Jump to content

Finne rimelig trimsensor som passer til Yamaha 80 (ca 1986-mod)?

Helge

Recommended Posts

Jeg henviser til en annen tråd angående fargekoder for ledninger til omtalte motor samt tilkobling av instrumenter i dashbord (inkludert powertrimindikator)

Under arbeidet med å pusse opp en brukt båt jeg kjøpte i vinter og da under arbeidet med å koble til flere instrumenter som forrige eier ikke hadde koblet til etter bytte av motor, konstaterte jeg dessverre at trimsensoren nede på motorbraketten er defekt. Denne trimsensoren er etter mitt syn svindyr hos Yamaha. De skal ca 3000 for en plastboks med kun en enkelt variabel motstand inni. Motstanden varierer med bevegelse på en fjærbelastet plastarm som stikker ut av boksen og som bøyes inn av motoren når denne trimmes ned. Greit at elektronikk kan være dyrt (med unntak av den enorme mengden elektroniske kretser inne i masseproduserte PC'er kanskje), men 3000 kr for en kun en variabel motstand i en liten plastboks :cryin::headbang::puke: Dette er meget "low-tech" utstyr. Det mest avanserte med trimsensoren må vel sies å være at den skal være vanntett rundt akslingen til den bevegelige armen :lol:

Noen som har forslag til andre løsninger enn:

- 3000 kr for ny Yamaha trimsensor

- å gi F... i å ha trimsensor/trimindikator? Det har jeg ikke lyst til - triminstrumentet er det eneste av 5 instrumenter i dashbordet som nå ikke virker :nonod:

Kan det være mulig å benytte en tredje parts sensor? Er det noen som har prøvd dettte i praksis på Yamahamotorer?

Det er vel neppe sannsynlig å finne en slik fungerende original sensor tilgjengelig for salg som brukt - eller kan jeg ha flaks? Det skal visst være mye den samme sensoren som er brukt på mange av Yamaha sine modeller på 80-tallet - flere av 50, 60, 75, 80 og 90 hesterne har visstnok samme sensor dersom de var utstyrt med trim/tilt. Om noen har en slik delemotor liggende kan de tjene seg litt penger på meg dersom trimsensoren fungerer :yesnod:

Tusen takk for omtanke og forslaget, men jeg har allerede forsøkt å søke litt på ebay. Jeg har kanskje ikke brukt nok tid eller vært flink nok med søkeordene, men Yamaha trim sensor som det kalles i Yamaha sin egen manual) eller Yamaha trim sender (som jeg traff EN enkelt sensor på ebay med) skulle vel dekke det?

Jeg ser du s051830 har misforstått det jeg skrev da det ikke er instrumentet i dashbordet jeg er på jakt etter. Det sitter der i dashbordet det (og er i orden - nytt Faria til Yamaha eldre enn 1997) sammen med 4 andre instrumenter (knopmåler, turteller, voltmeter og tankmåler som alle fungerer). Det er trimsensoren nede på motorbraketten som er defekt og som jeg er på jakt etter.

Jeg fant massevis av motorer til powertrim på ebay (både nye og brukte) og jeg fant flere komplette powertrim/tilt-enheter med både motor, sylindre, brakett og hele greia... men UTEN trimsensoren. Det var faktisk en slik komplett powertrim (men uten sensor) til samme pris som Yamaha skal ha for kun sensoren her i Norge.... Jeg fant kun en Yamaha trim sensor/sender på ebay og det var ikke samme type som jeg har. Den var både annerledes utformet og hadde bare to ledninger i steden for fire.

Fremdeles meget mottagelig for tips :yesnod:

- å gi F... i å ha trimsensor/trimindikator? Det har jeg ikke lyst til - triminstrumentet er det eneste av 5 instrumenter i dashbordet som nå ikke virker :nonod:

Tja... Jeg har hatt det slik på min båt 4 år nå. Rett og slett fordi jeg hadde hastverk når jeg var ferdig med å bygge båten for 4 år siden. Etter hvert har jeg lært å sette pris på å hadde flotte, ubrukte Faria instrumentet i panelet mitt. Jeg har planlagt i 3 år å koble til disse 3 ledningene "til våren." Har det skjedd enda? :nonod:

Har jeg det flott på sjøen uten denne indikatoren, som jeg egentlig kun monterte instrument for, slik at jeg kunne få symmetri på panelet? Jepp! :cheers:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Er det denne?

- Burde du kunne få denne hjem for 1100.-

Tja... det KAN ligne... dersom figuren viser trimsensoren fra baksiden (det som ligger an mot motorbraketten) og den prisen er jo akseptabel. Men det kommer 4 ledninger ut av sensoren på min motor (så ut som 3 på denne figuren)? På trimsensoren for 90 Hk 1985-modell kjenner jeg igjen den bevegelige armen bedre, men der har ikke plastboksen så lik form igjen...

Har jeg det flott på sjøen uten denne indikatoren, som jeg egentlig kun monterte instrument for, slik at jeg kunne få symmetri på panelet? Jepp! :cheers:

He-he... tviler ikke :lol: Men jeg er faktisk veldig vant til å bruke triminstrumentet ganske aktivt både på min Skibsplast 655 S og på min Sunwin og savner det allerede på min siste anskaffelse (Skibsplast 450 VS) som med denne 80-hesteren tåler uventet mye uttrimming av motoren. En ting er å føle seg fram på hvordan båten oppfører seg (i steden for å vri på hodet :lol: ), men en annen ting er å kunne se på dashbordet når man nærmer seg trimmen helt ned eller grensen mellom powertrim og tilt. Så... jeg for min del vil svært gjerne ha trimindikatoren i orden på også denne båten.

