Jump to content

Yanmar 4JHE blågrå røyk fra eksosen


Egilen

Recommended Posts

Jeg har en Sollux 24" med en Yanmar 4JHE, begge 1985 modell. Motor har gått ca. 2.000 timer. Det har begynt å komme litt blågrå røyk fra eksosen og en litt sur lukt. Røyken er mest synlig på tomgang, og helt ubetydelig under kjøring. Selv om motoren er god og varm etter lengre kjøring kommer røyken tilbake når jeg går ned på tomgang. Har en foreløpig arbeidshypotese om at det er behov for rensing/justering av dysene. At det kan være mer alvorlige ting som vil kreve en større overhaling har jeg foreløpig fortrengt.

Setter stor pris på tilbakemeldinger på dette.

Link to post

Hei.

 

Er det lenge siden du har sjekket ventilåpningene? De er lette å justere på denne motoren. Det skal være en åpning på 0,2mm på både inn og ut, og det justeres på kald motor. Ellers kan du laste ned komplett servicemanual for denne motoren fra sagaforumet.com under "Teknisk" nederst til venstre på hovedsiden.

 

Lars H.

(admin for Sagaforumet)

webkamera fra båten vår her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Motoren starter greit når den er kald. Har ikke temp måler men arbeidstemp virker normal. Ingen tegn til for varm motor. Oljeforbruket er normalt, skal jo bruke litt, ikke forbruk av vann. Ingen merkbar økning i dieselforbruk. Kjører motoren pent. Ligger vel på 2.500 rpm som gjennomsnitlig marsjfart ofte ned mot 2.000. På korte strekk kan jeg gå opp i 3.000. Over dette øker dieselforbruket såpass mye at det ikke har noen hensikt. Fartsøkningen blir jo helt marginal.

Link to post

Hva med å "blåse motoren ren" litt ved å gå på litt turtall av og til og ikke bare "lunkekjøre"? Denne motoren har maks RPM på 3800, så gå litt på 3600 (en times tid) og se om det kanskje kunne hjelpe litt. Jeg har samme motoren selv, og ved 2000rpm kommer ikke temperaturen noe særlig over 70o, mens den ved 3600rpm legger seg like under 80o.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg har en Yanmar 4LH-HTE.. Hadde litt problemer mod soting bak på båten.. sendte dysene til kontroll.. Kostet 1000.-

Nå har jeg kjørt 200 nautiskem mil uten å vasket rundt eksosen.. Kunne også se antydninger til litt olje film i vannet undt eksosen..(Uforbrendt diesel) Helt borte... Gikk ned va 0,15 l pr nautisk mil....

Ser du holder til rundt kr. sand.. Kan virkelg anbefale Sangvik Service til slikt...

Redigert av Sollux 27 (see edit history)
Link to post

Det burde ijkke være noe behov for noe stempelringer o.li. på en slik motor. Jeg har samme motor, og nå har den gått over 11000 timer og fungerer fortsatt perfekt. Eneste jeg må ta tak i til vinteren er litt svetting rundt reimhjulet. Tror du er på god vei hvis du kjører den litt "ren" først også evt. fortsetter med sjekk av dyser og ventiler hvis nødvendig. Jeg er i hvertfall imponert over denne motoren.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...