Jump to content

Hva består de svarte stripene på plastskroget av?

Snekker'n

Recommended Posts

Hei.

Nå har vel voksen en mye viktigere oppgave enn å få båten til å se blank ut for å imponere naboene? Den er vel i første omgang til for å beskytte gelcoaten mot nedbryting forårsaket av vær og vind og forurensing.

Lars H.

pt. Hälsö Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Der datt eg ut.... Eg polerer med voks. Eller?

Sikkert bare ulik bruk av ord. Jeg polerer båten ren og blank med Akrylpasta fra MaxWax og vokser med hardvoks fra samme fabrikant. Poenget mitt var om voksen er bortkastet arbeid som får møkka til å sette seg bedre fast.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Der datt eg ut.... Eg polerer med voks. Eller?

Her er det mye sammenblanding av ord og uttrykk. For å få gelcoaten pen og å beskytte den, er det flere trinn en må gjennom.

- vaske vekk vanlig møkk med et eller annet godt såpevann. Dette tar også gammel voks

- eventuelt rubbe, som er en grovsliping som fjerner gjenstridig møkk og oksidert gelcoat

- polere, som ikke er noe annet enn en fin sliping

- så vokser en båten for å beskytte den

Og så er det noen luriumprodukter som påståes å gjøre alt dette i en eneste operasjon. :giggle:

Lars H. :cheers:

pt. Hälsö Sverige

live webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

BEG,

På den siden av båten di som ser ren ut har du et jevnt lag med dritt(før vasking). Når det regner på en upolert overflate blir overflaten helt våt, men når det regner på en polert overflate blir det dråper som etter hvert danner mini-elver. Du vil få sorte striper der disse mini-elverne renner. På den upolerte siden renner ikke vannet på samme måten og overflaten blir jevnt uren. Når du så vasker er det vanskeligere å fjerne skitten der mini-elvene har vært fordi det der har vært en større mengde skitt som har rent nedover en begrenset overflate(der du ser stripene).

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Du har ny båt Bjerknez og da er det enkelt å tørke de av. Mye værre med en gammel uttørket sak med flere måneder gammel voks. Stripene blir ikke så markante på et gammelt skrog, men de er desto verre å få av.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

BEG,

På den siden av båten di som ser ren ut har du et jevnt lag med dritt(før vasking). Når det regner på en upolert overflate blir overflaten helt våt, men når det regner på en polert overflate blir det dråper som etter hvert danner mini-elver. Du vil få sorte striper der disse mini-elverne renner. På den upolerte siden renner ikke vannet på samme måten og overflaten blir jevnt uren. Når du så vasker er det vanskeligere å fjerne skitten der mini-elvene har vært fordi det der har vært en større mengde skitt som har rent nedover en begrenset overflate(der du ser stripene).

Du har rett i at den siden uten voks er jevnt møkkete. Men, også siden med voks er det, men der har vi de svarte stripene i tillegg. (kan ikke si med 100% sikkerhet at det er likt med jevn møkk, men sånn ser det nok ut).

Båten er fra 2005 så den er jo ikke gammel, dette problemet med svarte striper har jeg hatt siden jeg overtok den, da var den 2 år. Samme problem på alle andre båter tidligere.

Ser at voks blir fremhevet som middelet som skal hindre nedmatting (oksidering) osv. Ser det poenget. Men, at voks gjør at renholdet blir lettere, nei den historien begynner jeg å tvile på.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

* Bekrefter at voks må herde.

* Erfaringer fra billakk kan ikke uten videre anvendes på gelcoat.

* Snarveier til godt resultat er medfører at resultatet varer kortere.

* Oppbygging av avstøtende overflate gjøres best i flere omganger slik Lars H beskriver.

* Nye tilsetningsstoffer i voks ser veldig fint ut med en gang du polerer (bilen): Vannet perler flott med lite arbeid, men effekten av sur nedbør kan gjøre resultatet over tid verre.

* Sorte striper kan komme av alt som vannet har nedbrutt på båten eller er fraktet med av vannet fra skyene: metall, gummi, sot etc.

* Fjerning av sorte striper endrer egenskapene til den avstøtende voksoverflaten. Følg opp med litt ny voks om du gidder.

* Voksing rett før regnvær må anbefales med forbehold. Det har ulike effekter for ulike produkter.

Ekstern tråd som forklarer litt om de spesielle utfordringene ved båtpolering (dog med reklame til slutt): Båtpolering

Uten disse egenskapene til vann som befrakter og nedbryter: Intet liv slik vi kjenner det. Stikkord: Vannets overflatespenning og vannets bipolaritet.

Vann ville ikke kunne klare å stige i trær og planter og gi dem næring uten disse egenskapene. Jeg bruker det til trøst.

Vannkunnskap i god og kompimert form

Konklusjon: Pris skaperverket og forbann forurensningen!