Redigert av Helge (see edit history)
Få tak i delenr hos yamaha, søk det deretter opp på nett.

Har holdt på fredag og i dag med å få tak i delenummer hos Yamaha. I løpet av denne tiden har jeg lært....

1. Yamaha Scandinavia bør jeg ringe før 11:00 eller var det 11:30? Etter lunsj er visst ikke teknikerne tilgjengelige for andre enn forhandlere.

2. Delelager og tekniker på påhengere hos forhandleren i Trondheim er ikke mulig å få tak i (i alle fall ikke sist fredag samt i dag). Forsøt flere ganger begge dager.

3. Nærmeste Yamahaforhandler (påhengsmotor) utenfor Trondheim fikk jeg tak i og de skulle sende faks eller e-post med figur av aktuell sensor. Har ikke kommet enda - så da får jeg håpe på i morgen...

:nonod:

Det virker som om det er en type trimsensor til og med 1986 (eller 1987?) og en annen type trinsensor fra og med 1988. Jeg tror jeg skal ha den eldste ut fra at det ser ut som om denne har fire ledninger (som det er på min gamle) mot 3 på den nyere. Det er utseendet/fasongen på sensorene i skissene på boats.net som gjør meg usikker. Uansett er prisen godt under det halve av i Norge inkludert frakt og moms. Hadde prisen vært litt mer fornuftig i Norge hadde jeg selvsagt kjøpt av Yamaha her hjemme, men nesten 3000 kr for en slik "low-tec" enkel komponent synes jeg er galskap. At den kan kjøpes fra boats.net til langt under halv pris inkludert frakt og tollbehandling støtter vel opp under den påstanden. Til sammenligning var prisforskjellen (etter frakt og forenklet tollbehandling) på et par Polariserende Ray-Ban solbriller av modell 3332 bare drøyt 1500 (fra USA) mot drøyt 1700 i Norge. Disse forsøkte jeg å kjøpe i Norge, men til og med importør var tom så jeg kjøpte fra USA for i det hele tatt å få solbrillene til ferien. Når prisforskjellen ikke er større enn på solbrillene kjøper jeg for min del normalt i Norge da jeg er villig til å betale litt for sikkerheten med å ha kjøpt av en norsk forhandler (reklamasjonsrett og nærhet til forhandler). Men med prisforskjellen som her er kommet frem på denne Yamaha trimsensoren... :nonod::headbang::puke:

Redigert av Helge (see edit history)

Kjøpte meg en 86 mod Yamaha 50, uten ledninger. Tenkte å kjøpe en 703 boks, måtte da ha en overgangskabel fra 7 pin på motor til 10 pin fra boksen. 3200 hos yamahaforhandler, 500 alt inkludert fra ebay. Så fant naboen en Mariner start/stopp panel fra Mariner som er klin likt det fatter har på sin 80 mod Yamaha. kjøpte da en 1,8m 7 pin forlengelses kabel fra ebay som jeg kuttet og koblet sammen med ledninger fra panelet. 300 på ebay, 2300 hos Yamahaforhandler.

Ran på åpen gate de driver med hos Yamaha i Norge til tider.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Har endelig funnet ut både årsmodell på motoren og delenummeret på trimsensoren som jeg kan bruke - begge deler etter hjelp fra Yamaha Motor Scandinavia.

Det er en 1985 modell (mens selger trodde det var 86 eller 87) så av Yamaha-motorer har jeg nå både en 1980-modell 40 DE og en 1985-modell 80 AET

Trimsensoren jeg skal ha til 80-hesteren er 6E5-83672-01-00

Løp og kjøp :cheers:

Da er ny trim-sensor med 2 tilhørende rustfrie festeskruer bestilt. Prisen ble enda litt lavere inkl. frakt enn jeg trodde - kun $ 90,- før tollbehandling inn til Norge. Dette skal vel ikke bli mer enn ca 700 kr inkludert norsk moms. Gebyret til tollbehandler kommer imidlertid også til på totalprisen. Nå dreier det vel i denne saken seg uansett ikke om så veldig mange kroner når man tenker deler til båt og båtmotor. Men rent prinsippielt synes jeg det er en uforskammet stor prosentvis prisforskjell mellom skandinaviske priser (omtrent samme pris omregnet i NOK i Sverige som i Norge) og prisen fra USA. Her snakker vi om ca en fjerdedel av prisen inkludert frakt fra USA og norsk moms/tollbeghandling i forhold til norsk pris :crazy::eek:

• 3 uker senere...

Jeg fikk trimsensoren i posten i forrige uke. Da jeg ikke får montert denne på motoren og tatt av den gamle defekte før i høstferien (oktober) tenkte for sikkerhets skyld å måle motstanden(e) (mellom svart, rosa, orange og grå ledninger) for å forsikre meg om at den nye trimsensoren er ok. :confused: men det ble en litt underlig erfaring da jeg synes motstandsverdiene virker veldig merkelige. Mellom svart og rosa ledning der jeg forventet å skulle koble meg til med dashbordinstrumentet er motstanden ca 6000 ohm og varierer ikke med full bevegelse på trimindikatorarmen. Mellom et par av de andre ledningene kunne jeg se at motstanden varierte, men bare noen titalls ohm i en motstandsverdi på over 1000 ohm. Dette kan da umulig være riktig? Har jeg fått en trimsensor som er DOA? Det er ikke en brukt sensor, men en helt ny.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...