nomen Startet 7.August.2009 Del på Facebook Startet 7.August.2009 (redigert) Har en Mariner fra tidlig `90 tall som sluttet og lade i dag. Hadde håpet at en glasikring som jeg fant kunne være gått,men så heldig var jeg ikke. Er redd jeg har overbelastet ladekretsen da jeg har kjørt med kjøleboks 48W og lanterner tilsammen 40W. Noen som har erfaring med hva som mest sannsynlig er gåent,er det den såkalte "switch boxèn" eller er det ladespolen som har tatt kvelden? Noen som sitter på et el.skjema kanskje? Redigert 7.August.2009 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Droll Svart 7.August.2009 Del på Facebook Svart 7.August.2009 Har en Mariner fra tidlig `90 tall som sluttet og lade i dag. Litt mere spesifikt hadde vært greit... Er redd jeg har overbelastet ladekretsen da jeg har kjørt med kjøleboks 48W og lanterner tilsammen 40W. Dette er tilkoble batteriet ?? isåfall er det antagelig ikke du som har overbelastet lade systemet .... Noen som har erfaring med hva som mest sannsynlig er gåent,er det den såkalte "switch boxèn" eller er det ladespolen som har tatt kvelden? Swich boxen lager gnist .... går motoren så er den OK Ladespole... mulig, men har mere tro på at du har svidd av likeretteren ( gjør om statorens AC til DC som batteriet kan lades med ) HVA skjedde ?? sluttet den bare å lade ??, sluttet den etter at hadde gjort noen til/fra koblinger ?? Er 2 store synder som har drept maaange likerettere.... Koble til/fra batteri mens motoren går Koble til batteriet med feil polaritet. Noen som sitter på et el.skjema kanskje? Antagelig....men jeg vet ikke hvilken motor du har ... har du noe serie nr så jeg kan finne ut EXACT hvilken motor du har ?? Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
nomen Svart 8.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2009 (redigert) Serienummer på motoren er:O eller0 B342764,det står Mercury outboards under. Alle forbrukere går via batteriet med 10 amp sikring. Motoren og tilten virket helt fint da turen startet onsdag kveld,etter en times kjøretur ble båten stoppet og ikke startet før neste dag. Hovedstrømbryteren ble slått av. Når motoren ble forsøkt startet neste dag var det for lite strøm til å dra motor rundt,fikk god hjelp av en nabo på øya som kom med batteri. Koblet på dette og motor startet,i dette øyeblikk ble "lånebatteriet" koblet fra og mitt batt. koblet til,hadde håpet og se noe gnistring når mitt batt. ble koblet til,men det skjedde ikke. Båten ble kjørt i ca 1 time med batt. tilkoblet for å sjekke om det fikk lading,noe det ikke fikk og som ble bekreftet da jeg koblet på ett voltmeter. Redigert 8.August.2009 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Droll Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 Serienummer på motoren er:O eller0 B342764,det står Mercury outboards under. Product Information Serial Number: 0B342764 Model Number: MAR 7050412ND Manufacturing Year: 1988 Når motoren ble forsøkt startet neste dag var det for lite strøm til å dra motor rundt,fikk god hjelp av en nabo på øya som kom med batteri.Koblet på dette og motor startet,i dette øyeblikk ble "lånebatteriet" koblet fra og mitt batt. koblet til,hadde håpet og se noe gnistring når mitt batt. ble koblet til,men det skjedde ikke. Bytt motorens likeretter så har du lading ( Mercury dele #816770T )..... DU tok kverken på likeretteren da du koblet fra/til batteriet mens motoren gikk...... Er 2 STORE synder som har drept maaange likerettere.... 1. Koble til/fra batteri mens motoren går 2. Koble til batteriet med feil polaritet. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
nomen Svart 8.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2009 Har vært ute med mulitmeter og målt litt,måler ca 25 volt AC på to gule ledninger inn på likeretteren,men ingenting ut av den,der er det kun batterispenning. Skulle vel være grei skuring,skifte likeretter? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Droll Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 Skulle vel være grei skuring,skifte likeretter? Selve jobben skulle ta under 5 minutter ( 2 feste skruer , +3 muttere til 3/4 ledninger ) Noter deg hvordan like retteren er montert... Sammenlign gammel og ny likeretter FØR montering, KAN være forskjeller som krever ombytting av en eller flere ledninger ( skrev KAN fordi enkelte deler går ut og/eller blir erstatte av en ny del ( som gjør det samme, MEN KAN ha forskjeller )) Noter hvor de enkelte ledningene er monter.. De 2 gule ledningene kobles til der det eventuelt er merket AC Den røde ledningen kobles til der det er merket + Jordinga går i chassis på likeretter så den MÅ skrues fast til motor for å fungere.. Eventuelt en grå ledning som skal kobles SAMMEN med den ENE gule ledningen ( signal til turteller ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
nomen Svart 8.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2009 (redigert) Masse god hjelp her "Droll",takk for det. Hvem bør jeg kontakte for å få tak i en ny likeretter,skulle gjerne hatt den til mandag,men det er vel for mye å håpe på. Du har ikke tilfeldigvis en liggende som er til salgs? Redigert 8.August.2009 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Arvid_A Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 Hei! Hvis du ikke allerede har fått tak i likeretter - ta en telefon til Ravns Garage. De har både bruktdeler og ikke-originale deler. Blir litt billigere da. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 Du har ikke tilfeldigvis en liggende som er til salgs? Har dessverre ingen liggende... men enhver Mercury forhandler kan skaffe... må du sende etter, ta en telefon til Ravns. Burde ikke være en umulighet for å finne denne hos den lokale forhandleren, da denne likeretteren er brukt på veldig maaange modeller oppigjennom årene .. Skulle koste 654.26 +MVA for en original del ( Ravns ), men er sikkert litt variasjon... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.