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Dukker opp sånn på begge båtene mine med kaslje rett under kalesjeknottene. Hvorfor bare der, hvis stripene kun er møkk og sur nedbør? Har fundert litt på om det er reaksjon mellom stålskruer og aluminiumsknottene f.eks., men aner ikke.

Nevnte det tidligere i tråden. Dette kan minne om aluminium eller annet metal som skaper reaksjoner i mange tilfeller.

Grunnen til dette er vel at jeg ofte har sett svært lignedne forurensing på kanaler og andre metaliske produkter. Sett det mange ganger spesielt på offshore innstalasjoner, men også andre utsatte steder så har jeg lagt merke til slike stier med slik svart, grå-vann... Som blikkenslager så ser man det ofte når det slurves med blanding av aluminuim og spesielt skruer som er galv. Eller Galvaniserte kanaler som er skrudd med rustfritt/syrefast.

Skal man skru på aluminium så skal man optimalt sett bruke spesial behandlet skruer med pakninger. Ser gaanske ofte at dette slurves med på fritidsbåter ol. Tipper at martime miljøer med salt og diverse stoffer som vi grerne smører inn gelo, kalesjer, vinduer mm. også kan spille inn.

Dette er kun basert på egne erfaringer som lett kan overføres til denne problemstilingen. Hadde det vært sur nedbør, vanlig skitt så burde det dukket opp andre steder også, men virker vel som det dukker mest opp der det er metaliske forbindelser, gjerne på steder som ikke er lett tilgjenglige som under lister mm. Her er det gjerne også divesre skruer og anndre feste midler.

Minner om at aluminium kommer i mange kvaliteter.

Det virker som om det ikke er brukt "marine-aluminium" i mange kalesje-innretninger / beslag for å holde prisen nede.

Vann løser alt! Med svovel-forbindelser i vannet løses enda mer (nedbør). Det skal ikke mange oppløste molekyler til for at vi ser rester av oppløste stoffer (f.eks metall) på en hvit overflate!

Det renner mange liter vann i løpet av en regnnatt forbi hvert punkt på båten og selvfølgelig enda mer der vannet samles i elver (kalesjeknotter).

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
  • 3 uker senere...

Hei skulle kjøpe Black streak remover på biltema men det var utsolgt! Kjøpte i desperasjon Super shape Jordslagfjerner/rengøringsmedel:for vask og fjerning av jordslag og grønnalger på båtkalesje,båtseil.markiser,campingvogn tilbehør,vinyl,skai,etc. Og på alle fargeektestofferstår det. Skal fjerne den sure nedbøren på overbygget(svarte striper/renninger) er det noen som har prøvt dette stoffet? er rimelig usikker på om jeg våger å bruke det.

• 11 år senere...

Hei

Ble inspirert av innlegget som trakk opp temaet "dannelse av regn" (vanndamp som kondenserer på partikler i atmosfæren).

Her kan man lese litt om sur nedbør:

https://snl.no/sur_nedbør

Sur nedbør (miljodirektoratet.no)

Her kan man lese litt om langtransportert luftforurensning:

luftforurensning – Store norske leksikon (snl.no)

Langtransportert luftforurensning | NILU

Ønsker man å fordype seg i emnet luftforurensning og forsuring finnes det enorme mengder med litteratur. Dette er et av de største forskningsfeltene i Norge gjennom mange tiår.

Forslag til søkeord på internett:

langtransportert luftforurensning (long-range transboundary air pollution)

forsuring/sur nedbør (acid deposition and air pollution)

karbonets kretsløp

vannets kretsløp

nitrogenets kretsløp

hvordan dannes regn/nedbør

Finnes mange fine illustrasjoner på internett som viser sammenhengene mellom utslipp, vannets kretsløp og skader på natur og menneskelige konstruksjoner.

Noen av de store, norske forskningsinstituttene:

NIVA (Norsk Institutt for Vannforskning)

NINA (Norsk Institutt for Naturforskning)

NILU (Norsk Institutt for Luftforskning)

CICERO

I tillegg finnes store, internasjonale forskningsinstitusjoner, organisasjoner og konvensjoner som vier mye av sitt arbeid til (luft)forurensning og (vann)forsuring.

Forurensende og forsurende utslipp fra menneskelig aktivitet skjer både i Norge og utlandet. Konsekvensene er dårligere luftkvalitet, dårligere vannkvalitet, skader på liv og konstruksjoner osv. Noen som husker skogdød og kalkingen av norske vassdrag som følge av omfattende fiskedød?

At båter skal være unntatt forurensning og forsuring er lite sannsynlig. Snarere er båtproduksjon og bruk av motorbåter en av kildene til utslipp.

http://acidrainprojectcarlotta.weebly.com/uploads/2/3/0/1/23011566/105312202.gif

Redigert av Badebalja (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...