Jump to content

Noen råd om opp oppussing av trebåt?


Ronny O

Recommended Posts

Heisann, jeg driver å pusser opp ei gammel Skorgenes 25 som de tidligere eierne har plastet overbygget mm. Heldigvis lot de skroget være men dollbor, akter og fordekk har desverre vært plastet. Jeg er kommet godt igang med å rive "svineriet" og finner masse fint treverk under. Noe er selvfølgelig skadet og må byttes ut.

 

Nå er det sånn at på hyttetaket fant jeg et inntakt tak under plasten som kun trengs å pusses og lakkes. Og jeg har god tro på at taket på selve kabinen er inntakt under plasten. Veggene har jeg revet da det var brukt kryssfiner som har trukket vann, kunne nærmest rive veggene med nevene, nå er det bare et plastskall igjen.

 

Hva burde jeg bygge opp veggene igjen med? Økonomi spiller en stor rolle her, men det skal være presentabelt også. (med tanke på fremtidig salg) Har vurdert alt fra vannfast kryssfiner til vanlig gulvbord med not og fjær...men blir ikke enig med meg selv. :confused:  Noe gode råd?

Link to post

Meranti plater er ganske like mahognyplater og koster ca 400 kr for plater 122x244. Samme mahognyplater koster ca 1200. .......

Hvilken TYKKELSE snakker vi om da, jorhei? 9mm / 12mm / 15mm / ?? / - og da selvfølgelig med FINÉR bare på 1 side, ikke sant? Hva koster tilsvarende plate med finér på begge sider? Dobbelt så mye?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Hvilken TYKKELSE snakker vi om da, jorhei? 9mm / 12mm / 15mm / ?? / - og da selvfølgelig med FINÉR bare på 1 side, ikke sant? Hva koster tilsvarende plate med finér på begge sider? Dobbelt så mye?

Da er det snakk om 12 mm på byggmaker. Samme plate på Billingstad trelast koster 323 og da koster 15 mm ca 400. Er usikker på hva de koster med meranti på begge sider. Har faktisk ikke sett det jeg.

15 mm mahogny på begge sider koster 1311 og samme plate med mahogny på en side koster 1089.

For flere priser sjekk:

http://www.billingstadtrelast.no/

 

Nå hjelper kanskje ikke det deg noe ronlo, fordi du bor et stykke fra Oslo, men da ser du hva prisene ligger på.

 

mvh jorhei

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post

Dette var kjempe, da ser det litt lysere ut i lommeboken igjen. Men hvordan skal platene behandles etter montering? Da tenker jeg på olje, lakk?

Hei Ronlo.

 

Før du tenker på olje og lakk bør du legge mye arbede i skjøter og sammenføyinger ved montering av finerplater. Det som er mest vanlig ved byggkonstruksjoner av slike plater er at de trekker fuktighet i endeved/ skjøter, har sett overbygg som er en sesong gamle begynne og bli mørke av fuktighet ,spesielt i hjørner hvor platene er skjært i vinkel og hjørnene er meget tynne :nonod:. Spar gjerne på platene men bruk litt mer på tetting :smiley:

Deretter bør de få behandling av olje, samme måte som skrog,(mettes) vaskes rene med f.eks rødsprit før lakk, bruk gjerne uttynnet lakk i første strøk (50/50), deretter lakkes 5-6 strøk, ettersom hvilken lakktype du velger.

Lykke til

Mvh Heira :cheers:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post

Hvorfor bruke kryssfiner når du med fordel kan benytte DVC/divinycell (sandwich).

 

Bygg opp på innsiden av plastskallet. Fest sammen med limsparkel. Lage nødv. stivere og forsterkninger og plaste over. Du får et overbygg som er lett , isolert og råtefritt. Om du ikke vil ha plastinnside kan du pynte med treverk, finer eller skottbekledning.

 

Plastbelagt treverk/finer er en langt dårligere løsning enn plast/DVC.

