Snekker'n Startet 8.August.2009 Link til dette innlegget Startet 8.August.2009 Hver gang det regner får jeg svarte striper på båten: Hva ER disse svarte stripene for noe? Selv om både båten og kalesjen er gullene rene før regnværet så oppstår stripene. Om båten er nypolert (i april) eller moden for opptak (i oktober) så fester stripene seg. De er aldri vanskelige å ta bort, men medfører en del ekstra jobb. Er det forurensning i luften? Diesel-sot? "Sur nedbør" fra utlandet? Noen som vet? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Dieselboy Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Gummien til vinduspakningene som avgir dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Eksos fra din min og alle andres biler å båter. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 8.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Gummien til vinduspakningene som avgir dette. Jaha? Den tanken hadde ikke slått meg. Er det i så fall noe jeg kan sette inn disse pakningene med som gjør at de ikke farger av? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Tor313 Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 kan muligens være noe i det du vasker båten med som "løser" opp gummien, prøve med noe annet kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 vinduspakning teorien kan herved avkreftes,da jeg får de på steder som ikke er i nærheten av vinduspakninger.får de også over vinduene.sur nedbør tror jeg det heter Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Stranden Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Jeg tror det kan komme av den aluminiumsprofilen. Sitér dette innlegget Båt: Draco Suntop 1800 Har hatt: Selco Selsprint Link to post
Dieselboy Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Hvorfor får kluten en svart stripe når jeg drar den over gummipakninga og ikke ellers på vinduet, når vinduene vaskes. Samme hjemme når vinduene vaskes. Så snart en drar kluten over/i mot den sorte gummipakning så kommer det en svart stripe. Bruker IKKE kjemikalier til vindusvask !!! Kun rent vann ! Sitér dette innlegget Link to post
Tor313 Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 gummien trekker lettere til seg skitt ? Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Nei, ikke skitt. Vil tro det er noe i blandingen som sverter/farger av. Forkommer selv på ny gummi har jeg sett. Sitér dette innlegget Link to post
ABokn Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Har det samme på min og skjønner heller ikke hvor det kommer fra. Har tenkt og trodd at det var 'sur' nedbør eller noe. Har i grunnen sluttet å fundere på det inntil det ble tatt opp her. Nå vil jeg også høre om det kommer noen logiske forslag. Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 (redigert) kanskje en reaksjon på mellom enkelte typer gummipakning og aluminiumen i listene som er rundt? Redigert 8.August.2009 av blacki (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Har samme stripene, finnes ikke gummilister eller aluminium ombord hos meg. Eksos ol. er teorien min. Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Hvis det ikke er gummi, er det aluminium som tetter mot glasset? Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
oslofjord Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 (redigert) Bosted oslo står på profilen og da er det nok møkk i luften som er årsaken. (Sot/svevestøv eller annet som fra trær ??.) Ligger båten nær motorvei ? Har selv registrert variabel mengde striper avhengig av hvor båten står i opplag. Ved gamle Son Marina ved sjøen fikk jeg nesten ikke opplagsstriper selv om jeg var treg med å legge på presening, men da de flyttet opplaget til Kambo ble det masse striper innen jeg fikk lagt på presenning. Redigert 9.August.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 9.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Bosted oslo står på profilen og da er det nok møkk i luften som er årsaken. (Sot/svevestøv eller annet som fra trær ??.) Ligger båten nær motorvei ? Bosted er Oslo, men båten har sin faste plass i Kragerøskjærgården. Nærmeste vei ligger nesten 1 km borte, og nærmeste motorvei kanskje 2 mil borte. Ser at den hvite kassevogna vår, som står noen hundre meter fra hytta/båten, har de samme svarte stripene. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
oslofjord Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Kan det komme fra trær ? Hytteveggene blir ihvertfall merkbart mer svart/skitten der furugrener henger over taket. Vasket mine hyttevegger (ved sjøen unna vei) med kraftig såpe og fikk av mye svart guffe i vaskevannet....det er ikke bilstøv..... Kan det være samme guffa som legger seg på båten din ? Landstedsbåten min har lite skittproblmer men den ligger fortøyd langt unna både trær og bilveier. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Vi får de samme stripene. Har lurt på hvorfor, for båten er alltid ren og dét blir bare striper på de samme stedene. Oppdaget i sommer at det blir svarte renner når syre faste skruer og knotter blir våte av regn vann. Vi har ca 20 stk rundt flyen til å feste trekket til flyen. Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 jeg tror det er sur nedbør og at stripene kommer på samme stedet er at vannet renner ned i fra gjerne rundt knotter og rett ned eller fra avrenninger i fra vinduer eller der omkring Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Skulle til å svare akkurat det samme som A.Joda, å jeg er overbevist om at det er riktig! Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Jeg visste ikke engang at jeg lurte på dette før jeg leste denne tråden. Enda en fordel med BP : det er så mye jeg ikke visste jeg lurte på... Etter litt googling så fant jeg denne siden, jeg synes denne forklaringen høres fornuftig ut. Sitér dette innlegget Link to post
ABokn Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Ok Rett og slett dritt altså Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Gummien til vinduspakningene som avgir dette. Ingen som helst tro på det. Dette har vi da hatt i alle år. Det er kull i regnvann som kommer fra de store kullkraftverkene i øst eller Storbritania. Jeg merker at det er verre når det er austavær. Det fester seg ikke bare som striper men etterhvert som et skitten belegg på hele båten. Problemet er at vanlig såpe tar det ikke skikkelig - iallefall ikke når voksen begynner å bli dårlig mot slutten av sesongen. Valget er da å bruke kraftigere saker (båtcleaner e.l.) men den tar også voksen. Jeg velger å vaske godt med såpe og vente med båtcleaner til båten står på land og jeg kan legge på voks etterpå. Så får båten heller se litt skitten ut siste del av sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Ok Rett og slett dritt altså Trolig en god posjon måkedritt også, en ruke og litt regn, så renner jo det nedover både kalesje og skrog. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Hasla 26 Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 Er nok nedbør bare og se på plastmøbler ute det,blir akkurat samme ulla Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.