Egilen Startet 8.August.2009 Del på Facebook Startet 8.August.2009 Jeg har en Sollux 24" med en Yanmar 4JHE, begge 1985 modell. Motor har gått ca. 2.000 timer. Det har begynt å komme litt blågrå røyk fra eksosen og en litt sur lukt. Røyken er mest synlig på tomgang, og helt ubetydelig under kjøring. Selv om motoren er god og varm etter lengre kjøring kommer røyken tilbake når jeg går ned på tomgang. Har en foreløpig arbeidshypotese om at det er behov for rensing/justering av dysene. At det kan være mer alvorlige ting som vil kreve en større overhaling har jeg foreløpig fortrengt. Setter stor pris på tilbakemeldinger på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 Hei. Er det lenge siden du har sjekket ventilåpningene? De er lette å justere på denne motoren. Det skal være en åpning på 0,2mm på både inn og ut, og det justeres på kald motor. Ellers kan du laste ned komplett servicemanual for denne motoren fra sagaforumet.com under "Teknisk" nederst til venstre på hovedsiden. Lars H. (admin for Sagaforumet) webkamera fra båten vår her Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Egilen Svart 8.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2009 Takk for svar, Lars. Det er 4. sesongen jeg har båten og har i denne perioden ikke foretatt justering av ventiler. Har heller ikke kjennskap til når dette ble gjort sist. Hilsen Egil Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 Hvordan er den og starte ved kald motor da?temp under kjøring???oljeforbruk\vannforbruk??har du merket no øking i diesel forbruk for eks???Hvordan pleier du og kjøre under normal gange??marsjturtall osv... Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Egilen Svart 8.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2009 Motoren starter greit når den er kald. Har ikke temp måler men arbeidstemp virker normal. Ingen tegn til for varm motor. Oljeforbruket er normalt, skal jo bruke litt, ikke forbruk av vann. Ingen merkbar økning i dieselforbruk. Kjører motoren pent. Ligger vel på 2.500 rpm som gjennomsnitlig marsjfart ofte ned mot 2.000. På korte strekk kan jeg gå opp i 3.000. Over dette øker dieselforbruket såpass mye at det ikke har noen hensikt. Fartsøkningen blir jo helt marginal. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 Tipper en eller flere av dysene dine forstøver litt dårlig. Uforbrent diesel kan gi litt sur eksos... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 Hva med å "blåse motoren ren" litt ved å gå på litt turtall av og til og ikke bare "lunkekjøre"? Denne motoren har maks RPM på 3800, så gå litt på 3600 (en times tid) og se om det kanskje kunne hjelpe litt. Jeg har samme motoren selv, og ved 2000rpm kommer ikke temperaturen noe særlig over 70o, mens den ved 3600rpm legger seg like under 80o. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Egilen Svart 9.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2009 Da prøver jeg først å kjøre båten på litt høyere turtall. Hvis ikke det hjelper får jeg prøve dyserens og ventiljustering som neste tiltak. En "god" nabo i havna ymtet frempå om slitt motor og skifte av stempelringer og foringer, men det velger jeg å se bort fra inntil videre. Sitér dette innlegget Link to post
Sollux 27 Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 (redigert) Jeg har en Yanmar 4LH-HTE.. Hadde litt problemer mod soting bak på båten.. sendte dysene til kontroll.. Kostet 1000.- Nå har jeg kjørt 200 nautiskem mil uten å vasket rundt eksosen.. Kunne også se antydninger til litt olje film i vannet undt eksosen..(Uforbrendt diesel) Helt borte... Gikk ned va 0,15 l pr nautisk mil.... Ser du holder til rundt kr. sand.. Kan virkelg anbefale Sangvik Service til slikt... Redigert 10.August.2009 av Sollux 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Det burde ijkke være noe behov for noe stempelringer o.li. på en slik motor. Jeg har samme motor, og nå har den gått over 11000 timer og fungerer fortsatt perfekt. Eneste jeg må ta tak i til vinteren er litt svetting rundt reimhjulet. Tror du er på god vei hvis du kjører den litt "ren" først også evt. fortsetter med sjekk av dyser og ventiler hvis nødvendig. Jeg er i hvertfall imponert over denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.