Link to post

TMe

Jeg vil ha bort all plasten, vil prøve å få den i så orginal stand så mulig. Dessuten mistenker jeg at det ligger et fint furutak på kabinen så satser på bare tre. Denne båten har vært mishandlet nok så nå fortjener den godt stell og nye vegger.

 

Har hvertfall 3 spant som burde ha vært byttet + et bord (øverst), har ikke snøring hvordan jeg skal få til det. Ikke har jeg utstyr for å gjøre det, og har heller ikke råd til å få folk til utføre det for meg heller, så den biten er en liten hodepine.

 

Er også et par bord i midten på dekket som er hardt angrepet av råte, pluss noen bord til på akterdekket der masten har stått. Må jeg bytte alle bordene, eller kan jeg "fylle" inn med friske bord? Det er not og fjær men ingen nating.

Link to post

Hallo Ronny !

 

Skal du ha bort plasten så er det helt OK.

 

Vedr. utskifting av øvre bordgang så er heller ikke det allverdens bare man tar tiden til hjelp.

Det trengs ikke annet enn vanlig håndverktøy og en del skrutvinger. Det gamle bordet brukes som mal.

 

Ikke bytt for mye om gangen. det er viktig å beholde fasongen og å ha noe å bruke som mal/se etter.

 

Det finnes mye lektyre om rep. av trebåt så fortvil ikke.

Link to post

Hei TMe

 

Heldigvis er det ikke snakk om en hel lengde der bordet er skadet. Det er snakk om en lengde på 150 cm. Bordet er festet i "stevnet" bak (tror det heter stevnet) og går fram til en skjøt. Men jeg må vel få steamet bordet på ett vis, det finnes vel ikke noe superstoff som jeg kan smøre på som gjør det mykt?

Og når vi er inne på det med å gjøre treverket mykt så har jeg listen som skal ligge på øverste bordgang og dollbordet (under fenderlisten) som jeg lurer litt på. Hvordan skal jeg få bøyd og festet denne på en grei måte? Har som sagt ikke tilgang til steaming...

Link to post

Utstyr for steaming er ikke særlig vansklig å lage. Skaffe deg et Spiro ventilasjonsrør av passende dim. til at bordet går inni  samt to endebunner. Isoler utvendig med Glava el.

Alternativt lage en steamkasse av treverk. Som steamprodusent kan du bruke en avdanket trykkoker eller kaffikjele på en gassbrenner.

 

Mange bruker i stedet for å steame å senke plankene ned på dypt vann til de blir myke og føyelige. Man slipper å brenne seg på hendene og får bedre tid på seg da man slipper  å ta omsyn til at planken mister varmen.

 

En steamet planke er en dårlig planke og er oftest den første som rotner. Steamingen medfører at plankens naturlige tjære og hardpiksinnhold reduseres kraftig. Nedsenking i sjøvann er derimot gunstig mhp. råte da salt konserverer.

 

En moderne variant (uprøvet) kunne være å stikke planken inni et rør som utstyres med blindflenser i begge ender. Fylle røret med saltvann/saltlake og trykksette det hele ( 1bar tilsvarer ca. 10m dyp). Går man litt videre kunne man tenke seg at man brukte Owatrol eller

tilsvarende istf. sjøvann.

Link to post

Spirorør er helt kurrant.

Brukte selv et vanlig 4" PVC "kloakkrør" som jeg laget hull på midten og satte det ned på underdelen til et steamapparat.

Støttet opp begge i endene. (pvc'en ble myk av varmen)

Tettet begge endene med filler. om jeg husker riktig skal det ikke være helt tett i endene.

Snakk med en trebåtbygger, for de forskjellige tresorter har forskjellige måte å bli steamet på.

 

I mitt tifelle var det mahogny fenderlister, og det gikk som en drøm.

De stivnet fort igjen, så det måtte jobbes raskt

Resultatet ble meget bra.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...