent til å løse den saken elektrisk, er ingen kløpper med ledninger :diving:

Hvis den nye spaken har løse ledninger fra bryteren i kula, er det rimelig greit å koble opp. Går bryteren på bussystemet til motor, blir det mere komplisert.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...