FredrikW Startet 8.August.2009 Del på Facebook Startet 8.August.2009 Når jeg har brukt båten lar jeg alltid motoren gå på tomgang i 5 minutter mens jeg fortøyer og setter opp kalesjen. Da jeg tiltet opp motoren etter fortøyning sist jeg brukte båten oppdaget jeg at en stor klase med slik tang/alge som ser ut som vått hår hadde blitt sugd fast til kjølevannsinntaket. Jeg plukket av dette for hånd og spylte av restene, og dro på jobb. Da jeg kom til båten og startet motoren neste dag kom det ingen kontrollstråle. Altså har deler av tangklasen kommet inn i systemet. Pga. dårlig tid startet jeg ikke motoren etter å ha fjernet tangen, men jeg er 100% sikker på at det var kontrollstråle før jeg stoppet den. Foreløpig er følgende gjort, uten at det har hjulpet: - Har skrudd løs rista til kjølevannsinntaket og tittet inn. Ingenting å se. - Har staket opp kontrollstrålehullet med ståltråd (kom 20 cm inn før det buttet). - Har forsøkt å spyle med slange direkte opp i kjølevannsintaket. - Har forsøkt å holde en finger over kontrollstrålehullet for å skape mottrykk (uten at jeg vet noen ting om det kan ha noen effekt). - Har tiltet motoren opp og ned gjentatte ganger i håp om å skylle ut av kanalene. - Har kjørt motoren på tomgang med spylemoffe (under vann) og fullt trykk på vannet. Har kun tatt sjansen på å kjøre motoren på tomgang i 30-35 sekunder i strekk, for ikke å brenne impelleren. Det bobler og drypper litt vann ut av kontrollstrålehullet når motoren går. Ved ett tilfelle rant det også svakt en liten stund. Jeg skulle gjerne ha brukt båten (bombe!), så hvis noen har forslag til noe mer jeg kan forsøke før jeg må tilkalle proffer (som sikkert ikke kan komme før om 3 uker), så er jeg svært takknemlig! Motoren er en 2004-modell 4-takt Johnson. Denne er identisk med Suzuki DF140. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 8.August.2009 Del på Facebook Svart 8.August.2009 Jeg er ikke kjent med motoren, men sjekk impelleren, og hvis det er mulig å spyle fra impelleren og ned mot inntaket., ville jeg gjort det. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.